Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Onderhoud!?!?!?!

 
Schrijver Lincky
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 3 aug. 2006 19:12 
Ik ben nu al enkele maanden trotse eigenaar van een CX 500 ES '82 met 41.000 Km op de teller. Foto's zijn te bekijken in de schouwroom. Ik zou graag al het onderhoud zelf doen, toch het geene ik zelf KAN doen.Ik had hem graag eerst volledig in orde gezet voor ik er mee de baan op ga. Alle lampen en zekeringen zijn al vernieuwd, remmen en remvloeistof ook.
Koelvloeistof is ook vervangen. Bougies en luchtfilter vervangen is ook geen probleem. Nu nog dit: Motor-, Cardan-, Voorvorkolie vervangen. Ik heb via dit prikbord al enkele nuttige tips gekregen en gevonden, maar toch geraak ik er nog niet uit. Voor de motorolie, als ik het deksel van de oliefilter los, komt er dan onmiddellijk olie vrij? Voor de cardan, gewoon olie aflaten en vervangen? Vorkolie heb ik al, maar hoeveel moet er nu waar in en hoe? Ik heb gevonden op een site 265cc links en 250cc rechts, maar hoe bekijk je het? Vanop de moto of er voor? Mag je zomaar de vorkdruk via de ventielen boven lossen om deze te demonteren? Hoeveel druk moet er achteraf terug in? Ik weeg 75 kg. En heb een sportive rijstijl. Normaal moet er vorkolie SAE-15 in, maar ze spreken ook over SAE-30 voor een stuggere veering. Mag dit zomaar worden veranderd? Hoe reageerd de vork daar dan op? Als de demping verhard, hoe is het dan met de rebound gesteld? M.a.w. keerd de vork dan nog snel genoeg terug? Een beetje veel in één keer denk ik, hopelijk kan er mij iemand bijstaan in mijn lessen: onderhoud aan een CX. Bijkomende informatie is steeds welkom, ik kan er maar van leren.

Vriendelijk groet, Lincky.
CX 500 Euro '82

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 3 aug. 2006 19:43 
Hoi Lincky,

Klik op onderstaande link. Hier staat denk ik wel zo'n beetje antwoord tot al je vragen. Let op bij het aftappen van de olie. Je moet eerst de afttap plug losdraaien. Deze zit rechtsonder het filterhuis. Dit doe je met warme motor. Laat eerst hier de olie uit en draai dan voorzichtig de oliefilter bout los en draai het huis er dan ook uit. Ook hier zal wat olie bij vrijkomen maar alleen wat er in het huis zit. Vervang altijd het olie filter met originele filters. Daar krijg je namenlijk ook de nieuwe rubberen ringen bij die je dan meteen kan vernieuwen.
http://www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk/cx500/

Succes en het is helemaal niet moeilijk om dit soort onderhoud te plegen.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Lincky
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 3 aug. 2006 20:46 
@ wouter, jawadde dat is een enorme hulp. Hartelijk dank. Hiermee ben ik een tijdje zoet.

Dank je!
Lincky.
CX 500 Euro '82

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 3 aug. 2006 21:50 
Koop het boek van Peters alle types van CX / GL 500- 650
dan kan je je motor geheel sloopen en weer in elkaar zetten
ouwe_jan die graag naar techniek en alles over de CX/GL kijkt op deze Web-Site
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Onderhoud!?!?!?!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven