Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

horen of ketting versleten?

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver mvdberg112
Gast 
#1 | Geplaatst: 29 aug. 2005 13:34 
Ik heb hier op de site gezocht, maar ik kon niets vinden over hoe er achter kunt komen of the nokkenasketting misschien onderhoud nodig hebt.

Hoe kun je dat horen?

Bij de dealer zij de monteur dat hij hem duidelijk hoorde, maar ik geprobeerd met een schroevedraier te luisteren, maar ik kon met de beste wereld niets ontdekken. Gas geven dan beetje plotseling los laten, en luisteren of er iets klapperde.

Woont er iemand in omgeving Nieuwgein die dat kan horen?

Groetejes!
Michael

Schrijver edward
Gast 
#2 | Geplaatst: 29 aug. 2005 15:47 
Dag Michael,

Kennelijk kun je de ketting zelf niet horen klapperen, maar laten we er even vanuit gaan dat die monteur gelijk heeft.

Met een beetje mazeel heb je een automatische kettingspanner (afhankelijk van je type cx) en dan is het onderhoud een fluitje van een cent. Rechts achter/onder op je blok heb je een grote dop zitten met meer richting de voorkant een kleine stelbout. Als je die dop verwijdert zie je de krukas, die je door aan je achterwiel te draaien op het juiste merkteken kan zetten (in het handboek staat beschreven welke aanduiding je moet hebben, dat weet ik even niet uit m'n hoofd. Je kan ook geduldig wachten tot een echte techneut je oproep leest, die weten het wel uit hun hoofd). Vervolgens draai je de kettingspanner even los en daarna weer vast. Dop terug en klaar.

Laten we hopen dat je het zo op kan lossen. Met een discutabele ketting doorrijden is absoluut vragen om problemen, dus stel deze actie niet uit!!

Groet en succes,
Edward

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 29 aug. 2005 17:08 | Aangepast door: ouwe_jan 
vraag het aan Floris en deze zal je uitgebreid informeren
o.a wat je met een stuk hout, er bij moet gebruiken
ouwe-jan die dit heeft afgekeken van Floris op SJK en het een goed idee vondt
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver antoon

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 29 aug. 2005 17:58 
ouwe jan hoezoo stuk hout?
ik wil dat ook graag weten

Schrijver rebelse harry
Gast 
#5 | Geplaatst: 29 aug. 2005 18:36 
als je slim bent doe je dit ge lijk met je kleppen stellen las de keting te los licht en je spant hem dan zonder de kleppen op nieuw te stellen dan verandert de klep speling het maakt niet uit of je hem op de tekens zet of niet als hij maar hele maal kaut is zet je kleppen op tuimelen enzo voords dat is al dikwijls uit ge lecht en is wel te vinden als je even zoekt op techniek gr van rebelse harry

Schrijver rebelse harry
Gast 
#6 | Geplaatst: 29 aug. 2005 18:37 
spel en of zet fouten niet mee ge rekent

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 29 aug. 2005 19:05 
Het is mogelijk voor de kenner dit met een vinger te voelen. Hiervoor moet je wel een paar handelingen verrichten. 1 haal de dop onder de radiator los. Zet hier een t sleutel 17 op. Ik bedoel hiermme te zeggen dat je de krukas hiermee kan verdraaien. Dan is het boutje van de kettingspanner los te nemen. Een paar slagen is genoeg. Dan haal je de anderdop los die recht achter op het blok zit niet onder het stel boutje van de spanner. Dan steek je je vinger in het blok, en draai je heen en weer met de t sleutel op de krukas. Als je dan de spanner grofweg een 1 cm heen en weer voeld gaan dan is de kans groot dat het versleten is. Er is op de spanner meer 7 mm mogelijk. Op deze manier kun je ook zonder de merktekens te zien de ketting spannen. Hoe verder de ketting in het blok gaat hoe strakker die staat. Ik begrijp dat deze teks best wel eens moeilijk over kan komen. Hiervoor mag je me ook bellen. Tel 0321 312336. denk er aan niet na 22.00 uur in de avond. Sorry voor de schrijf fouten, ik ben echt schrijfblind en wet vaak niet wat de echte fouten zijn. groetjes
Marco Becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver gompie

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 29 aug. 2005 22:01 
Ik nodig je uit om eens bij mij te komen luisteren...
Rookworst zonder R is ook worst!

Schrijver mvdberg112
Gast 
#9 | Geplaatst: 30 aug. 2005 00:17 
Bedankt voor alle tips!
Het is dus niet in de eerste plaats luisteren, maar eerst een de spanner los en vast.

Ik ben nog op het boek van Peters aan het wachten (pas besteld), dus heb ik maar de een ander site door geploegd.

Ik vond op veel plaatsen dat je op "de merktekens" moet letten.
Bijv:
[url=]http://users.pandora.be/frank.froidbise/CX500%20website/pics/s35.jpg[/url]
en ook:
[url=]http://www.hondacx500.nl/phpdata/forum/index.php?action=vthread&forum=6&topic=3339[/url]

Maar volgens mij kun je de merktekens alleen zien als het blok open is. Dus: bedoelen jullie hier andere merktekekns.

Marco: ik heb de "knop" vooropgevonden. Die ander openemening is de carterontluchting die naar je lucthfilter gaat, niet?

Deze heb ik opengehad (niet de spanner los gemaakt) en toen met de vinger aan de nokkenasketting gevoeld: de ketting voelde strak, maar ik weet niet goed hoeveel ik hem in feite heen weer kon duwen.

Harry, jij ook bedankt. Ja, ik heb al drie keer gelezen hoe je kleppen officieel moet stellen en hoe onofficieel :-).

Hoe kan trouwens de klepspeling veranderen door het spannen van de ketting? De speling wordt gemaakt door de hoogte van de tuimelaar ten opzichte van het diepste punt van de nokkenas. En dit verschil veranderd toch niet! Op z'n hoogst veranderd het moment wanneer dit gebeurt...

Edward, volgens mij beschrijf je hier de manuele spanner. De automatische spanner heeft geen boutje als ik deze pagina goed heb begrepen:
[url=]http://www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk/cx500/camchain_parts/[/url]

Bedankt nogmaals en ik hoor het wel.

Schrijver mvdberg112
Gast 
#10 | Geplaatst: 30 aug. 2005 00:19 | Aangepast door: Admin 
URLs verkeerd gedaan. Nu wel goed:



Forum topic

Kettingspanner

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 30 aug. 2005 09:15 
Floris vertel het nou maar hou het wel moet.
ouwe-jan die zijn vinger kwijt was met het voelen naar de ketting
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Anoniem
Gast 
#12 | Geplaatst: 30 aug. 2005 10:19 
Ligt je vinger nou nog in je blok, Ouwe Jan?
Groeten
Ray (die zijn vingers liever niet in motoren stopt...)

Schrijver coenox

Voorzitter 
#13 | Geplaatst: 30 aug. 2005 12:45 
Nog even een toevoeging: bij de automatische kettingspanner hoef je niets te doen. Dat zou vanzelf goed moeten gaan. Maar dit is voor de latere modellen (ik geloof na 84), daarvoor doe je het inderdaad met die bout.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver mvdberg112
Gast 
#14 | Geplaatst: 30 aug. 2005 19:49 | Aangepast door: mvdberg112 
Bedankt Coenox. Dat dacht ik al, maar duidelijkheid voor alles.

Er staan verschillende topics over kettingspannen op het forum, en dat is inderdaad een eitje. Alleen weet ik dus nog niet hoe je ze "op de merktekens" moet zetten. Zijn die merktekens misschien alleen van belang bij montage, als de ketting/nokkenas/krukas weer op tijd moet worden gezet?

En ik vraag me af hoe de klepspeling kan veranderen als de ketting strakker staat, want de afstand vanaf de krukas-tandwiel tot het nokkenas-tandwiel blijft (vrijwel gelijk). Als dat niet zo zou zijn, dan zouden de kleppen langzaam achter gaan lopen, dus iets te laat open en dicht, maar de klepspeling zou gelijk moeten blijven, zeker als je met ander klep open de kleppen steld: de nokkenas is niet veranderd, de kleppen niet, en de tuimelaars niet, en die bepalen de speling.

Wie kan dat bevestigen? Of zie ik iets over het hoofd?

Ik vanavond nog even het maniertje van Marco verder uitproberen :-).

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 30 aug. 2005 20:23 | Aangepast door: ouwe_jan 
nou daar gaan we Floris is op vacantie of heeft geen zin dan doe ik het maar;draai het boutje drie hele slagen los, denk er om dat boutje wat boven de carter ontluchting zit,gadaan ,nou een stuk hard hout en geef terhoogte van dat boutje een flinke klap met een hamer op het bellen huis wel op het hout natuurlijk,maar ook niet met een voorhamer ,want het bellen huis moet wel heel blijven,dat is voor de spanner die los moet komen en zijn eigen dan pas spant,draai de bout weer vast en voel dan pas of de ketting strak is
[niet met een draaijende motor ]
is deze niet strak dan ketting vernieuwen plus span stukken[let opals je dat doet de bovenste tandwiel zit geen merkteken op en je kan deze beter een merkteken geven met een stift pen of met een centerpunt ]want het tandwiel heeft een halve tand verschil als je hem een halve slag verdraaid
ouwe-jan die volgende week lekker met vacantie gaat,en England onveilig gaat maken
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 horen of ketting versleten?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven