Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

brandstof-zonnebloemolie

 
Schrijver Jan
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 26 juni 2005 08:23 | Aangepast door: Jan 
Ik hoorde deze week het verhaal van iemand die zijn 15 jaar oude Mercedes laat rijden op zonnebloemolie, uiteraard veel goedkoper dan benzine. (Of een mix van benzine en zonnebloemolie?) Dat gaat uitstekend, als ik het verhaal tenminste mag geloven. Heeft iemand een idee hoe een CX hierop zal reageren?

Jan

Schrijver jthole
Gast 
#2 | Geplaatst: 26 juni 2005 09:42 
Ja, dat kan met een aangepaste dieselmotor. Als je een diesel-CX (dus zelfontbrander) kunt vinden is die vast wel te modificeren :-)

Je beseft wel dat degenen die achter zo'n fiets rijden constant het idee hebben dat er een frituur voor hen rijdt?

Schrijver puk
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 26 juni 2005 11:39 
Fout hoor mannen, toevallig heb ik twee jaar geleden het hele experiment gedaan door op plantaardige olie te rijden en ik kan jullie zeggen dat dat perfect gaat , maar ENKEL met een diesel motor, ( dus zeker niet proberen met een benzine motor)
indien er geintreseerden zijn die er het een en ander willen over weten ( wel geen cx item) wil ik er best een verslagje van maken , er bestaan ook verschillende sites van , waar alle nodige info op staat . ( zal ze opzoeken en plaatsen)indien gewenst)
mijn testwagen was een vw polo diesel 1300cc en reed er zeer goed op.
een eerste puntje alvast , testen doe je best met een motor met een Bosch pomp , dus een duitse wagen , zeker niet met een japanner of franse wagen want je rijd gewoon je injectie pomp stuk .
laat verder maar horen hoor!!
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 26 juni 2005 16:57 
Puk wij vinden dat toch wel interesant en bij deze vraag ik om het voor ons te doen als POLL van het jaar
ouwe_jan die graag blauwe rook ziet of zwart
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver jthole
Gast 
#5 | Geplaatst: 26 juni 2005 23:03 
Dat gaat dus alleen goed met conventionele diesels (en volgens mij moet je iets aanpassen voor optimaal resultaat, maar dat kan ik nakijken). Probeer dit niet met een common rail diesel! De laatse generatie pompverstuiver-diesels vindt dit ook niet leuk trouwens.

Dus ja, met een Diesel-CX lukt het vast. Maar waar vind je een diesel-CX? :-)

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 27 juni 2005 07:21 
Volgens mij is er nog steeds een Royal Enfield Diesel nieuw te koop. In de ProMotor heeft een paar jaar geleden een verslag van een gemodificeerde Kawasaki KLE500 Diesel voor het Britse leger gestaan.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver jthole
Gast 
#7 | Geplaatst: 27 juni 2005 10:58 
Het Amerikaanse leger gebruikt toch een gemodificeerde KL650? Of gebruikte, in ieder geval.

Die Enfield is voor als je geen haast hebt :-)

Schrijver Anoniem
Gast 
#8 | Geplaatst: 27 juni 2005 12:43 
In Duitsland wordt momenteel geexperimenteerd met koolzaadolie: je ziet daar dan ook al enorme velden met gele bloemen. Met een kleine aanpassing aan je dieseltje kun je dan voor ik geloof 35 eurocent de liter karren, en de prestaties zijn gelijk. Ook bij TopGear lieten ze een Volvo Diesel lopen op afgewerkte bakolie van restaurants, en op wat mindere prestaties en een smerige frietlucht na, liep ie gewoon op dit vet.....
Groeten
Ray (die wel wat anders verstaat onder "een vette bak")

Schrijver MAST

Moderator 
#9 | Geplaatst: 27 juni 2005 13:16 | Aangepast door: MAST 
Jaren geleden was er een meneer die een drie cilinder motor had ontworpen die op koolzaadolie liep. Ene mr Elsbeth. Lees maar in het volgende verhaal hoe het is afgelopen met dit project. Verder ken ik alleen Cx'en van Citroen die op diesel lopen.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Anoniem
Gast 
#10 | Geplaatst: 27 juni 2005 16:31 
En die nieuwe mazda CX-7 dus waarschijnlijk ook.....
Groeten
Ray( die maar 1 echte CX kent...)

Schrijver puk
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 27 juni 2005 18:45 
de hummer wordt fabriek af ook geleverd om op plantaardige olie te rijden , en in Duitsland is er reeds een hele tankstation netwerk uitgebouwd om de olie te tanken hoor , wat de Royal endfield betreft , handelt het zich om een 500cc motor die met een beetje geluk 90 km/h haalt en is helaas enkele jaren geleden uit productie genomen , enkel dus tweede hands , ik kan je vertellen dat het niet makkelijk is er eentje vast te krijgen .
Tjhole , wat betreft de commonrail motoren heb je volledig gelijk hoor , ze kunnen er ook niet tegen .
wat betreft de aanpassing van de motor is dit gelijk aan nul , het enige wat wel dient ingebouwd te worden is een warmtewisselaar , zoals bij gas rijden , dus het aftappen van warm water om de plantaardige olie voor te verwarmen een buis in buis systeem bvb , het kan ook met electrische verwarmers zoals er op sommige MAN vrachtwagens gemonteerd is , probleem is enkel , je moet op mazout starten en warm rijden , en daarna pas omschakelen, dus dienen er ook electro ventielen tussen de mazout leidingen en de olie leidingen gemonteerd te worden en uiteraard ook een bedieningsknop in het dashboard.
wil je deze omslachtige dingen niet hebben ,kun je je diesel laten ombouwen , dmv andere injectoren te laten plaatsen , en nog wat aanpassingen aan de pomp , dat doen ze in duitsland reeds maar kost al snel 2000 euro , zo , in grote lijnen is het dat ongeveer , details kunnen ook , bvb de bouw van een warmte wisselaar en de aansluiting van de electro ventielen ,wordt vervolgd
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Schrijver Jan
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 27 juni 2005 21:13 | Aangepast door: Jan 
Leuk wat zo'n vraag los maakt. Ze bestaan dus, de dieselmotorfietsen. Zie o.a. http://journeytoforever.org/biodiesel_bikes.html en wat te zeggen van de ThunderStar 1200 TDI, 1200cc, 3-cilinder, turbo-dieselmotorfiets, zie http://www.motorxperience.tv/emagazine.asp?editie=3. Nu Honda nog.

Dit vond ik ook nog, citaat: Volgens mij kun je je -als je dat wilt- een hoop moeite besparen (de vragensteller wilde zijn motor gaan ombouwen); ze worden nog steeds door (India) Enfield onder de naam Taurus gemaakt en verkocht. Klein mogelijk probleempje: dat verkopen doen ze alleen in India. Ach, zes keer tanken en je bent weer thuis...
Misschien kun je contact opnemen met de Nederlandse importeur. Hij heet: [ik citeer]
Distributors - Netherlands (Holland)
Verstegen Motor Import BV.,
Industriepark 26, 5374 CM Schaijk
Netherlands (Holland) Telephone: +31 - 486462050
Fax: +31 -486463787
Email: info@verstegenmotors.nl
Website: [url=http://www.verstegenmotors.nl
]www.verstegenmotors.nl
[/url]
Contact Person:
Mr. Henk Verstegen
[einde citaat]

Schrijver old_harry
Gast 
#13 | Geplaatst: 28 juni 2005 14:38 
wil je wel even uit de droom helpen ik heb 3 jaar lang met een 2liter diesel van citroen ge reden bijna 200.ooo km zonder een centje pijn bij de aldie vroegen ze steeds wat ik met zoveel olie moest of ik die weer door verkocht deze diesel is nooit aan ge past ge weest je moest alleen iets langer voor gloeien ver der liep hij als een speer ik ge loof maar weet het niet zeker meer dat de olie pomp iet ruimer is ge zet des tijds omdat de olie wat dikker is ook ruik je niets als het zuivere olie is die je ge bruikt in het begin deed ik nog wel eens mixen maar dat was al gouw af ge lopen toen ik er achter kwam dat het niets uit maakt zelfs bij de kuiring was er niets aan de hand mijn ciroen was van 1978 gr harry

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 brandstof-zonnebloemolie

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven