Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Dolle inbus (niet gevaarlijk)

 
Schrijver joker@hondacx50 0
Gast 
#1 | Geplaatst: 10 juli 2005 19:59 
Wie, oh wie is deze keer de reddende engel?
Ik ben bezig een CX-E voorvork klaar te maken voor mijn CX, en wat denk je?
De onderste inbus van de linker voorvorkpoot (ja precies, die waar je met geen mogelijkheid bijkomt) is dolgedraaid.

Ik denk dat mijn vraag duidelijk is, hoe krijg ik dat kreng zover naar buiten te komen? Vloeken heb ik al geprobeerd, evenals veel roken en navelstaren. Totnogtoe helaas zonder resultaat.

Wie spreekt de verlossende woorden?

Ron.

Schrijver puk
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 10 juli 2005 21:38 | Aangepast door: Moderator 
haal die vork er maar best even uit , zodat het handelbaarder wordt , vervolgens neem je een oude inbus, en plaats die op dat kreng , als het effe kan , las dan de inbus aan de bout vast ( een klein puntje is genoeg), dan kun je vervolgens een trekbeweging uitoefenen op de inbus en gelijk proberen los te draaien !!
succes

als je dat laspunt kunt zetten( bereikbaar) zonder de veerpoot eruit te halen , koppel dan ZEKER je batterij af om electrische schade te voorkomen aan je electronika, of licht machine
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Schrijver Gertjan
Gast 
#3 | Geplaatst: 10 juli 2005 21:46 
Betere oplossing zou kunnen zijn:

Ga even naar een garage of naar een machine fabriek daar hebben ze tappen voor een linkse draad of eventuele konische linkse tappen die na het boren van een gaatje in de inbusbout kunnen worden gedraaid let er wel op dat de boormaat niet groter is dan de kerndiameter van het draadgat

Succes

Schrijver janreb
Gast 
#4 | Geplaatst: 10 juli 2005 22:18 
De vraag is of het draad vergaan is. Het kan zijn dat de zuigerstang meedraait. In dat geval moet die tegengehouden worden met een konische stok, die er met kracht van boven ingeduwd wordt.
Groeten,
Reyer

Schrijver vlijm
Gast 
#5 | Geplaatst: 10 juli 2005 22:26 
Ik ben het met Reyer eens!!
Heb dat ook eens met mijn cxe vork gehad. hij bleef doordraaien omdat de zuigerstang aan de binnenkant meeging. Onverwacht kwam hij ineens toch los en hij was zeker niet dol!!
groet,
Jacob

Schrijver joker@hondacx50 0
Gast 
#6 | Geplaatst: 10 juli 2005 22:37 
Ik ben natuurlijk blij met alle snellereacties, maar de binnezeskant is dol. Draad heb ik genoeg, daarom zit het ding ook zo vast.

Ron.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 10 juli 2005 22:41 
Ron, wat dacht je van: binnenzeskant uitboren en een linksdraaiende tap erin zetten?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver janreb
Gast 
#8 | Geplaatst: 10 juli 2005 22:46 
Het is volgens jou dus zo, dat de draad van de inbusbout precies ter hoogte van de zuigerstangdraad dol is en dat er aan het einde vandiezelfde bout nog draad zit? Dan is er mijns inziens maar een oplossing en dat is de dremel op de kop van de bout zetten, wegslijpen dus.
Succes,
Reyer

Schrijver lavender152
Gast 
#9 | Geplaatst: 10 juli 2005 23:38 
wat je ook zou kunnen proberen is het volgende. als ik het goed hebt gaat het om een M8 inbus bout. daar past een 6mm inbus sleutel in als je nou een 7mm inbus sleutel hebt in dopsleutel uitvoering en dat plaatst op een slag-schroevendraaier heb je kans dat je hem los kan tikken

Schrijver beussie
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 11 juli 2005 02:05 
ik heb ooit hetzelfde probleem gehad en heb gewoon de kop van de inbusbout afgeboord daarna de binnenzuigerstang met een conisch stuk hout er uit gedraaid en er totaal geen probleem mee gehad want kon daarna het restje bout er met de vingers uitdraaien

Schrijver joker@hondacx50 0
Gast 
#11 | Geplaatst: 11 juli 2005 11:39 
Beste mensen, laat ik het even beter uitleggen om welke inmus het gaat.
Het is inderdaad de inbus die de onderppot van de linker voorvorkpoot vasthoudt. Die zit verborgen achter het asgat en een flinke rand. Hiervan is de zeskant rondgedraaid (niet eens door mijzelf). Ik kan dus niets afslijpen cq.-boren, laat staan lassen. want je komt er niet bij.

Blijf proberen, dat doe ik ook.
Ik ga lavenders tip eens proberen.

Toch bedankt allemaal,

Ron

Schrijver janreb
Gast 
#12 | Geplaatst: 11 juli 2005 14:25 
Ok, de inbuszeskant is dus dol. Zelf heb ik ook wel eens met succes een maatje groter in de kop van de bout geramd, gewoon met een zware hamer. Als hij er goed in zit dan voorzichtig gaan losdraaien. Zet eerst de boel vol met WD40 en een tijdje in laten werken. In zulke gevallen ram ik eerst ook nog eens enkele keren stevig op een drevel die op de bodem van de inbus is geplaats, om de bout te laten schrikken.
Succes,
Reyer

Schrijver udent

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 11 juli 2005 20:11 
een oplossing: kop met een boor 10 mm uitboren, binnenwerk valt er dan zo uit , met tang kun je dan de rest vastpakken en uit de demper draaien.
Kort verhaal , snel gemaakt, gr Theo.
theo cx ds

Schrijver r draaisma
Gast 
#14 | Geplaatst: 11 juli 2005 21:10 
Ja inderdaad de kop geheel wegboren of inderdaad met een slagschroevendraaier met een 7mm inbus proberen de boel los te slaan.
wel zou ik de veer poot geheel uit de platen nemen en inklemmen PAS OP DAT ZE NIET BESCHADIGEN.

Rob.

Schrijver joker@hondacx50 0
Gast 
#15 | Geplaatst: 16 juli 2005 13:17 
RESULTAAT !
Beste mede-cxers het is gelukt. Ik bleek nog een screw-extractor setje te hebben liggen en daar heb ik me prima mee kunnen helpen. Het "Rigid" setje is bedoeld om schroeven/bouten uit te draaien, nadat deze zijn uitgeboord en voorzien van een klemstift. Daarop komt dan weer een hulpstuk om de bout uit te draaien.
Daarna een bezemsteel in de binnepoot geramd en de zaak kwam netjes los.

Iedereen bedankt voor de ideeën en de steun !
Ik ga verder met de vervolmaking van mijn cx.
Blijf rijden !

Ron.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Dolle inbus (niet gevaarlijk)

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven