Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Cardan olie vervangen

 
Schrijver Anoniem
Gast 
#1 | Geplaatst: 20 jan. 2006 20:40 
Hallo,

ik wil graag de cardanolie van een cx 500 c custom controleren / vervangen. Het werkplaatshandboek is hier nog al kort over.

Ik heb even nummers bij de schroeven gezet voor het gemak. Volgens het Werkplaatshandboek moet olie bijgevuld worden via schroef 2, daar moet ook het oliepeil gecontroleerd worden. Maar klopt dit wel? Het zou logischer zijn als olie bijgevuld moet worden bij schroef 1.
Schroef 3 is dan voor het aftappen, en schroef 4 kan neem ik aan buiten beschouwing worden gelaten voor olie verversen?

Schrijver Anoniem
Gast 
#2 | Geplaatst: 20 jan. 2006 20:41 
Mvg,

Menno

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 20 jan. 2006 21:31 | Aangepast door: Hans 
Via schroef 3 aftappen.
Bijvullen via schroef 4 en wel tot dat de olie daaruit loopt (maw bij de motor op de hoofdstandaard moet het oliepeil tot aan de onderkant van die plug staan).
Schroef 1 is voor de ontluchting van de cardanklok (daardoor gaat de olie niet schuimen en schuimen betekent minder smering van de tandwielen) en moet je niet demonteren.
Gebruik multigradeolie SEA W 80/90; die is geschikt zowel voor de zomer als de winter.
Succes.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Anoniem
Gast 
#4 | Geplaatst: 20 jan. 2006 21:57 
Hallo Hans,

Bedankt voor de uitleg, hiermee moet het lukken!

Groeten,

Menno

Schrijver Peter1
Gast 
#5 | Geplaatst: 4 mei 2009 09:36 | Aangepast door: Peter1 
Een oud topic omhoog schoppen:

Oké, dus de grote plug op onderstaande foto(even op klikken), No. 1, is voor het peil te controleren en eventueel(bij)vullen?
Of is dat laatste te doen via No. 15?

Aftappen via de kleine bout onder aan het vooraanzicht van de cardan?


http://images.cmsnl.com/img/partslists/final-driver-gear-cx500-1978-usa_bighu0112f501 4_d23e.gif

Schrijver jowan

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 4 mei 2009 13:43 
Ook nog een vraagje van mij ivm het schuimen van cardanolie.

Bij het verversen van de cardanolie schuimde dat redelijk veel bij mij.

Moet dat ontluchten op regelmatige tijdstippen gebeuren of is dit eenmalig na het verversen?

Groetjes,

Johan.

(Bedankt voor het omhoogschoppen Peter )
CX500 Custom '81, BMW K100LT '91

Schrijver Floris
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 4 mei 2009 16:10 
15 = ontluchtingsgaatje met afdekkapje
13 = M10 boutje voor aftappen
1 = M17 dop voor bijvullen (tot de onderkant van de opening, ongeveer 170 ml)

Cardanolie mag niet schuimen. Gebruik speciale hypoïdolie (voor versnellingsbakken) SAE 90 of SAE 80W90 en nooit carterolie, want dat is te dun.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Peter1
Gast 
#8 | Geplaatst: 5 mei 2009 12:40 
Bedankt Floris
Ik had al een vermoeden dat no.13 daarvoor was, maar voor de zekerheid even vragen
Cardan(versnellingsbak) 80W90 had ik al staan ivm alle vloeistoffen vervangen van de CX.
Nu deze olie vervangen en de cardan is klaar.
Het ontvetten en nieuw 'invetten' van de cardan, had ik al gedaan, maar zag later dat er ook olie in moest.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Cardan olie vervangen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven