Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Motorpech

 
Schrijver Orm
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 23 juli 2005 11:12 
Vorige week na een ritje van 25 Km stopte ik en zette de motor uit. Onmiddelijk was ik omgeven door wolken stoom en het koelwater stroomde uit de waterpomp.
Even starten en de lekkage was bijna over. Motor weer uit en weer stromen water: de waterpompseal kapot. Motor laten ophalen door de motorzaak en na een week (wachten op onderdelen) en een rekening van 115 Euro weer op de weg.

Gisteren met regenweer op de motor met een gangetje van ongeveer 40 Km op een klinkerweg op weg naar mijn E-rijbewijs examen. Opeens een harde knal en een blokkerend achterwiel. Meteen de koppeling ingeknepen, wat helaas geen oplossing was voor het blokkerende achterwiel. Naar de kant geslipt en afgestapt. De motor stond wel heel laag aan de achterkant. Met behulp van een aardige voorbijganger de motor op de middenbok gehesen. De zijpoot was niet te gebruiken zo laag stond de motor.
Na inspectie bleek er een bout van de vering finaal doormidden gebroken te zijn. Het is de bout waarmee de swingarm aan het frame zit (monoshok vering).
De motorzaak maar weer gebeld. Met behulp van een pompkrik tussen de achtervork en het kofferrek het achterwiel vrij gemaakt en toen op de aanhanger geduwd.
Maandag worden de onderdelen besteld (revisie van alle lagers in de vering en een nieuwe bout) en ik hoop dat ik einde van de week weer kan rijden. Geschatte kosten 200 Euro.

Ik denk dat ik erg veel geluk had dat het regende (gladde weg) ik op een klinkerweg reed en dat is niet snel ging. Ik moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als dit met 120 op de snelweg was gebeurd.

Een verdrietige Orm.
(Die gelukkig wel het examen gehaald heeft)

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 23 juli 2005 14:13 
Bekijk het van de zonnige kant: je bent 'slechts' 200 Euro armer en je hebt geen smakker gemaakt. Het had allemaal veel erger kunnen aflopen.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver startweer
Gast 
#3 | Geplaatst: 23 juli 2005 16:53 
Hai Orm,

Het zal moeilijk voor je zijn, alweer een week zonder motor! Blij dat jij er zonder gebroken onderdelen af bent gekomen, want dan rijd je langer dan een week niet. Bovendien kun je die onderdelen niet vervangen. Fijn dat je de glimmende kant boven wist te houden.
Laat je het even weten als je weer on the road bent?

Groetjes,
Gea

Schrijver coenox

Voorzitter 
#4 | Geplaatst: 24 juli 2005 17:14 
Hoi Orm,

Sinds mijn vastloper weet ik hoe een blokkerend wiel voelt. Niet leuk ! Blij dat je het er goed van af hebt gebracht en gefeliciteerd met je E !
De pech met je motor heb je nu voorlopig wel gehad dunkt me. Straks weer pechvrij rijden !

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Orm
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 1 aug. 2005 10:07 
Hallo,

De motor is er weer. Wel iets duurder dan gedacht. Alleen de onderdelen waren al 200 Euro en daar kwam nog 200 Euro werkloon overheen.
Ben ik nog gematst want de garage is ruim 12 uur bezig geweest met uit elkaar halen en in elkaar zetten. De oude lagers moesten er met geweld uit geslagen worden.
De gehele achtervork en vering zijn verwijderd en van nieuwe lagers en veel vet voorzien weer gemonteerd.
Ik weet nu ook het verschil in wegligging en rijcomfort tussen een hardtail en een softtail.

Orm.
(Die nu weer verend over de weg zoeft)

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Motorpech

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven