Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

HELP!!! Vermogen weg-motor heet-luid geklop

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Pluis
Gast 
#1 | Geplaatst: 10 juni 2005 09:38 
Ik heb net m'n tank volgegooid met v-power (ik dacht, laat ik het eens proberen). Rijd weg bij de Shell Breukelen A2 Amsterdam, een paar kilometer later: vermogen weg.

Op volgas redde ik net 100 (zat nog steeds op de snelweg) en bij het stoplicht snelheid à la Dafje.
De temperatuur loopt flink op, en onder de 1500 toeren gaat zelfs m'n oliedruklampje aan. WAT IS HIER AAN DE HAND!??

Ik hoor een flinke klop bij elke ontbranding, zou dit pingelen zijn? ik pruttel vanmiddag eerst naar de BP, loos daar mijn benzine en gooi er gewone Euro in. Het lijkt verbazend veel op dit verhaal:
http://www.hondacx500.nl/phpdata/forum/index.php?action=vthread&fo rum=6&topic=2012

Ik moet nog naar huis vandaag, ik heb geen keuze!

Schrijver Pluis
Gast 
#2 | Geplaatst: 10 juni 2005 09:46 
Ik weet het, het klinkt als een vastloper, maar dat lijkt me bijzonder sterk, ik heb niets gemerkt!

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 10 juni 2005 10:47 
Pingelen is een wat hoog detonerend geluid. Een zware klop duidt bijna altijd op de krukas/big-ends.
Waarschijnlijk zijn het toch de lagerschalen van de big-ends. Bij voldoende toeren kunnen die nog de oliedruk opbouwen/vasthouden. Onder een bepaald toerental, bij jouw motor dus 1500 t/min, valt de oliedruk weg.

Nier meer mee verder rijden; niet omdat je dan het blok molt (een revisie is nu al onvermijdelijk), maar een vastloper bij 100 of 120 km/uur op de snelweg is niet zo lekker.

Het tanken van de brandstof heeft er niets mee te maken; de slijtage was al aanwezig en heeft zich net nu geopenbaard.

Advies: koop een sloop CX en zet het blok over. Bewaar de goede delen van jouw eigen blok.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Pluis
Gast 
#4 | Geplaatst: 10 juni 2005 11:09 
Ik vraag me af of dat het is. Bij een vastloper valt het vermogen toch niet zomaar terug naar half?

Het lijkt wel of er diesel in de tank zit of zo, maar ik heb toch echt voor 1,38 per liter staan tanken.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 10 juni 2005 11:31 
Bij een vastloper valt het vermogen terug naar 0. Dan zit de motor dus echt muuuuurvast. (kijk maar naar de topic en mijn antwoord daarbij als door jou zelf al gelinkt)
Maar als delen op elkaar aan het invreten zijn dan loopt het vermogen natuurlijk fors terug (vanwege de interne wrijving / weerstand) en loopt de temperatuur natuurlijk ook op want die wrijvingswarmte moet de motor ook nog kwijt zien te raken met die lage oliedruk (de oliecirculatie zorgt voor een groot deel voor de wamteafvoer!).
Nmm zit je tegen een vastloper aan. De oliedruk bij hogere toeren is nog net voldoende om dat te voorkomen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Pluis
Gast 
#6 | Geplaatst: 10 juni 2005 14:58 
De wegenwacht is geweest (voor het eerst in 12 jaar dat ik daar eens gebruik van maak) en die zegt dat het de V-power is.

Hij heeft erop gereden en stelde vast dat de motor 'dieselt'. De benzine ontsteekt dus flink te vroeg, en daardoor ben je vermogen kwijt en loopt hij heet. Het is ERG SLECHT voor je motor.

Het probleem is nu niet zo erg omdat de motor nu koud is, maar als hij warm wordt (en heeeettt!) wordt het alleen maar erger. Zijn tip: naar de pomp, de V-Power eruit, carbs aftappen, Euro erin en een paar minuutjes rustig rijden. Dan is het over.

Hij zegt dat hij het vaker tegenkomt bij vooral oude motoren en auto's met een hoge compressieverhouding. Hij komt elke week wel iemand tegen die dieselend met een zwaar oververhitte motor langs de kant van de weg staat. Met de 'oude' Pura was dit geen probleem, die had een andere samenstelling. Hij vindt V-Power ROMMEL!

Nog een correctie: de oliedruk is goed, alleen slaat de motor af bij lagere toeren.

Ik ga dus vanmiddag m'n benzine vervangen, ik laat nog even weten of dat het inderdaad is.

Schrijver Anoniem
Gast 
#7 | Geplaatst: 10 juni 2005 18:37 
Ik vind het een vreemd verhaal. Maargoed de WW zal uit zijn praktijk wel weten waar hij het over heeft.

Dat de benzine steeds schraler wordt is bekend; er worden steeds meer bestanddelen uit gerafineerd. Maar dat dan leidt tot voortijdige zelfontbranding (een diesel is nl een zelfontbrander door de hoge compressie druk) lijkt mij vreemd. Dat kan voorkomen bij benzine met een zeer laag octaangehalte (octaan behoed juist voor vroegtijdige zelfontbranding) maar V-power heeft voor zover mij bekend een octaangehalte van dicht tegen de 100.

Het is wel zo dat de CX met een compressiedruk van 10:1 hoog te noemen is. Dus een van de voorwaarden tot zelfontbranding is aanwezig. Maar ik tank mijn hele CX leven al Euro 95 ongelood en zelfs op de hoogste toerentallen (dus boven de 10.000 t/min) geen spoor van pingelen.
En pingelen belast de big-ends zeeeeer zwaar.

Laat maar horen wat het is geweest.
Dat met dieoliedruk heeft mij dus wel voor jouw probleem op het verkeerde been gezet. Maar goed, gelukkig schijnt het daar niet te liggen.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 10 juni 2005 23:13 | Aangepast door: Hans 
Dat anoniem was ik dus.
Soms valt het inlogd zijn er spontaan uit.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ray
Gast 
#9 | Geplaatst: 11 juni 2005 00:08 
Gea heeft nog een Cx staan met een prima blok, mocht het nodig zijn......
Groeten
Ray ( die ook wel eens vastloopt)

Schrijver Pluis
Gast 
#10 | Geplaatst: 11 juni 2005 01:46 
...en het is dus nodig.

Toch nog even geprobeerd of er nog leven in zat, maar op weg naar de pomp... Muurvast. Hans, je had gelijk.

De krukas is betonvast gelopen, niets meer aan te redden.

Ik ga dus morgen even zoeken naar een andere fiets voor tussendoor, daar kan ik zolang woon-werk mee rijden, en dan ga ik van de CX een zomerproject maken.

Zucht... Gaat me wel aan het hart. M'n lieve CX'je... En nu staat hij helemaal alleen in de polder te wachten tot ik hem morgen op kom halen met de aanhanger...

Zucht... (nogmaals)

Schrijver Pluis
Gast 
#11 | Geplaatst: 11 juni 2005 01:48 
...en het is dus nodig.

Toch nog even geprobeerd of er nog leven in zat, maar op weg naar de pomp... Muurvast. Hans, je had gelijk.

De krukas is betonvast gelopen, niets meer aan te redden.

Ik ga dus morgen even zoeken naar een andere fiets voor tussendoor, daar kan ik zolang woon-werk mee rijden, en dan ga ik van de CX een zomerproject maken.

Zucht... Gaat me wel aan het hart. M'n lieve CX'je... En nu staat hij helemaal alleen in de polder te wachten tot ik hem morgen op kom halen met de aanhanger...

Zucht... (nogmaals)

Schrijver Pluis
Gast 
#12 | Geplaatst: 11 juni 2005 01:49 
...en het is dus nodig.

Toch nog even geprobeerd of er nog leven in zat, maar op weg naar de pomp... Muurvast. Hans, je had gelijk.

De krukas is betonvast gelopen, niets meer aan te redden.

Ik ga dus morgen even zoeken naar een andere fiets voor tussendoor, daar kan ik zolang woon-werk mee rijden, en dan ga ik van de CX een zomerproject maken.

Zucht... Gaat me wel aan het hart. M'n lieve CX'je... En nu staat hij helemaal alleen in de polder te wachten tot ik hem morgen op kom halen met de aanhanger...

Zucht... (nogmaals)

Schrijver Floris
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 11 juni 2005 09:06 | Aangepast door: Floris 
Tjee Pluis wat rot voor je. Sterkte ermee.

Coen had laatst ook een vastloper. Vraagje voor Hans: wat kan de achterliggende oorzaak zijn? Versleten krukaslagers? Slechtwerkende oliepomp? Dichtgeslibte oliekanalen als gevolg van .... verkeerde olie, te weinig oliewissels, metaaldeeltjes in het carter, ... ?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Pluis
Gast 
#14 | Geplaatst: 12 juni 2005 11:40 | Aangepast door: Pluis 
Ik vertelde eerder al over de rare ratel in m'n blok.
Ik heb zo het vermoeden dat mijn Oude Dame's waterpomp wel eens los zou kunnen zijn gelopen van de nokkenas. Ze werd namelijk erg heet. Dan zou het dus een zuigervastloper kunnen zijn, niet een big end-vastloper.

In ieder geval: ik heb gisteren (zaterdag) een Suzuki VX800 gekocht. Uit 91 weliswaar, maar met nog maar 12.500 op de teller. Weer een V-twin dus, weer een cardanfiets ook. Tja, als dat eenmaal in je bloed zit... Ik heb ook op een Diversion 600 gereden (dat was het niet) en een NTV650 (reed erg zenuwachtig, niet lekker in de bochten) maar de VX800 reed gewoon het lekkerst. Een beetje als m'n CX: lekker veel purrie onderin de toeren en heel koersvast in de bochten.

De CX staat bij m'n schoonpa (een briljant metaalwerker) in de schuur. We gaan kijken of we het motortje kunnen reviseren, en anders komt er een ruilblok. Hij heeft ooit al eens nieuwe witmetalen lagerschalen in een Renault 4-blok gegoten... Petje af! Als de CX weer loopt, gaan we haar gebruiken als toerfiets om met z'n tweeën te mooiweerrijden. Ik ga haar niet meer gebruiken voor woonwerkverkeer, dat vind ik zonde. En wegdoen ga'k al helemaal niet, daar is ze veel te mooi voor.

In ieder geval ga ik nu op vraag-aanbod een advertentietje plaatsen: "goed motorblok gezocht."

Schrijver Hans

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 12 juni 2005 17:16 | Aangepast door: Hans 
Pluis,

ik denk toch echt de big-end lagers.
Maak het blokje maar eens open.

en Floris,

de oorzaak... ? Moeilijk zo te bepalen; maar ik denk in eerste instantie aan inderdaad een slecht(er) werkende oliepomp. Althans 1 die onvoldoende druk kon opbouwen (ja de ouderdom gaatvoor de CX toch zo langzamerhand wel tellen) in combinatie met de normale slijtage aan de draaiende delen na al die jaren/km's.

Zelf gebruik ik consequent goede half-synthetische olie van het merk Bel Ray (van Ray die zo af en toe eens belt), wel duur maar toch, in combinatie met een magnetische olieaftapplug. Daarnaast ververs ik elke 7500 km de olie + oliefilter. En eens in de 2 jaar de koelvloeistof. Tja en mocht het blokje het dan alsnog begeven,dan heeft ie het in ieder geval wel lang uitgehouden.
Mijn woon-werk CX rammelt en ratelt, heeft last van olie in de koelvloeistof (ja de koppakingen liggen klaar,nu alleen de tijd nog), trekt ook niet meer zo soepel in de km's en verbruikt ongeveer 1 liter olie op de 1250 km (de nieuwe klepseals liggen naast de koppakkingen op de werkbank in de garage), maar hij start elke morgen met 1 druk op de knope en doet het nog steeds !!!!!!

Pluis,
ik ben toch benieuwd; hoe zag de olie er uit? Witachtige smurrie ? Zit er gruis in de olie ? En de koelvloeistof; nog mooi helder blauw of donker met een zweem van olie ?
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 HELP!!! Vermogen weg-motor heet-luid geklop

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven