Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Motor schiet uit versnelling

 
Schrijver Marcel Gosselink
Gast 
#1 | Geplaatst: 31 okt. 2005 19:21 
CX-vrienden

Na een revisie van de versnellingsbak, alles weer in elkaar gezet. Stukje gereden en gemerkt dat motor op geen stukken na zo versnellingsvast schalelt als voorheen. Hij schiet regelmatig uit de versnelling. En tijdens rijden pakt hij vaak een versnelling pas na paar maal koppelen en proberen. Jammer, maar het is niet anders. Ik vermoed/vrees dat de veer die de versnelling op zijn plaats moet houden te slap is; of wellicht niet goed is gemonteerd. Aan de bak zelf kan het toch niet liggen - hoop ik.
Wat denken jullie.

Marcel

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 31 okt. 2005 19:35 
Marcel op de schakelas zit een centerpunt deze zit ook op het schakelpendaal kijk even of dat klopt zonodig dit veranderen [dus punt op punt]
probeer het dan even wacht op bericht hier op
groeten ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Marcel Gosselink
Gast 
#3 | Geplaatst: 31 okt. 2005 20:00 
Ouwe Jan,

Je bedoelt dat er op de buitenkant van het asje (dat uit het blok steekt) een punt staat en op het pedaal?

Groet Marcel

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 31 okt. 2005 21:42 | Aangepast door: Hans 
Nee ouwe jan bedoelt de schakelvorken in het blok. De (uitgaande) schakelas heeft een soort 'vork' net als de schakelas in het blok die de versnellingsbak in loopt. Op beide vorken staat een punt. Die punten moeten voor een goede werking tegenover elkaar staan.Voor controle moet het blok er helaas dus weer onderuit en uit elkaar.

Maar ik denk niet dat het daaraan ligt; uit jouw verhaal lees ik dat het blok wel goed/exact schakelt,maar uit de versnellingen springt.
Dat kan inderdaad liggen aan bedoelde veer. Maar het resultaat is jammer helaas hetzelfde; blok ero nder uit en uit elkaar.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 31 okt. 2005 22:07 
ja dat bedoel ik ,zelf meegemaakt daarom vroeg ik aan jou Marcel of je dit wilt controlleren
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Marcel Gosselink
Gast 
#6 | Geplaatst: 31 okt. 2005 23:16 
Pffffff... Over die punten op de schakelvorken wordt in het handboek niet gerept. Heb er dus ook niet op gelet. Ik vrees het ergste. Want hij schekelt niet zuiver en springt daarnaast ook nog eens vaak uit de versnelling. Dat wordt weer knutselen.

Ik haal toch eerst alleen het achterdeksel eraf. Ik hoor namelijk een vreemd rammeltje aan de kant van de schakelwals wanneer ik met de motor uit, van de 1 naar de 2 schakel. Alsof er iets los ligt.We zullen zien. Ik houd jullie op de hoogte. Bedankt voor het meedenken.

Groet Marcel

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 1 nov. 2005 09:12 
Marcel ik denk dat je mij niet hebt begrepen
de voethandel waar je mee schakeld ,op dat asje zit een centerpunt en op de voetschakel pendaal ook deze moeten gelijk staan en dan het boutje weer vast draaijen.
Doe dat nou eerst voordat je alles gaat slopen .let op als je dat niet goed doet krijg je de versnelling er niet goed in of uit met de gevolgen die jij ons beschrijft
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Marcel Gosselink
Gast 
#8 | Geplaatst: 1 nov. 2005 12:50 
Beste ouwe Jan.

Ik heb de twee punten tegenover elkaar gezet. Stonden ietsjes schuin tegenover elkaar. Heeft helaas niet geholpen. Ik ga het blok toch maar weer uit elkaar halen (zucht!).

Ik hoop dat het iets met de overbrenging tussen schakelarm en schakelwals is. Hij schiet zoals gezegd uit de versnelling. En af en toe lijkt het bij het opschakelen vanaf de 2 versnelling of er geen versnelling meer boven zit. Door de handel wat zacht naar beneden te tikken, lukt het opschakelen weer. Vreemde zaak dus. Loshalen lijkt me de enige oplossing, hoewel ik niet sta te popelen. En er op dit moment ook geen tijd voor heb.

Hoe is overigens jouw ervaring met vloeibare packing voor het achterdeksel? Packing zal wel niet heel blijven, vrees ik.

Groet Marcel

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 1 nov. 2005 19:55 
Vloeibare rubber pakking voldoet wel maar de orginele pakking heeft een bepaalde dikte en deze is nodig ,voor bepaalde afstellingen.
probeer de pakking heel te houden maak motorblok vet vrij en doe daar een dun laagje silliconenkit op wel zuur vrije dan pakking er op daarna deksel met silliconen kit
[dun er op doen ]boutjes vast draaien en overtollige kit er af halen , dit is de goedkoopste manier,met vloeibare rubber moet je snel werken
,hoop dat je het euvel kan vinden
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 1 nov. 2005 20:38 | Aangepast door: Hans 
Natuurlijk ook oppassen dat er geen klonters kit binnenin het blok terecht komen. Want wat er aan de buitenkant uitpuilt, puilt er ook aan de binnenkant uit !
Zelf ben ik dus geen voorstander van welke vloeibare pakking dan ook (bij demontage is die vaak ook heel lastig te verwijderen). Voor mijn oldtimers maak ik ze altijd zelf uit een rol pakkingpapier dat je in vrijwel elke dikte kunt kopen. Het voordeel van de originele Honda pakking is echter wel dat die lichtelijk is 'voorgelijmd' en dus altijd perfect afsluit.
Wil je die dure pakking kunnen hergebruiken dan voor montage beide kanten van de pakking met iets olie invetten. Wel bestaat dan de kans dat de pakking gaat 'zweten' .
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Marcel Gosselink
Gast 
#11 | Geplaatst: 3 nov. 2005 09:50 
Blok opengehaald en de oorzaak boven water! Het busje waar de aanslagarm met veer om draait (houdt schakelwals in juiste stand bij het schakelen) had ik er achterstevoren ingezet! Daardoor zat de aanslagarm muurvast. Stom, stom, stom. Maar mijn fout bij dit soort werk is altijd dat ik te snel wil.
Packing deksel redelijk goed gebleven, maar ik overweeg er toch maar een nieuwe in te zetten. Ik wil niet het risico lopen dat ik het blok er voor een derde keer binnen 14 dagen onderuit moet halen!

Groet Marcel

Schrijver Hans

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 3 nov. 2005 09:57 | Aangepast door: Hans 
Van je eigen fouten leer je gewoon het meest (en het snelst). Jammer dat het leergeld (de pakking) zo duur is.

Je hebt in ieder geval de oorzaak boven water gekregen.
Je bent waarschijnlijk op dit moment wel de meest handige CX'er op het vlak van uit- en inbouwen van het motorblok.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver edward
Gast 
#13 | Geplaatst: 3 nov. 2005 16:04 
Dat dacht ik ook. Als ik ooit zo'n klusje heb, zal ik aan je denken, Marcel.

Schrijver Marcel Gosselink
Gast 
#14 | Geplaatst: 4 nov. 2005 16:39 
Alles in elkaar gezet, blok eronder en een proefrit gemaakt. Alle pakkingen en keerringen zijn dicht, inclusief olie-water keerringen bij de waterpomp die ik uit kostenoverweging niet heb vernieuwd. Maar wat nog belangrijker is: hij schakelt beter dan ie ooit gedaan heeft!! Op een volgend treffen (waar ik nog nooit ben geweest) wil ik toch eens nader kennismaken met al die 'CX-gekken' die me altijd met raad en daad bijkstaan - en die me moreel steunen. Ook deze keer weer. Bedankt jongens en tot ziens!

Marcel

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Motor schiet uit versnelling

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven