Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Koppelingproblemen na lang stil staan

 
Schrijver harrie
Gast 
#1 | Geplaatst: 25 maart 2003 20:19 | Aangepast door: Moderator 
hallo luitjes
als ik mijn motor een tijdje niet heb gebruikt en ik start hem daar na is er niks aan de hand .maar als ik dan de koppeling intrek en ik zet hem in de eerste versnelling dan slaat de motor af het is net of hij dan niet goed ontkoppeld is .als ik er een tijdje mee heb gereden is het probleem over

Schrijver HenkV2
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 25 maart 2003 20:22 
De mijne doet hetzelfde, kan het soms aan de olie liggen?

Schrijver harrie
Gast 
#3 | Geplaatst: 25 maart 2003 20:25 
ja zou best eens kunnen
soms ook maar een keer afslaan en dan is het oke
maar staat een beetje lullig als ie afslaat

Schrijver Orm
Gast 
#4 | Geplaatst: 25 maart 2003 21:29 
Die van mij doet het ook, maar alleen als het koud is (onder nul).
Hij lijkt dan weg te willen kruipen.

Als het warmer is of als de motor warm is (ont)koppelt ie als de beste.

Ik denk dus ook olie.

Orm.

Schrijver frans
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 25 maart 2003 21:49 
Ik heb dat ook..

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 25 maart 2003 23:19 
Het is het gevolg van de omstandigheid dat de kopelingsplaten onvoldoende vrijkomen.
Dat kan liggen aan de (dikte/viscositeit) van de olie. Een CX moet 10W40 hebben waarvan ikzelf de half-synthetische van het merk BelRay gebruik. Nog nooit problemen gehad. Ook een oorzaak kan zijn kromme koppelingsplaten een loszittende koppelingskorf of een onvoldoende lichtend koppelingsmechanisme. Verdwijnt het verschijnsel bij warme(re) motor(olie) dan ligt het geheid aan de olie zelf.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 26 maart 2003 23:18 
Hoe groot is de vrije slag van jullie koppelingshandles?
gr. Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver harrie
Gast 
#8 | Geplaatst: 2 april 2003 23:22 
ik probeer het met andere olie en dan horen jullie nog van mij oke
de vrijslag is oke

Schrijver jerrimy
Gast 
#9 | Geplaatst: 3 april 2003 07:38 
Het klinkt vrij normaal dat een koude motor enigzins wil kruipen, de olie is nou eenmaal dik als hij koud is.
Ik gooi zelf Hema olie in het blok 15w40 als ik het goed heb dit is ook geschikt voor oldtimers....en bevalt me goed.

Schrijver mg-01-vs
Gast 
#10 | Geplaatst: 3 april 2003 11:39 
Olie moet zijn
SAE 10w/40 API SE OF SF
dit zijn de modificatie voor Honda CX en GL

Schrijver Jan
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 3 april 2003 17:56 
Ik gebruik 10W-40 Mineral, API:SF/CC. Is me op het hart gedrukt door mijn garage. Niet-minerale olie zorgt voor een vieze aanslag en levert op den duur problemen omdat allerlei kanaaltjes daardoor dichtslibben.

Jan

Schrijver Hans

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 3 april 2003 20:11 
Ik gebruik al jaren half synthetische olie (BelRay 10W40).
Minerale olie leidt vaak tot sludge vorming m.n. als de motor vaak onvoldoende op temperatuur komt. Synthetische olie heeft een sterk reinigende werking en is daarom af te raden voor oldtimers (dan gaat ie geheid olie gebruiken). Daarom heb ik gekozen voor mijn CX'en voor de BelRay synthetic blend 10W40 (Euro 25,-- voor 4 liter dus duur spul) en het bevalt uitstekend (en wat belangrijker is het geeft mij een veilig en goed gevoel).
Eigenlijk is voor de CX een goede minerale olie voldoende; immers de huidige doorsnee minerale is beter als de beste die eind jaren '70 te koop was.
Voor mijn Yamaha XS'en (de luchtgekoelde staande twin) gebruik ik overigens minerale Castrol GPS 10W40. Daar heb ik ook nooit problemen mee gehad.
Voor mijn overige oldtimers (jaren '30 tot jaren '50) gebruik ik zelfs monograde (SAE 50) minerale olie. Dat voldoet ook best.

Ik denk dat het het meest belangrijke is periodiek olie + filter te vervangen. Zelf doe ik dat om de 7.500 km. Het handboek (om de 12.000 km) vertrouw ik op dat punt niet echt.
Liever wat meer geld kwijt aan olie dan een plotselinge motorrevisie.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Koppelingproblemen na lang stil staan

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven