Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Slechte werking achterrem GL500 (82)

 
Schrijver BernardF
Gast 
#1 | Geplaatst: 27 dec. 2005 15:06 | Aangepast door: BernardF 
Mijn GL500 uit 82 remt met de trommelrem achter zeer slecht.
is dit normaal voor dit type, of heeft iemand een goede en bruikbare tip. mail naar b.fransen2@chello.nl
Dank
BernardF

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 27 dec. 2005 17:02 
Tsja, een beetje vage omschrijving. Normaal is het zeker niet: de werking hoort goed te zijn en tevens goed doseerbaar. Demonteer het achterwiel eens, maak alles schoon en gangbaar (een beetje kopervet op de draaipunten) Is het oppervlak van de remschoenen 'glazig', dan kan opschuren helpen. Een nieuw stel remschoenen is echter niet duur (zeker niet op b.v. eBay.de) Als de boel dan toch uit elkaar is: smeer de tandwieloverbrenging van het cardan met lithiumvet, na 23 jaar is dit vaak droog/roodverroest! Een sleutelboek van Peters van de bibliotheek strekt tot aanbeveling.
Succes.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver edward
Gast 
#3 | Geplaatst: 28 dec. 2005 11:36 | Aangepast door: edward 
Hoi Bernard,

Precies wat Roelof zegt. Het klinkt heel ingewikkeld, maar het is uitermate simpel. Ik zou, als ik jou was, de hele trommelrem demonteren, inclusief de voetbediening. Alles netjes schoonmaken, beschadigde onderdelen vervangen (sowieso je remschoenen), het kost allemaal niks (behalve tijd) en het levert een essentiele bijdrage aan je veiligheid. En als je toch het wiel eruit hebt, dat cardantandwiel invetten is een goeie, die van mij was na 23 jaar ook gortdroog.

Kortom...doe wat Roelof zegt, het klinkt erger dan het is.

Succes,
Edward

NB: Als je een reactie wilt, kun je simpel het vakje "E-mail Aankondigingen aanvinken, dan krijg je automatisch bericht als iemand reageert.

Schrijver BernardF
Gast 
#4 | Geplaatst: 28 dec. 2005 13:48 | Aangepast door: BernardF 
Dank voor de informatie dan ga ik lekker aan de slag en laat wel iets weten hoe het afgelopen is
groetjes
Bernard

Schrijver ffroidbise
Gast 
#5 | Geplaatst: 28 dec. 2005 17:58 | Aangepast door: ffroidbise 
Voor demontage schema's kijk even op m'n site.



ffroid (die nog zoekt naar ALLE nederlandstalige CX boeken/schema's/onderdelenlijsten/enz...)

Schrijver BernardF
Gast 
#6 | Geplaatst: 30 dec. 2005 16:53 | Aangepast door: BernardF 
Ik heb het achterwiel eruit gehad, wat een geprul,ik heb de band leeg moeten laten anders ging deze niet tussen de cardan en de gaffel uit. Dit staat niet in het handboek van peters ook niet het verwijderen van de bijrijders buddy, dat deze m.b.v. de helmklemmen eraf gehaald moet worden.
Resultaat van de demontage. veel stof in de rem trommel, zwaarlopende draaipunten van de rem, gloednieuwe remschoenen, en een vlakke trommel dus geen groeven of rillen er in. Wat Roelof en Edward zeggen is wel degelijk zo, de cardan was gortdroog en de tanden zijn al behoorlijk versleten. Bij een volgende keer zal ik een nieuw tandwielset moeten plaatsen. verder heb ik alles goed gangbaar gemaakt en gesmeerd, zowel remtrommel als de voering opgeruwd. rem goed afgesteld
Kortom het remmen gaat iets beter maar is nog niet optimaal. Ik heb wel foto's gemaakt van de reparatie is ook een aanrader.

Schrijver Frans
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 30 dec. 2005 17:38 
Bernard,

De foto's zien we graag tegemoet!

Een tip over de remmen:
Experimenteer een beetje met de stand van de hevel. Na demontage en montage van mijn motor had ik opeens ook weinig remvermogen, bleek dat de hevel een paar tandjes verkeerd teruggeplaatst was. Het is de moeite waard om even te proberen.

Frans

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Slechte werking achterrem GL500 (82)

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven