Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

olie lekkage

 
Schrijver engelander
Gast 
#1 | Geplaatst: 22 feb. 2006 11:28 
geachte lezer, sinds kort heb ik mijn cx 500 c. Ik ben zeer tevreden over de rijeigenschappen van de motor. Het valt mij op dat de motor bij of in de omgeving van de versnellingspook carter olie lekt. Het was mij bekend dat de motor teveel carterolie bevatte. In het begin lekte de motor vrij veel olie. Inmiddels is dat veel minder geworden. Het oliepijl staat nog steeds net boven het maximum. Is het mogelijk dat de motor het teveel aan carterolie via een systeem/afvoerpijpje of zoiets dergelijks zelf afvoerd. Het is en blijft echter heel bijzonder dat de motor nu minder of bijna geen olie meer lekt.

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 22 feb. 2006 18:59 
Teveel olie in het blok is niet goed. Daardoor wordt je oliedruk veel te hoog en kan er een en ander stuk gaan. Ik vermoed dat de keering bij de schakelpook vervangen moet worden wat makkelijk zelf te doen is maar ik denk dat het daar olie uit gelekt heeft ivm met te hoge olie druk. Ik weet niet of het met de Custom ook zo is maar ik weet dat bij de latere standaard CX (Vanaf het B model 1981) in de lucht filter box overtollige slurrie door overdruk opvangt onder het luchtfilter. HIerdoor vervuilt je lucht filter dus wel snel als je teveel druk hebt. Op de Eurosport en de Silverwings zit er onderaan ergens een bakje dat dit opvangt. OP de eerdere standaard CX modellen meen ik dat deze ontluchting via de koppen ergens heen loopt maar waar weet ik niet zeker.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 22 feb. 2006 22:03 | Aangepast door: Hans 
De oliedruk in de motor wordt bepaald door de oliepomp. Dat is in principe onafhankelijk van de hoeveelheid olie in het blok. Bij te veel olie kan de olie wel gaan schuimen waardoor de oliedruk juist kan dalen (de oliepomp zuigt dan schuim ipv olie aan). De carterdruk wordt bepaald door het op en neer gaan van de zuigers; die druk wordt afgevoerd via de carterontluchting bij de CX richting het luchtfilter. Bedoeling daarvan is dat die olie weer wordt aangezogen door de carbs en in de motor verbrand. Als echter de motor enigszins versleten raakt, dan kan de cylindercompressie weglekken via de zuigerveren. Dat zorgt dan voor extra druk in het carter, waardoor de keeringingen (die ook dan meestal wat ouder dus harder zijn) kunnen gaan lekken. En hoe meer olie in het carter, hoe hoger natuurlijk de druk. Als echter de klepseals zijn uitgehard (dat komt gewoon met de loop der jaren) dan wordt via de klepstelen de olie de verbrandingsruimte ingezogen en verbrand daar. Dat is dan de donkere qualm uit de uitlaten (witte rook duidt op verbrande koelvloeistof/water).
Vaak is dus niet 1 oorzaak voor het gesignaleerde probleem aan te wijzen. Het zoeken naar de oorzaak is dan gewoon een kwestie van deductie (het elimineren van mogelijke oorzaken).
Uitwendige olielekkage is vaak gemakkelijk op te sporen; zoals bijv de aangereikte suggestie van de keerring van de schakelpook die tegen lage kosten in no time ook doo een leek is te vervangen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 22 feb. 2006 23:54 
Hans,

Jouw uitleg maakt het allemaal weer een stuk duidelijker en ik heb weer iets geleerd.

Bedankt,

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver gompie

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 23 feb. 2006 02:29 | Aangepast door: gompie 
Ik heb eens een taxichauffeur gehad die voor hij de weg op ging netjes het oliepeil controleerde.
Hij bleef maar heen-en-weer lopen met dat oliekannetje...
Na verloop van tijd ben ben ik maar even gaan kijken, hij was net klaar.
De olie stond netjes tot boven aan de vuldop op het kleppendeksel!
Ik heb hem maar een andere taxi gegeven en deze laten afslepen naar de garage...

h.g. Dirk
(die zeker wel van wat inwendige smering houdt, als het maar geen Haarlemmer Olie of Ooievaar's Kuitenvet is)
Rookworst zonder R is ook worst!

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 23 feb. 2006 08:56 
ik weet het nog sterker
ik ga naar een andere aardbol waar geen CX en GL van Honda zijn MAAR
wel andere figuren
ouwe-jan die door het zwarte gat vertrekt
Dus tot ziens
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver engelander
Gast 
#7 | Geplaatst: 23 feb. 2006 20:54 
Ik wil jullie bedanken voor de uitleg. Het is echter wel vreemd dat de motor op dit moment bijna niet meer lekt. Af en toe een druppeltje, terwijl het olie net iets boven het maximum zit. Ik zag overigens wel dat er een druppel aan het begin van de versnellingspook zat.

Met vriendelijke groet,

Max Engelander

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 olie lekkage

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven