Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

expansievaatje Koelvloeistof

 
Schrijver Jutter
Gast 
#1 | Geplaatst: 1 maart 2006 16:42 | Aangepast door: Jutter 
Hallo,

Bij het poetsen en de checkup van mijn pas aangeschafte CX 500C uit 1982 kwam ik er achter dat het expansievaatje van de koelvloeistof aan de bovenkant lek is.

Heeft iemand nog zo'n vaatje voor me liggen zodat ik weer zonder het verlies van koelvloeistof kan blijven rijden.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 1 maart 2006 19:03 
Als je dat vaatje wil vervangen, dan moet je blok eruit. Wist je dat?

Op de CX Onderdelenbeurs op 9 april a.s. zijn er waarschijnlijk wel vaatjes te scoren.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver WillemH
Gast 
#3 | Geplaatst: 1 maart 2006 19:14 
Ik heb er wel een voor je, mail me even op mijn prive-mailadres.

Groet, Willem Hartlief

Schrijver Jutter
Gast 
#4 | Geplaatst: 1 maart 2006 20:00 
[i][/i]
Ha die Floris,
Bedankt voor je reactie. Nee ik wist niet dat het blok er dan onderuit moest. Ik dacht zelf ik haal de uitlaat er onder vandaan en dan kan ik erbij. Maar dat is dus niet het geval begrijp ik.

Schrijver udent

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 1 maart 2006 21:23 
maar ik heb hem er toch ooit uit gekregen , terwijl het blok erin bleef,
en netjes vervangen.

groeten Theo
theo cx ds

Schrijver Anoniem
Gast 
#6 | Geplaatst: 1 maart 2006 22:00 
Ik ook!
moet je wel accubak en wat andere rommel dmonteren, maar het kán!
Groeten
ray ( die bijna zeker weet dat de clubvoorraad er een heeft gekegen van mij)

Schrijver edho
Gast 
#7 | Geplaatst: 1 maart 2006 22:24 
Kan je het tankje net met een heetgestookte beitel of zo dicht smeren/smelten. Scheelt een hoop gesleutel. Ligt natuurlijk wel aan het soort lekje dat je hebt.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 1 maart 2006 22:34 | Aangepast door: Hans 
Het blok hoeft maar een paar cm naar voren om het expansievatje eruit te kunnen prutsen. Als je onder het blok een krik plaatst en de onderste motorsteunbout (die hele lange) verwijderd evenals de beide boutjes van de bovenste motorsteunen kun je het blok net genoeg optillen (het scharniert dan om de bovenste bouten van het achterste motordeksel) om de benodigde ruimte te krijgen. Wel eerst de uitlaten demonteren.
Voordeel je hoeft bijna niets te demonteren of los te koppelen en kunt bijna niets fout doen.
En het is nog een leuke klus ook.

Het kunststof van het vaatje maakt het moeilijk om reparaties (lijmen, lassen, schroeien) aan uit te voeren.
Dit te meer daar de weekmakers uit het 'plastic' na al die jaren verdwenen zijn en het hard en poreus is geworden.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Marcel Gosselink
Gast 
#9 | Geplaatst: 2 maart 2006 09:18 
Jutter,

Los van de vraag hoe je het vaatje kunt demonteren, ben ik erg benieuwd hoe zo'n vaatje lek kan raken?

Groet Marcel

Schrijver Perice
Gast 
#10 | Geplaatst: 2 maart 2006 22:24 
Marcel,
zoals Hans hierboven al aangaf wordt de kunststof hard en poreus doordat de weekmaker eruit vervliegt in de loop van de tijd. Daarbij geteld het continu uitzetten en krimpen door het verwarmen en afkoelen kunnen er dan haarscheurtjes tot uiteindelijk scheuren ontstaan. Ook plastic heeft dus niet het eeuwige leven, levensduur is uiteraard wel afhankelijk van het type kunststof.
Pas ook op met schoonmaakmiddelen, sommige ontvetters (bv aceton, thinner) kunnen plastics aantasten.

Groet,
Perice

Perice

Schrijver Jutter
Gast 
#11 | Geplaatst: 3 maart 2006 14:26 
Hallo allemaal,

Ik was vandaag even bij een motordealer hier in de buurt en die heeft voor mij het probleempje gefixed hij heeft de scheur opgevuld met een kunstof hars dus het vaatje is dicht.
Ik wil iedereen bedanken voor de reacties

groeten Patrick

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 expansievaatje Koelvloeistof

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven