Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Kleppen stellen

 
Schrijver yamaha
Gast 
#1 | Geplaatst: 12 juni 2005 00:39 
Hoe verdraai je de krukas om de kleppen in de goede positie te krijgen ,ik draaide aan het achterwiel er is toch wel iets eenvoudigers , heb ik niet gevonden. Wies.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 12 juni 2005 08:07 
Aan de voorkant van het blok (boven de oliefilter) zit een dopje. Als je dit eraf draait kijk je tegen de voorkant van de krukas. Met dop 17 kun je 'm tornen.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver yamaha
Gast 
#3 | Geplaatst: 12 juni 2005 12:01 
Oke gevonden tussen filter en koppeling ,kan hij er zo af of moet de radiatorkap verwijderd worden ,dan moet mijn kuip er ook af moet ik links of rechtsom draaien aan de krukas?
Wies.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 12 juni 2005 12:06 
De krukas draait linksom (gezien in de rijrichting).
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 12 juni 2005 18:02 | Aangepast door: ouwe_jan 
dus met de klok mee rechts om anders draaij je de bout los,van voor af dus rechts om,en ook niet links om draaijen want dan , draaij je hem los dan zijn de poppen aan het dansen,. maar draaij eerst de bogie`s er uit .en na kleppen stellen deze er weer indraaijen
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver udent

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 16 juni 2005 23:34 
3de vernelling, wiel draaien
theo cx ds

Schrijver yamaha
Gast 
#7 | Geplaatst: 18 juni 2005 17:37 
Met het wiel draaien deed ik , maar dit is niet echt nauwkeurig , de hiervoor omschreven manier zal wel de orginele manier zijn denk ik.

Wies

Schrijver old_harry
Gast 
#8 | Geplaatst: 19 juni 2005 22:06 
de kleppenm stellen met het wiel is beter dan zijn alle af wijkingen door sleed op ge vangen boegies er uit niet naar de tekens kijken maar ge woon de kleppen op tuimelen zetten dan en perse de ketting ook even coriegeren door even de spanner te lossen en weer vast te zetten sucses er mee harry de prutser

Schrijver janreb
Gast 
#9 | Geplaatst: 22 juni 2005 23:24 
Toch even een aanvullende opmerking. De "sleed" speelt een rol van weinig betekenis bij het nauwkeurig stellen van de kleppen. De grootste rol speelt het juist meten en afstellen van de klepspeling zelf. Het is een kunst, het moet met goed gevoel gebeuren. Bij CX-A,B,CB en 650 moet de inlaat op 0.10mm en de uitlaat 0.12mm hebben. Alle overige modellen moet de waarden 0.08 en 0.10 zijn. Voor het stellen van de nokkenaskettingspanner moet de linker zuiger in het BDP staan met beide kleppen gesloten, beide kleppen hebben dan voelbare speleng, en het TL op de dynamo moet tegenover het merkteken staan. De stelbout moet even voelbaar ontspannen zijn zodat de spanner zich kan resetten. De bout moet niet teveel uitgedraaid worden want dan loopt hij weer vast tegen het achterdeksel van het blok. De bout moet aangedraaid worden met 8 to 12 Nm.

Groeten,
Reyer

Schrijver old_harry
Gast 
#10 | Geplaatst: 24 juni 2005 11:21 
ik ben het dus niet eens dat alles op merk tekens moet staan de meeste cx.en lopen juist zeer be roerd als je de merktekens aan houd je bent natuurlijk vrij om om het op je eigen manier te doen, maar de ervaring is de beste leer meester gr old+harry

Schrijver Hans

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 24 juni 2005 21:01 | Aangepast door: Hans 
Vergeet die merktekens. Ik heb dat al eens eerder beschreven Zie daartoe: http://www.hondacx500.nl/phpdata/forum/index.php?action=vthread&to pic=398&forum=6&page=-1
Als bij een cylinder bijv. de inlaatkleppen geheel zijn ingedrukt/gelicht kun je de uitlaatkleppen van die cylinder stellen. En opdie manier ga je te werk bij alle kleppen.
Ik stel altijd op 0,08 inlaat en 0,10 uitlaat voor al mijn A, B en C modellen.
Nooit ergens last van gehad en het tikken van de kleppen en rammelen van de kleppentrein is minimaal.
Wel altijd de nokkenasketting periodiek en secuur stellen.
Stle je opdemerktekens dan hoor je alle heel duidelijk rammelen en ratelen. En da's geen pretje om dan met een vollekuip te rijden.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver janreb
Gast 
#12 | Geplaatst: 25 juni 2005 17:09 
Wel een interessant verhaal, die oude draad. Uit eigen ervaring ken ik het bovenmatig tikken van kleppen niet. Niet voor de revisie en niet na. De afwijkende manier van stellen leidt blijkbaar tot een afstelling met minder klepspeling, kennelijk om niet geringe slijtage van de nokkenaslagers te compenseren. Het lijkt er dus op dat de kettingspanner en of klepveer druk de nokkenas uit het center drukt. In een andere stand wordt de as blijkbaar door de spanning van de klepveren in een andere excentrische stand gedrukt. Ik vind het een interessant onderwerp en vraag me af of het verschijnsel bij honda bekend is en of het wat wetenschappelijk te onderbouwen is.
Groeten,
Reyer

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Kleppen stellen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven