Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Oliekeerringen achterbrug

 
Schrijver coenox

Voorzitter 
#1 | Geplaatst: 25 sept. 2005 12:55 | Aangepast door: coenox 
Na het poedercoaten van het frame van mijn C ben ik eindelijk begonnen met de opbouw. Het oude - inmiddels gepoedercoate - lagerhuis heb ik er uitgetikt en vervangen door een andere. Nu staat er in Peters' motorboek dat je de oliekeeringen moet vervangen als ze eenmaal van hun plaats zijn. Moet dit echt ? Het ziet er allemaal nog goed uit en ik vraag me eigenlijk af welke olie deze keerringen keren ? Die lagers van de achterbrug kunnen toch gewoon ingevet worden. Van olie geen sprake. Of zie ik iets over het hoofd ?
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver startweer
Gast 
#2 | Geplaatst: 25 sept. 2005 13:39 
Coen, ik heb geen idee. Maar wat leuk dat je aan 'de opbouw' bent begonnen! Heel veel succes!

Gea

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 25 sept. 2005 16:19 
Coen,

Volgens mij voorkomen deze keerringen dat het vet niet uit de lagers weg kan om te voorkomen dat ze droog lopen en daardoor naar zijn grootje gaan. Je kan deze toch maar beter vervangen dan weet je zeker dat het allemaal weer nieuw is.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 25 sept. 2005 18:27 
Ik ben het helemaal met Wouter eens. Heb ik met jouw "jonge" rode trouwens ook gedaan.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver jerrimy
Gast 
#5 | Geplaatst: 25 sept. 2005 18:51 | Aangepast door: jerrimy 
Als het er goed uitziet zou ik het niet doen. Het gaat hier echt alleen maar om vet. Als het een echte olie keering was dan was het mijn inziens een ander verhaal.

Een echt lager is het ook al niet alleen een glijbus.

Lekker helemaal vol vet douwen en als de afdichting er nog goed uitziet dan komt dat vet er echt niet meer uit ....

Schrijver daytona955iman
Gast 
#6 | Geplaatst: 26 sept. 2005 11:10 
Naast het vet binnenhouden is het nog belangrijker dat ze het vuil (zand e.d) buitenhouden. Doen ze dat niet dan is binnen de kortste keren je lager naar zijn grootje.

In de binnenste ring van de oliekeerring zit een metalen spiraalveer. Als die nog goed is (niet doorgeroest of gebroken) en het rubber is nog in goede staat, dan kun je hem nog goed gebruiken.

@Jerrimy: Wat voor model CX heb jij?

Schrijver coenox

Voorzitter 
#7 | Geplaatst: 26 sept. 2005 13:26 
Wat ik gek vind is dat de lager die in de cup zit aan de recherkant er redelijk los in. Die komt pas op zijn plek als de as die op de achterbrug zit in het lager zit.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver jerrimy
Gast 
#8 | Geplaatst: 26 sept. 2005 14:08 
Blijkbaar is de C achterbrug toch een ander verhaal dan de A achterbrug....

(ik dacht dat het frame hetzelfde was, ging er dus even van uit dat de brug dat ook was).....

Schrijver coenox

Voorzitter 
#9 | Geplaatst: 26 sept. 2005 17:43 
Die brug is volgens mij hetzelfde hoor.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver stiek
Gast 
#10 | Geplaatst: 26 sept. 2005 23:39 
Als je lager los erin zit moet je dit eerst vastzetten. Anders slijt het steeds verder uit en kost het op een gegeven moment je cardan. Heb op deze manier 2 cardans versleten voor ik er achter was wat de oorzaak was.

gr Niek

Schrijver edward
Gast 
#11 | Geplaatst: 27 sept. 2005 08:07 
Coen, je bent begonnen. Helemaal te gek, ik kom je vorderingen af en toe wel even bewonderen.

Tja, over lagers in achterbruggen weet ik niet veel, maar speling lijkt me desastreus. Je schreef, dat je het lagerhuis er na het poedercoaten uit hebt getikt en hebt vervangen. Ontstaat de speling misschien door de afwezigheid van een laagje poedercoat op het nieuwe lagerhuis?

Jammer dat je gelijk aan het begin al tegen troebels aanloopt. No worries, dat maakt het project alleen maar interessanter.

Succes buurman

Schrijver coenox

Voorzitter 
#12 | Geplaatst: 27 sept. 2005 10:05 
Lager ligt los in de lagercup. Daar zit dan weer de keerring tegen aan. Heb deze zo van iemand in een zakje gekregen bij de achterbrug. Zal eens kijken naar de originele. Misschien mist er een buitenring.

Van troebels is nog geen sprake.

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver edward
Gast 
#13 | Geplaatst: 30 sept. 2005 09:48 
En...ben je al een stapje verder?

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Oliekeerringen achterbrug

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven