Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Kleppen stellen

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Hans

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 15 maart 2003 17:07 
Klinkt het onderstaande probleem jullie bekend in de oren ?

Je hebt net de kleppen gesteld van de CX (inlaat 0,08 en uitlaat 0,10 mm) en ze blijven maar tikken. Je denkt dan, ik heb iets niet goed gedaan; je gaat het dan nog eens een keer heeeeel precies doen. Echter het tikken (vaak heel duidelijk aan de rechtzijde van de motor) blijft.

Dit probleem heb ik bij mijn woon-werk CX ook. Heb zelfs de klepstelboutjes vervangen, de klepstelen zelf zijn gaaf en alles volgens het boekje uitgevoerd. Het tikken bleef.
Op de .se site heeft een amerikaanse liefhebber zijn oplossing vermeld. Hij bemerkte dat ondanks het heel nauwkeurig afstellen, het tikken bleef. Wat bleek, als bijv. de uitlaatkleppen van een cylinder helemaal ingedrukt waren, dan hadden de inlaatkleppen van diezelfde cylinder een veel grotere speling dan de voorgeschreven 0,08 mm. Hetzelfde deed zich voor bij het geheel ingedrukt zijn van de inlaatkleppen, dan hadden de uitlaatkleppen van die cylinder ineens veel meer speling dan de afgestelde 0,10mm.
Hij heeft toen per cylinder de kleppen volgens specificatie afgesteld bij het geheel ingedrukt zijn van de de andere kleppen (dus geen gebruik gemaakt van de merktekens op de dynamorotor) .
Dus bij geheel ingedrukte inlaatkleppen heeft hij bij diezelfde cylinder de uitlaatklepspeling afgesteld op 0,10 mm en bij geheel ingedrukte uitlaatkleppen bij diezelfde cylinder de inlaatklepspeling afgesteld op 0,08 mm.
Hetzelfde heeft hij gedaan bij de andere cylinder. En zie hier, zo vermeldt hij, geen klepgetik meer.

Dat heb ik dus vanmiddag op eenzelfde manier gedaan en inderdaad voor het eerst hoor ik de kleppen niet meer (wel de koppelingskorf en de nokkenasketting). De motor loopt nu veel rustiger stationair, pakt het gas sneller op en is (een kuip fungeert toch echt wel als klankkast) veel rustiger onder het rijden.

Ik had wel zoiets van 'staan nu de kleppen niet te strak ?' (want als je kleppen hoort tikken is er in ieder geval genoeg speling, maar ja dan krijgen de klepstelboutjes en klepstelen behoorlijke klappen te verduren). Dus ben ik zo'n 100 km wezen rijden onder het motto 'wenn schon denn schon' maar alles is heel gebleven. Dus heb ik daarna ook maar de carburateurs gesynchroniseerd. Je hoort aan het uitlaatgeluid dat het e nu echt een twin is; lijkt een beetje op de stationaire geluid van een BMW boxer.

Dus als je een CX hebt die na het normale kleppenstellen blijft tikken dan zou ik toch eens kijken op op de hierboven vermelde manier er toch niet te veel klepspeling is. Ik heb gemerkt dat het op deze manier afstellen het blok een stuk rustiger maakt.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver mcu
Gast 
#2 | Geplaatst: 15 maart 2003 19:43 
Ha die Hans,

Goede methode,het belangrijkste is dat de klep tijdens het op en neer gaan een maal volledeig sluit zodat de roterende actie van de klep kan plaats vinden.(anders zal de klep namelijk verbranden op de plaats nabij de bougie)
De draaiing van de klepveer initieert tijdens het sluiten dat de klep iets draait en dat keer op keer.
Deze methode is goed,ik heb met deze manier van kleppen stellen al vele kilometers achter de rug.

Succes met kleppen stellen allemaal,

Marc.

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 15 maart 2003 19:44 
Hoi Hans, het klinkt een beetje als wat JosvanR gedaan heeft half februari met die topic 'kleppen'.

Ik heb er in ieder geval geen ervaring mee om op die manier kleppen te stellen. Maar ik ga het zeker volgende keer ook proberen.
Heb je trouwens die link van die tip op de .se site?

René

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 15 maart 2003 20:12 
Hoi Rene,

de link: www.cx500.gobinet.se (jullie waarschijnlijk allemaal wel bekend)
en dan
New forum
Engine. cluth and gearbox
"Valveadjustment; help needed"
bijdrage van 'TxBruce'

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Floris63
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 15 maart 2003 23:33 
Beste Hans, die oplossing had ik ook gelezen. Nu jij het geprobeerd heb ga ik ook een poging wagen. Als ik het goed heb wordt volgens deze methode

- de inlaatklep afgesteld tijdens de uitlaatslag (de uitlaat staat dan open en de zuiger is stijgend)
- de uitlaatklep afgesteld tijdens de inlaatslag (de inlaat staat dan open en de zuiger is dalend)

Ik heb een inch-set voelmaten met de waardes 0,03" (0,076mm) en 0,04" (0,102mm), die in de US/UK wordt gebruikt. Ik neem aan dat ik daarmee kan afstellen?

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 16 maart 2003 09:35 | Aangepast door: kaspar 
Beste Hans,
Wat iedereen hier heeft opgeschreven is waardevolle ervaring volgens mij!
Ik denk dat ik dit ook maar eens ga proberen. Ik heb een 650 staan met 50000 km die tikt, waarvan ik denk dat het de nokkenasketting is. Als ik het nu eens zo doe en het tikken verdwijnt dan hoef ik voorlopig in ieder geval niet de nokkenasoperatie uit te voeren....
Gr. Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 16 maart 2003 17:24 
Heren,

ja zelf vertrouwde ik het niet zo allemaal, dus na een nachtje rust vanmorgen de zaak maar weer met de voelermaat gecontroleerd. En inderdaad op de merktekens van de rotor is de klepspeling juist afgesteld; alleen als ik daar de kleppen op afstel (zoals het werkplaatshandboek voorschrijft) houd ik dat tikken en als ik het doe zoals hierboven beschreven is het tikken weg en staan de kleppen op de merktekens ook goed.
Ik begrijp er niets van maar het werkt wel. Ik heb vandaag alweer 200 km gereden en het is heerlijk rustig in de kuip.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 16 maart 2003 17:46 
Nu we toch de adviezen van het werkplaatsboek verbeteren:
Na het kleppenstellenkomt vaak het kettingspannen aan de beurt omdat de linker zuiger toch al op BDP staat.

Nu toch maar de linker cylinder op BDP zetten, zoals het boek adviseerd? Of kan dat eigenlijk op elk moment? Weet iemand de reden voor het zetten van BDP linker cylinder voor het kettingspannen?

René

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 16 maart 2003 21:40 
Rene,

ik neem aan dat in die stand van de nokkenas de spanning van de ketting is zoadat deze goed strak te spannen is. Maar waarom dat dan niet BDP van de rechtercylinder het geval is ? De trekkracht van de ketting staat onder her tijden op de vaste spanner dus zou je zeggen dat juist onder spanning de juiste afstelling kan worden verkregen.
In geen geval de spanner met de hand extra aandrukken tijdens het spannen, want dan breekt ie zeer snel bij het bovenste oog (is mij dus al gebeurd; dacht het extra goed te doen, maar de spanning van de trekveer is het maximale wat de spanner kan hebben).

De opvolger van de mechanische spanner is de volautomatische. Die 'stelt' dus bij draaiende motor en in elke positie de ketting. Ik heb wel begrepen dat de de mechanische niet bij draaiende motor moet spannen want dan krijg je 'em nooit goed (te slappe veer ?)

Ik heb nog een blok open liggen en zal dat een van de komende dagen eens controleren.

Als ik er zo over nadenk dan gaat dat spannen toch wel met een rare handeling gepaard. Het ritueel in het werkplaatsboek lijkt mij dan ook meer psychisch dan echt technisch. Of vergis ik mij daarin ?

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 16 maart 2003 21:45 
P.S.,

Vandaag bedacht ik dat de hierboven beschreven manier van kleppenstellen ik ook altijd toegepast heb bij auto's (voor de jonderen onder ons dat was de tijd voor de hydraulische klepstoters). Jullie herinneren jullie misschien wel, als de inlaatklep van cylinder 1 geheel was ingedrukt dan kon je uitlaatsklep van cylinder 7 afstellen. Het was bij een viercylindermotor altijd een optelsom die eindigde op een vast getal, ik geloof 8.

Dus deze procedure moet ook bij de CX toepasbaar en correct zijn.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 16 april 2003 10:38 
Afgelopen weekend heb ik deze methode ook toegepast. Vooral bij de inlaat kleppen merkt ik een verschil van 0,02mm. En ongeveer 0,01mm bij uitlaatkleppen.
Normaal hoef ik niets af te stellen bij de linker cylinder. Op de een of andere manier blijft dit altijd goed, met de 'nieuwe' methode moest ik echter wel stellen.
Het enige tot nu toe dat ik gemerkt heb, is een verschil in trekkracht in 5 vanaf 3000 toeren. Het gaat *net* iets makkelijker, soepeler.
En mischien is het verbeelding, maar het lijkt erop dat een resonantie in de uitlaat die ik normaal heb bij 4000 toeren, verminderd is. Dit is vooral te horen in een tunnel waar ik dagelijks door rijd.
Al met al ben ik dus positief over dit 'nieuwe' klepstellen.

René

Schrijver niekvdh
Gast 
#12 | Geplaatst: 16 april 2003 23:26 
Wat die kettingspanners betreft: volgens mij is het principe dat ze maar één kant op kunnen bewegen. Daarom moet je de ketting zonder spanning hebben staan: de veer trekt hem dan maximaal aan, en je zet hem vast. In de automaat zit een arreteerkogel. Die staat wel toe dat de plunjer naar de ketting toebeweegt (veerspanning) maar niet dat hij terugkomt. Het is dus geen dynamisch spannen waarbij de kettingspanning steeds tegen de veerspanning in gaat. De veer doet alleen zijn werk als de ketting onbelast is, en dan voorkomen de schroef of de kogel het teruglopen van de spanner. Die doen dus het zware werk. Volgen jullie me nog, ik heb mijn leesbril al opgeborgen...

Niek

Schrijver joba
Gast 
#13 | Geplaatst: 18 mei 2006 19:43 
Van de week ook eens mijn kleppen gesteld zoals hierboven beschreven en inderdaad het tikken is weg.
Bij de linkercilinder hoefde ik echter niks te verstellen, maar bij de rechter zat een behoorlijk verschil.

Groeten, Jos.

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 19 mei 2006 12:20 | Aangepast door: Roelof 
Ik ga het ook proberen, ben benieuwd. Klinkt allemaal logisch. Zoals Hans al zei: zo heb ik ook kleppen leren stellen op de L.T.S. (zwakstroom...)

Merk eigenlijk niet zoveel verschil, alleen de inlaatkleppen konden iets krapper. Mooi lopen deed 'ie voor de tijd ook al.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver Znoek
Gast 
#15 | Geplaatst: 5 mei 2009 08:26 
Potverdorie Hans, had ik dat geweten, ik heb vandaag en gisteren al VIER keer mijn kleppen van de rechtercilinder bijgesteld!!!
das vier keer die tank opzij, dat deksel eraf, kijkgat open vanvoor, karterontluchting eraf en bougie eruit. ik begon het al vlotjes te kunnen!
hopelijk vandaag dus de laatste keer en met jou methode. ik hou je op de hoogte of het bij mij ook werkt!

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Kleppen stellen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven