Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

keerringen voorvork

 
Schrijver Anoniem
Gast 
#1 | Geplaatst: 21 juli 2005 12:32 
ik heb een vraag over het vervangen van keerringen van de voorvork.

Na demontage van de vorkpoten, en het lossen van de inbusbouten onderin en het verwijderen van de simmerring onder de stofkap, zou je de vorkpoten van de vorkbussen moeten kunnen scheiden. Dan komen ook de keeringen los.
Tot zover het boek.
Het lukt me echter niet de twee van elkaar te scheiden, ook niet na enig gepast geweld.

Ben ik wat vergeten? Moet je als een dolle op de vorkpoten gaan rammen (d ie zijn van alu, dus die vinden dat niet leuk).

Wie o wie kan mij hier mee helpen?

Groet Marc
CX500C usa model 1982, luchtvering

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 21 juli 2005 12:56 | Aangepast door: Floris 
Kijk 'ns op deze site.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver joker@hondacx50 0
Gast 
#3 | Geplaatst: 21 juli 2005 12:58 
Hallo Marc,

Gisteren toevallig zelf bezig geweest met de voorvork van een CX-E. Misschien dat die hetzelfde inmekaar zitten.
Na de klus die je al geklaard hebt, trek je (met voorzichtige doch ferme klappen) de binnenpoot uit de onderpoot. De keerring zou dan mee moeten komen.

Suc6 , Ron.

Schrijver Anoniem
Gast 
#4 | Geplaatst: 21 juli 2005 13:50 
Hoi,
Ik heb deze klus nu tweemaal gedaan, en in beide gevallen bleven ze lekker in de buitenpoten zitten, heel vast! Dus ik heb de oude er gewoon uitgesloopt. Natuurlijk voorzichtig, want inderdaad wil je je alu niet vermoeren. De nieuwe keerringen voorzichtig met een blokje en hamertje op zijn plaats tikken.
Let bij het monteren heel goed op de gelijke hoeveelheid olie in de poten en vul niet na met lucht, dat is nergens voor nodig ( als je niet de hele tijd zwaar belast rijd)
Groeten
Ray (die verder niet zoveel met poten heeft)

Schrijver Floris
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 21 juli 2005 14:02 
Ray, waarom geen luchtdruk? Die ventielen zitten er toch niet voor niets?

Floris (die niet luchtig wil doen)
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Anoniem
Gast 
#6 | Geplaatst: 21 juli 2005 17:30 
Wat mij betreft wel. Ik heb met die luchtdruk ( een beetje) al twee sets keerringen gesloopt. Ze zijn er op een gegeven moment als model-modificatie door Honda opgezet, omdat er klachten waren over een te softe voorvork bij belading (koffers, kuipen e.d). Echter, niet alles wat een fabrikant als modificatie doorvoert is ook beter. De keerringen zijn hier gewoon niet op berekend. Soms wordt voor een commerciele oplossing gekozen. In de autoindustrie gebeurd dat ook regelmatig om zo designflaws te verdoezelen.
Ray ( die dit geen hete lucht vindt)

Schrijver bvanmaat
Gast 
#7 | Geplaatst: 21 juli 2005 22:12 
Ik laat die binnenpoten gewoon in het balhoofd zitten
En "ram" dus die buitenpoten gewoon naar beneden, zonder gebruik van gereedschap
Montage,
Doe een beetje vet aan de inbusbout onderaan, zodat deze dicht is
Zet hem op de inbussleutel tegen de muur, en vul hem met de hoeveelheid olie, dan het geheel weer in elkaar zetten
De nieuwe keerring kun je er met de oude die aan 1 kant is door gezaagd zodat je hem om de vorkpoot kan doen en er weer kan af halen, intikken

Tot sjk Bert

Schrijver edward
Gast 
#8 | Geplaatst: 22 juli 2005 08:55 
Waarschijnlijk ben je niet zo oliedom als ik, maar ik waarschuw je toch. Ik kreeg het met gepast geweld ook niet voor elkaar. Uiteindelijk de vorkpoot met zachte doeken in een bankschroef gezet (tip motordealer) en nogmaals gepast geweld gebruikt. Onder de doeken, dus onzichtbaar, is de poot gaan schuiven en heb ik het vloeistof-aftapschroefje aan de zijkant compleet uit de poot gedrukt. Resultaat: poot overleden. Voor de liefhebbers, ik heb nog één goeie poot in de aanbieding (en twee keerringen).

Schrijver qbird
Gast 
#9 | Geplaatst: 23 juli 2005 13:22 
Ik heb het zelfde ook meegemaakt. De oplossing is simpel werwarm met een electische verf föhn de aluminium kraag waar de keering inzit en gebruik dan de binnenpoot als slaghamer om de kering eruit te halen. Is volgens mij de beste methode en geloof me het werkt. Dus goed warmstoken. Aluminium zet flink uit en daarmee komt de kering los. bij het inbrengen van de nieuwe kering zou ik ook de kraag voorverwarmen en de kering inbrengen met een pvc buis. Hiermee voorkom je dat de poten beschadigen.

Succes

MVG

Schrijver limits
Gast 
#10 | Geplaatst: 27 juli 2005 15:26 
Victorie!
het is me uiteindelijk gelukt om de poten te scheiden.

Ik heb de binnenpoot in een workmate geklemt. Die van mij is van hout dus die beschadigt het chroom niet.
Vervolgens de alumium kraag verwarmt met een brander. Na veel gebater kwam er dan eindelijk iets los.

Ik dank allendie zo spontaan hebben gereageerd! Groeten Marc

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 keerringen voorvork

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven