Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Afgebroken bougies in de Pan, mag ik dat vragen?

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Jan van Wilma

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 26 april 2006 21:39 | Aangepast door: Jan van Wilma 
Beste mensen,

Gisteren was ik onder weg met de Pan toen er plotseling flink wat herrie uit het vooronder kwam. Ik dacht een kapotte uitlaat. Nader onderzoek leerde dat de bougie rechts voor is afgebroken. Vette pech want de schroefdraad zit er uiteraard nog in en de rest is eruit.....Behalve de kop er helemaal af: zijn er nog alternatieven om die draad eruit te krijgen???

Een wanhopige Jan van Wilma..
Stoker

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 26 april 2006 22:04 | Aangepast door: Hans 
Hoe in godsnaam krijg je dat voor elkaar. Van dit malheur heb ik nog nooit gehoord. Wel van een geheel uitgetrilde bougie die dan ook de schroefdraad in de cylinderkop verwoest, maar een onder het rijden geheel afgebroken bougie ...
Ik ken de Pan onvoldoende om te weten hoe diep de bougies in de cylinderkop verzonken zitten, maar het lijkt mij dat het er op aankomt de nog resterende bougieschacht met een beetje geweld in een eerste beweging te krijgen.
Als die eerste beweging er is, dan draai je de de bougie er zo uit.
Jouw verhaal lezende steekt er niets meer uit waar een tang op gezet kan worden ?
Je zou wel kunnen proberen een schroevendraaier in het binnenste van de bougieschacht klem te krijgen (beetje voorzichtig helpen met een hamertje) en dan te draaien. Mooi zijn die schroevendraaiers met een vierkant waar je een ring- of steeksleutel op kunt zetten.
Ik weet het is niet elegant en je moet verrektes goed oppassen om de zaak niet te mollen. maar het lijkt mij gezien het alternatief (demontage cylinderkop) het proberen waard.

Succes met de klus.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver ffroidbise
Gast 
#3 | Geplaatst: 26 april 2006 22:05 
Met een linkse tap misschien.

ffroid ( die tapt liever een pintje)

Schrijver Jan van Wilma

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 26 april 2006 22:12 | Aangepast door: Jan van Wilma 
Ik rij het ding al 215.000km over het algemeen storingsvrij. Bougies zitten er max 10.000km in en de overige 3 kwamen er als nieuw uit. Ik heb toch heel wat gereden en met veel motorrijders gesproken, maar dit was voor mij ook nieuw! Als je weet dat ik niet boven de 5000 toeren uit kom (voor een Pan nog steeds pittig!) en de motor de gelegenheid geef om warm te worden etc etc is dit voor mij ook een zeer apart geval.
desalniettemin: laat de tips tot mij komen, sterker, de gouden tip krijgt een assorti Belgische pintjes toegestuurd. (diegene die mij kennen weten dat dit goed komt!!!)

groeten Jan van Wilma
Stoker

Schrijver theojansen
Gast 
#5 | Geplaatst: 26 april 2006 22:24 | Aangepast door: theojansen 
ik heb dit een keer met een saab gehad.
we hebben toen een 'passende'inbus in de bougierestanten getikt, (ik weet niet meer welke maat) en toen met een ratel de bougie verwijderd.
zou dat ook bij jouw pan kunnen?
succes in ieder geval.
groeten theo.

Schrijver terry

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 26 april 2006 22:38 
Jan,

als je langs de bovenzijde nergens grip op hebt, misschien deze oplossing ;
http://www.us.hilti.com/data/editorials/-15085/kb3_182.jpg

Bestaat in verschillende diameters, maak een passend buisje voor onder de moer, bij aantrekken zal het onderste van de bout zich openzetten. Monteer daarna twee moeren aan de bovenzijde van de stift en gebruik dan een ratel.

Succes

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 26 april 2006 22:40 
Misschien met een keilbout? Als je
er eentje van de goede diameter kan vinden, dan aandraaien zodat 'ie erin opengaat en zich vastklemt, dan griptang op uiteinde ?

(hopelijk heet zo'n ding ookin B een keilbout, maar ik bedoe zo'n stalen plug voor in een betonnen muur steekt die zich dan vastklemt doordat je de schroef erin draait)

In ieder geval succes ermee,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Jan van Wilma

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 26 april 2006 22:46 
Heren,

dank voor al deze tips, ga alles voorzichtig proberen en hou jullie op de hoogte.

Blijf gerust komen met tips.

groeten Jan
Stoker

Schrijver startweer
Gast 
#9 | Geplaatst: 26 april 2006 23:11 
Jan, schaam je voor deze vraag! (Nee, niet de vraag over de afgebroken bougie, maar of je dat hier mag vragen!!) Je kent 'ons' toch lang genoeg?
Alle gekheid op een stokje: ik hoop dat je je kameraad weer snel in orde hebt. Hoe ga je nu naar je werk? Op die mooie blauwe van Wilma? Of neemt ze die zelf dagelijks?
Helaas heb ik geen tips, laat staan de gouwe. Is de wanhoop al wat gezakt, met zoveel snelle reacties?

Sterkte ermee!
Gea (die niet van bier houdt, maar een assorti belgische pintjes....)

Schrijver jerrimy
Gast 
#10 | Geplaatst: 27 april 2006 06:19 | Aangepast door: jerrimy 
Is het echt zo dat de hele schacht van de bougie is afgebroken tot en met het 6 kant,en alleen het gedeelte met de schroefdraad er nog inzit ???

Ik denk namelijk dat de kop er dan beter af kan om te voorkomen dat er resten van de bougie in je cylinder vallen.

Als alleen de draad er nog inzit is in ieder geval wel de spankracht eraf en zou je als je ergens grip op kan krijgen met weinig moeite de zaak wel los kunnen draaien.Ik zou in dat geval een bougie doorzagen/slijpen op de plek waar de breuk zit en deze als voorbeeld gebruiken (passen met welke drevel/schoevedraaier of wat dan ook er grip op te krijgen is).

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 27 april 2006 08:29 | Aangepast door: ouwe_jan 
Jerry dat is de beste oplossing maar denk om de massa stripje dat deze niet afbreekt,verders in mijn monteurs leven gebeurde dit wel meer
vooral bij mensen met veel kracht in hun handen
[of de draad er uit of de kop er dat is dan de zes kant met porselijn ]volgens de voorschrift van welke merk bogie ook is dit hand vast er staat ook wel eens op het doosje waar ze in zitten
Jan hou ons op de hoogte ouwe-jan die met je mee werkt in gedachten .
In Peters handboek op bladzijde 53 parg 4 staat op het einde hoe je moet handelen met een bogie ,bij nieuw kwartslag aandraaijen en bij een gebruikte een achste slag daar de afdicht ring dan al geplet is
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Jan van Wilma

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 28 april 2006 22:17 | Aangepast door: Jan van Wilma 
HOERA......

Lopen als een zonnetje, Jawel!!!!!

Vanmiddag olie, filter en ......bougies gehaald bij de vrienden van van Gerven motoren in Eindhoven. Hem ook maar eens gevraagd wat te doen. Hij adviseerde een "wartel", ik weet niet precies hoe het heet maar ik heb er een hele set van, voorzichtig erin te tikken en te draaien.
Thuisgekomen eerst kruipolie opgespoten, na het eten het ding er voorzichtig ingedrukt en proberen te draaien. Zonder weerstand kwam de schroefdraad eruit!!!! HOERA!!!!Nieuwe bougies, olie- en luchtfilter en olie erin gedaan en onze Pan loopt weer als een zonnetje. Ik wil jullie allemaal zeer hartelijk danken voor de spontane en vriendelijke tips, maar er kan er maar een "winnen" en dat is de man van Van Gerwen motoren. Hem ga ik komende week een mandje bier brengen.
Ik zet er komende week nog wel wat foto's van op, ik heb nog niks weggegooid!

Een zeer blije Jan van Wilma.
Stoker

Schrijver startweer
Gast 
#13 | Geplaatst: 29 april 2006 07:57 
Fijn Jan!! Ben blij voor je dat het uiteindelijk meeviel.

Groetjes,
Gea (die haar kans om een keertje achterop te mogen al bijna in rook op had zien gaan)

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 29 april 2006 08:38 
Nou Jan het is vandaag Konninginnen dag maar de vlag voor jou hangt ook uit het is wel een Grolsch vlag maar naar beneden
groeten van ouwe-jan die er een op zijn eigen rekening neemt
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Hans

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 29 april 2006 22:53 
Tja Jan,

Als ik dat zo hoor die schroevendraaiertip van mij had het ook gedaan !
Jammer dat ik nu dat mandje ValDieu Triple ben misgelopen.

Prima dat je weer en route bent !!
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Afgebroken bougies in de Pan, mag ik dat vragen?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven