Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

niet aanslaan

 
Schrijver CXander
Gast 
#1 | Geplaatst: 13 dec. 2005 10:12 
Met 2 linkerhanden een nieuw probleem. Accu is geladen. Startknop indrukken doet de startmotor ronddraaien. Aanslaan doet ie echter niet. Ook niet met de choke erbij. Geeft wel als je maar lang genoeg doorgaat een vreselijk harde knap halverwege de linkeruitlaat. Wie kan mij de juiste richting op helpen?

Schrijver CXander
Gast 
#2 | Geplaatst: 13 dec. 2005 10:54 
Vergeten.,

Alvast Hartelijk dank
m.vr.gr.
Lex

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 13 dec. 2005 12:52 
Hallo, staat je " dodemansknop" wel op " on" ? Als die wel aanstaat, moet je eens proberen om je carburateurs af te tappen en dan met verse benzine te starten. Gebruik de zoekfunctie van het prikbord voor meer tips en info hierover.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver CXander
Gast 
#4 | Geplaatst: 13 dec. 2005 13:02 
Beste Marcel,
Dank voor je tips
Er is een geluidsverschil waarneembaar bij starten met de dodemansknop op on of off.
Nu doet alle verlichting het keurig en zit ik stiekum te denken aan de CDI.Of zou ie dan geheel geen sjoegen moeten geven.

Schrijver CXander
Gast 
#5 | Geplaatst: 13 dec. 2005 13:34 
Kreeg zojuist nog een tip binnen.Kijken of de pitjes vonken. Zou overigens ook gewoon aan de kick-up kunnen liggen. Deze tip komt van een servicepunt. Heeft iemand daar ervaring mee want er moet dan een een ander verwijderd worden voordat je daarbij kan komen.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 13 dec. 2005 14:52 | Aangepast door: Hans 
Er zijn natuurlijk een aantal voorvragen:
1. heeft de motor ooit gelopen
2. heeft ie probleemloos gelopen
3. kon je gewoon doortrekken in alle (ook de hoge) toeren
4. wat is er gebeurt voorafgaande aan het niet starten (reparaties / werkzaamheden / onderdelen vervangen)
Ik neem aan dat het een CX is met CDI ontsteking.

Tja als de bougies niet vonken (of zwak vonken) dan loopt een CX gewoon niet.
Wat bedoel je met 'kick-up'? Of bedoel je de pick-ups. Die zitten vast aan de dynamostator en apart niet te vervangen.

Knallen in de uitlaat duidt op een zwakke onststekingsvonk, te late ontsteking, verkeerde kleptiming/vastzittende klep of een carburatieprobleem (bijv. versleten sproeiernaalden)/verstopt luchtfilter met als gevolg van een veel te rijk mengsel. De benzine loopt dan de uitlaat in en krijgt een vonk na met de beschreven knallen.
Zwakke ontsteking kent een aantal oorzaken:
- defecte bougiedoppen
- defecte bobines
- corrosie op de blokstekkers
- slechte massa
- defecte dynamostator (probeer dan de zgn white-wire fix)
- defecte CDI
- defecte kill schakelaar (de zwart witte draad onder de buddy afkoppelen)

Het stellen van de kleppen kan nooit kwaad.

De voorontsteking kan niet worden gesteld. De vervroegingsspoelen zitten achterop het blok (achter het chromen dekseltje) en de vervroeging wordt via de CDI elektronisch geregeld. Gaan echter bijna nooit stuk. Grote schuldige is toch meestal de CDI. Die kun je vrij gemakkelijk vervangen door een bewezen goed exemplaar.

Dit probleem is dus alleen op te loseen door systematisch alle mogelijke oorzaken te elemineren.

Succes
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver CXander
Gast 
#7 | Geplaatst: 13 dec. 2005 15:51 
1 Heeft altijd (50.000 km)gelopen.
2 Ja
3 geen punt
4 1 maand geleden nieuwe bougies + olieverversen (filtertje).
Een CX met CDI.
Inderdaad: pick-ups.

De andere zaken zal ik allemaal door moeten gaan lopen. Dank voor je uiteenzetting.
m.vr.gr.
Lex

Schrijver Anoniem
Gast 
#8 | Geplaatst: 13 dec. 2005 17:32 
oude benzine vervangen door nieuwe verse benzine

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 14 dec. 2005 08:12 
laat dit euvel eens door een werkplaats monteur nakijken
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver CXander
Gast 
#10 | Geplaatst: 15 dec. 2005 12:26 
Ouwe Jan, Ik heb voor de zekerheid een ophaalafspraak gemaakt bij de garage. Nu maar zien hoe het afloopt.
Groeten
Lex

Schrijver Peer
Gast 
#11 | Geplaatst: 16 dec. 2005 15:45 
Zit er op je CX een beveiliging voor de zijstandaard (sidestand) mss is die schakelaar wel in de off stand vastgeroest (sorry voor de uitspraak)
Het kan altijd natuurlijk, denk eens aan je sproeiers.

Schrijver mudje
Gast 
#12 | Geplaatst: 16 dec. 2005 21:44 
Mischien heel simpel gesteld maar zijn de bougies die een maand geleden vervangen zijn wel van het juiste type?

NGK D8EA of ND X24ES-U

Verder kan een slechte accu ook het probleem zijn, ook al is die opgeladen.

Sucses,

Reimer

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 17 dec. 2005 09:32 
Lex waar woon je ,als het niet ver uit de buurt is kan ik misschien even komen kijken
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver CXander
Gast 
#14 | Geplaatst: 19 dec. 2005 09:40 
Beste allemaal,
Zaterdag in de garage geweest. Gelukkig is het opgelost.Linker Bougie vonkte niet.Althams heel af en toe (vandaar bij lang starten die klappen in de uitlaat). Nieuwe bougie werd gewoon nat. Lag dus aan de ontsteking. Gelukkig niet aan push-up of de interne spoeltjes daarvan. De diverse verbindingen van de bougiekabel zijn allemaal losgeweest nagelopen en gereinigd waar van toepassing. Daarne weer gemonteerd en toen gaf het een keurige regelmatige vonk. Het probleem is hiermee gelukkig opgelost. Ik wil hierbij graag iedereen danken voor hun suggesties en hun steun. Misschien moet ik er toch eens aan denken om te gaan leren sleutelen. Vorige keer was ik niet in de gelegenheid. Dank allemaal.
Lex

Schrijver Hans

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 19 dec. 2005 13:41 
Gelukkig maar weer.
Gewoon logisch nadenken en systematisch te werk gaan.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 niet aanslaan

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven