Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Motor Lift

 
Schrijver edward
Gast 
#1 | Geplaatst: 9 dec. 2005 12:59 
Hallo,

Des zomers rijden, des winters sleutelen. In dat kader heb ik voor mijn Harley een Harleylift gekocht. Noodzakelijk want deze fiets heeft alleen een jiffy en op z'n minst een vrij achterwiel maakt het sleutelen wel wat handiger. Helemaal nu het blok er zo ongeveer uit moet.

Deze lift is hydraulisch, heeft twee rechthoekige plateaus voor onder het frame (zoals een kleine heftruck) en heeft een draagvermogen van 680 kg. Met deze lift til ik de motor in z'n geheel maximaal 45 centimeter van de grond. Plaatje staat op www.buitelaar.nl

Mijn vraag is simpel. Kan ik mijn CX ook met deze lift van de grond tillen? Dat zou sleutelen (vooral aan de voorvork) een stuk eenvoudiger maken. Qua gewicht moet dat geen probleem zijn (hij is ruim 100 kilo lichter dan de Harley). Echter, de CX rust niet op het frame, maar op het blok. Ik vraag me af of dat niet tot problemen leidt. Wiebelen kan leiden tot omvallen, maar ik maak me vooral zorgen over mogelijk teveel gewicht (namelijk de hele motor) op alleen het blok en diens ophanging.

Wie weet raad?

Groet en vast bedankt,
Edward (die deze winter vaak zwarte handen zal hebben)

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 9 dec. 2005 13:46 
De voorkant van een CX kan worden gelift vanonder de carterpan (tussen de uitlaatbochten). Het achterwiel moet je voor de stabiliteit op z'n plaats laten zitten. De ophanging van het blok kan het gewicht van de CX dragen. Leg er wel een plankje tussen om de druk te verdelen, want als je de carterpan scheurt heb je een probleem.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 9 dec. 2005 17:44 | Aangepast door: Hans 
Jakkes, een motorlift!
Heb ik geen vertrouwen in. Instabiele (dus gevaarlijke) dingen. Voor het liften van het voorwiel van de CX heb ik een katrol aan een balk van het garagedak gemaakt. Het touw komt dan om de vorkpoten en met de CX op de bok trek je hem zo op het achterwiel. Ook al kan je een krik (wel met plankje) onder het CX blok zetten, het geheel is toch niet stabiel.
De enige goede motorlift (maar ja die kost dan ook een paar centen) is die met een rijplaat, met daarin een uitneembaar stuk voor het demonteren van de wielen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver gompie

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 10 dec. 2005 10:10 | Aangepast door: gompie 
Het is toch te gék dat die dure schuddebakken zo'n goede reputatie hebben opgebouwd.

Hoe verzin je het...:
- Een luxe krik om je bordeelfiets op een dergelijke hoogte te plaatsen dat je geen zere knietjes krijgt -
Binnenkort komt de blokverwarming, dan krijg je geen koude vingertjes meer bij het dagelijkse sleutelen.

BLIJF TOCH GEWOON BIJ JE JAP(anner)!

Dan hoef je niet eindeloos te sleutelen, alleen maar eindeloos te rijden!

Dirk (die eindelijk weer eens kans zag om HD's af te kraken)
Rookworst zonder R is ook worst!

Schrijver udent

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 10 dec. 2005 15:30 
www.hvs83.nl

Koop hier een betaalbare motorlift.
eentje waar een cx ook op kan, de mijne (CX500E) staat er al een jaar op.Zelfs een Harly kan erop.

Groeten Theo.( die er zelf helaas niets aan verdient)
theo cx ds

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 10 dec. 2005 17:16 | Aangepast door: Hans 
Theo,

die bedoel ik dus !!!
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver edward
Gast 
#7 | Geplaatst: 12 dec. 2005 07:18 
Heren, dank voor jullie reakties (ja, jij ook Gompie). De Harley heb ik inmiddels al een keer omhoog gepompt. Dat ging soepel en hij staat gelukkig niet wiebelig. Ik denk hooguit dat ie achterover kukelt als ik een voorwiel verwijder, maar dat is gewoon een kwestie van anticiperen.

Ik heb nog even contact gehad met Floris. Als ik het blok voldoende ondersteun, moet ik de CX ook van de grond kunnen krijgen. Oppassen voor de balanspot, dat wel.

Voorlopig heb ik aan beide motoren mijn handen vol (om over zere knietjes maar te zwijgen).

BTW, mijn zelfbouw zadel (voor de CX) vordert. Als ie af is maak ik wel een foto-verslagje.

Greetz,
Edward (die nu spaart voor een kacheltje in z'n koude schuurtje)

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Motor Lift

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven