Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

olieverbruik

 
Schrijver jverbruggen
Gast 
#1 | Geplaatst: 19 mei 2005 18:46 
wat kan er de oorzaak van zijn dat mijn GL 650 ca 1 liter olie per 1500 km verbruikt. De bougies zijn mooi lichtgekleurd na gebruik. Als de motor een paar of meer dagen stil heeft gestaan gaat hij na ca 10 seconden na de start behoorlijk roken (blauw). Hij wil dan zonder gas ook afslaan, alleen met extra gas erbij, ca 3000 toeren hou ik hem aan de praat. Demonteer ik dan de bougies dan zijn deze allebei zwartgeblakerd. Na een halve minuut gaat het roken over en loopt hij ook normaal. Wie heeft er suggesties? Groeten CX/GL fan Jan.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 19 mei 2005 19:18 
ja ja wat zal dit wezen ,eerst lucht filter er uit halen .dan de slangetjes die aan het luchtfiterhuis de stoppen er af halen [denk aan bakje om de smurry op te vangan] kijk daarna in het luchtfilterhuis of het opvang bakje leeg is van de smurry , deze komt uit de carter ontluchting van rechts achter je motor blok of anders bij de onsteking achter op je motor blok daar loopt een slang naar je luchtfilter huis
Doe dat eerst en zet je ontdekking weer op deze site en kijk ook of de luchtfilter olie vrij on niet erg vuil is
wacht op bericht van jou groeten ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 19 mei 2005 22:33 | Aangepast door: Hans 
Hoeveel km heeftde CX gelopen?
Het is vrij normaal dat een CX metmeer dan 100.000 km onder de banden olie begint te verbruiken (vaak het gevolg van uitgeharde klepseals). En dan is het door jou aangegeven verbruik niet heel erg extreem.
Werken de chokekleppen nog wel goed (maw gaan ze wel helemaal open)? Staat het mengsel niet te rijk? Zijn de carbs wel gesynchroniseerd? Heb je water/verontreiniging in de carbs?
En inderdaad als al aangegeven door ouwe_jan, is het luchtfilter wel schoon?
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver janreb
Gast 
#4 | Geplaatst: 19 mei 2005 22:52 
Helder blauwe rook duidt zeker op verbrande olie. Zwarte rook duidt op een te rijk mengsel. Vreemd is dat je CX na 10 seconden lopen pas gaat roken. Als er olie langs de klep geleiders in de cylinders komt dan is die olie er al zodra de CX aanslaat en moet hij meteen roken. Mijn vermoeden is dat de rook eerder donker (zwart) is en dat het mengsel dus te rijk wordt. Dit wordt dan in mijn optiek veroorzaakt door teveel choke.
Ik ben benieuwd naar de oorzaak.
Groeten van Janreb

Schrijver jverbruggen
Gast 
#5 | Geplaatst: 21 mei 2005 18:04 
ik heb het luchtfilterhuis er helemaal af gehad en geconstateerd dat er inderdaad schone olie op de bodem "plakte" en er vuile olie in het het "smurryopvangbakje" zat en dus ook in de afvoerslang. Een en ander gereinigd en na montage geen blauwe rook meer. Hoe kan ik dit zo houden?? Groet "Jonge"Jan

Schrijver janreb
Gast 
#6 | Geplaatst: 24 mei 2005 21:15 
Bij oudere modelen wordt het carter ontlucht via 2 slangen die vanaf de cylinderkoppen naar het luchtfilterhuis leiden. Omdat het voor kwam dat olie via deze slangen naar het filterhuis werd gevoerd, werd later een modificatie toegepast die de ontluchting vanaf de ontstekingsdop in het achterdekdsel naar het luchtfilter huis leidde. Op de beide koppen zitten dan 2 rubber afdichtingsdopjes. Als er sprake is van schone olie in het filterhuis, dan zou dat via de koppen gekomen moeten zijn, anders kan ik het niet verklaren. Gesteld natuurlijk dat je nog geen gemodificeerde carterontuchting via de ontstekingsdop hebt.
Verder natuurlijk niet teveel olie erin en vooraal veel en lang achterelkaar rijden en genieten.

Groeten,
Reyer

Schrijver janverbruggen
Gast 
#7 | Geplaatst: 11 aug. 2005 16:59 
nu de olie onder aan de peilstok staat rookt de motor niet na het starten. Komt dit omdat hij bij zo'n laag pijl geen of minder olie langs de zuigers lekt en is het verantwoord om met een dergelijk laag pijl rond te rijden ?? laag is onder een drupje aan de pijlstok bij ingedraaide pijlstok.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 11 aug. 2005 17:13 
Je mag je peilstok nooit indraaien want dan meet je fout. Als je slechts een drup onderaan de peilstik hebt hangen dan zit er absoluut te weinig olie in het carter. Bijvullen dus, ik vermoed een 3/4 liter. Het peil moet halverwege het geribbelde gedeelte staan.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver old_harry
Gast 
#9 | Geplaatst: 11 aug. 2005 23:58 
weet nu niet wat voor olie je nu ge bruikt maar de olie soorty speelt ook een grote rol.ik advizeerom de olie af te tappen. en een niew okie filter te monteren en dan af vullen met HAF SINTEIESE OLIE 10 w 40 af te vullun dat voor komt smurry in je carter met vr gr harry

Schrijver old_harry
Gast 
#10 | Geplaatst: 12 aug. 2005 00:01 
sorry voor de type fouten moet zijn half sintetiese olie en een nieuw olie filter mijn toetsen bord is niet oke vandaar gr harry

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 olieverbruik

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven