Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

horen of ketting versleten?

 
 
Pagina  Pagina 2 van 2:  « Vorige  1  2

Schrijver mvdberg112
Gast 
#16 | Geplaatst: 31 aug. 2005 15:01 
Bedankt!

Net gedaan, en ik kan voelen dat de spanner op en neer gaat als de krukas beweegt. Er stond het ding te los en toen wist ik ook hoe een losse ketting klinkt. Niet zo goed. Nu hoor je de ketting bijna niet. Dus, klasse, en nogmaal bedankt.

Dus jij let niet zo op die merktekens en zo.

Net handboek gevonden, en daar stond in dat het de rotor op TL zou moeten staan, dus als de ene zuiger helemaal bovenin is.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#17 | Geplaatst: 31 aug. 2005 15:09 
nonsen volg nou maar de oplossing van ouden leden op
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver edward
Gast 
#18 | Geplaatst: 31 aug. 2005 16:22 
TL, dat was het merkteken waar ik maar niet op kon komen. BTW, ik was een beetje in de war, ik beschreef inderdaad de manuele spanner.

Hoe dan ook, ik begrijp dat je ketting weer op spanning staat. Of je nou een stuk hout gebruikt of het handboek volgt, het gaat uiteindelijk om het resultaat, nietwaar?

Veel rijplezier,
Edward

Schrijver Floris
Forum Lid 
#19 | Geplaatst: 31 aug. 2005 17:28 
En om het verhaal compleet te maken wil ik graag nog even van jullie horen wat de onderstaande afkortingen betekenen:
- TL
- TDC
- BDP

En wie kan mij uitleggen waarom de ketting moet worden gespannen met de linker zuiger in de bovenste stand? Waarom bv niet als de rechter zuiger boven staat, of een andere willekeurige positie van de krukas? De spanning op de ketting zou toch in iedere positie gelijk moeten zijn? Of niet soms? Wie het antwoord op deze vraag weet krijgt volgende jaar in SJK een speciale prijs!
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#20 | Geplaatst: 31 aug. 2005 17:53 | Aangepast door: ouwe_jan 
BDP is Bovenste doden punt
TL is BDP van Linkse cylinder
TR is Rechtse BDP Rechtse Cylinder

FL is onstekkings tijdstip Linker cylnder
RL is Rechter cylinder Onsteking tijdstip
TDC is....... dat mogen jullie zelf uitzoeken
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver edho
Gast 
#21 | Geplaatst: 3 sept. 2005 19:15 | Aangepast door: edho 
TDC = Top Dead Center
oftewel BDP is het zelfde als TDC maar dan in het engels.
TL = Top Left
TR = Top Right

Maar nu de volgende vraag, is links links als je erop zit of als je er voor staat en er naar kijkt?

Schrijver Floris
Forum Lid 
#22 | Geplaatst: 3 sept. 2005 20:03 
Als je erop zit d.w.z. in de rijrichting.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#23 | Geplaatst: 4 sept. 2005 16:07 | Aangepast door: Hans 
Floris,

ik kom graag in aanmerking voordie prijs (maar kom -nog- niet naar SJK).
Waar het bij het spannen van de nokkenasketting om gaat is dat de spanning van de ketting er helemaal af is. Dat betekent dat de kleppen de nokkenas niet mogen belasten met hun veerspanning en de krukas in een middenstand moet staan. Volgens de fabriek gebeurt dat in TL positie.
Welnu dat geloofik dus niet; want dan zou het het zelfde moeten zijn bij TR.
De proef op de som genomen hebbende bij geopnend blok blijkt de minste (trek)spanning op de nokkenasketting ergens tussen TL en TR te liggen;maar dat punt heeft geen markering op de dynamorotor.
TL is dus willekeurig maar wel goed genoeg om de manuele nokkenasketting adequaat genoeg (voor een paar duizend km) te spannen.
Misschien dat voor de fabriek wel een andere overweging is geweest om niet maximaal te kunnen spannen; door de slag in de nokkenasketting tijdens het lopen van de motor krijgt de ketting natuurlijk behoorlijk optaters en zal de ketting/spanschoen veel sneller slijten.
Dus TL voldoet is echter niet optimaal misschien wel voor de levensduur,TR zou ook kunnen,maar dat wordt om onverklaarbare reden niet geadviseerd.

P.S. een tandwieloverbrenging was natuurlijk veel beter en duurzamer geweest. De engelsen hadden het in de jaren '50 zo gek nog niet bekeken.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Pagina  Pagina 2 van 2:  « Vorige  1  2 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 horen of ketting versleten?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven