Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

HELP! Ratel, maar niet de nokkenas (denk ik)

 
Schrijver Pluis
Gast 
#1 | Geplaatst: 9 juni 2005 12:09 
M'n CX ratelt een beetje op 'half gas', dus bij het vasthouden van de snelheid.

De nokkenasketting is zo'n 20.000 km oud, wordt elke 5000 km door mij bijgesteld en staat nu keurig strak.

Ik heb het idee dat het de koppeling is, kan dat? De koppeling gaat soepel, maar is volgens mij aan z'n eindje. Ik moet de kabel erg strak zetten om helemaal te ontkoppelen. Als ik 'm losser zet slaat de motor af als ik de 1 intrap (krak!) en als ik 'm strakker zet slipt de koppeling door bij vol gas.

Heeft iemand een mening hierover?

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 9 juni 2005 12:25 
Als je echt zeker bent van de kettingspanner dan zou ik 'ns kijken naar de ventilator. Het kan zijn dat de schoep een beetje loszit of tegen de radiator aanloopt.

Het verhaal van de koppeling zie ik los hiervan. Op basis van wat je schrijft zou het slijtage kunnen zijn. Check eerst wel even dat je goede olie erin hebt zitten want verkeerde olie zorgt voor slip.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver joker@hondacx50 0.com
Gast 
#3 | Geplaatst: 9 juni 2005 13:38 
Aanhakend op het verhaal van Floris, volgens mij moet je tóch je koppeling eens nakijken. Het kan namelijk zijn dat de korf is ingesleten waardoor de platen teveel speling krijgen. En dat geeft geluiden waar je niet vrolijk van wordt.
Ik denk dat het probleem niet in de rotor zit, dan zou je het geluid altijd moeten horen toch?
Maar ik weet ook niet alles natuurlijk, en even nakijken is nooit slecht.

Ron

Schrijver Pluis
Gast 
#4 | Geplaatst: 9 juni 2005 13:43 
Bedankt alvast voor de reacties...
De ketting kán het gewoon niet zijn, die span ik vaak genoeg en ik heb 'm er zelf ingezet...

Ik gebruik halfsynthetische olie, heeft me nooit problemen opgeleverd.

De motor heeft nu bijna 79K gelopen, vandaar dat ik denk dat de koppeling wel eens naadje zou kunnen zijn.

Schrijver jost

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 9 juni 2005 13:49 
Met een stetoscoop (of een metalen staafje met daarop een slangetje geschoven en dit tegen het oor houden), kun je redelijk de plaats bepalen waar de ratel vandaan komt door het staafje op verschillende plaatsen tegen het blok te houden. (het is wonderbaarlijk hoeveel leven er in zit). Zo ben ik er ook achter gekomen dat het kettinkje van de oliepomp erg veel speling had en rammelde. Kettinkje vervangen en het blok is een stuk rustiger geworden.

gr. Joost
Not all those who wander are lost.......................

Schrijver Floris
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 9 juni 2005 13:52 
Joost, dat vind ik interessant. Er staat namelijk nergens aangegeven wat de levensduur van de oliepomp ketting is. Hoeveel km had de jouwe gedraaid toen je 'm verving en weet je nog hoveel speling erop zat?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Pluis
Gast 
#7 | Geplaatst: 9 juni 2005 13:56 
Tja inderdaad, die ketting, daar heb ik nog nooit naar gekeken. Daar zit ook geen spanner op, toch?

Schrijver old_harry
Gast 
#8 | Geplaatst: 9 juni 2005 18:35 
als je de koppeling in trekt word het dan min der of blijft dit het zelfde de olie pomo ketting gaat nor malieteter een mensen leven mee daart zit namemelijk geen kracht op maar uit zonderingen be vestigen de regel gr harry

Schrijver jost

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 9 juni 2005 19:58 
Bij de motorzaak gaven ze 70-12.000 km op. Het oliepompkettinkje heeft waarschijnlijk 57.000 km mee gedraaid. De speling moest volgens het boek 2.0-3.5 mm zijn, en de oude was ongeveer 1,5 cm.... Dus deze was hoognodig aan vevanging toe.
Op het kettinkje zit inderdaat geen spanner.

gr. Joost
Not all those who wander are lost.......................

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 9 juni 2005 21:56 | Aangepast door: Roelof 
Check eerst de ventilator (fan) maar eens. Later kan het blok altijd nog open.
Heb zelf ook zo'n vreemde ratel geluid gehad : oorzaak speling tussen het aluminium hart en de kunststof ventilator. Fan verwisseld met die van een donor-blok en karren maar weer! (zonder bijgeluiden)
Het kettinkje van de oliepomp heb ik nog nooit verwisseld. Gaan volgens mij ook heel lang mee. Wie heeft hier nog meer ervaring mee?
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 HELP! Ratel, maar niet de nokkenas (denk ik)

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ Jan van Wilma ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven