Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Defect startmechanisme GL500 '82 !?

 
Schrijver IJzen004
Gast 
#1 | Geplaatst: 2 april 2003 13:12 | Aangepast door: Moderator 
Bij starten van mijn GL500 '82 draait de startmotor zonder dat er iets in de rest van het blok gebeurt. Als ik de motor scheef hou wil er wel eens iets mee gaan gieren en uiteindelijk wil hij wel eens 'pakken' en starten. Als hij eenmaal gestart is loopt de motor prima.
Ik denk dat (zoals Hans in een van zijn antwoorden aangeeft) ofwel de rollen die vanuit de starterkrans in de dynamorotor grijpen defect/versleten zijn (bijv. de veertjes van een aantal rollen zijn gebroken) of het (kleine)aandrijftussentandwiel heeft aan de binnenzijde zijn tanden verloren.

Om e.e.a. te controleren/repareren ( evt. ook de nokkenasketting met spanners) moet dan het blok eruit of kan ik volstaan met het demonteren van de achterste motordeksel??? (of moet het blok er hiervoor ook uit)

Schrijver coenox

Voorzitter 
#2 | Geplaatst: 2 april 2003 14:57 
Helaas, blok moet er uit. Maar er is een lichtpuntje: bij de GL/CX gaat dit redelijk gemakkelijk.

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver jerrimy
Gast 
#3 | Geplaatst: 3 april 2003 18:49 
Een tussentandwiel heb ik nog wel al moet ik dan eerst de dynamorotor van mijn sloopblokje af zien te krijgen....dus als dat je probleem is .....

succes

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 3 april 2003 20:24 
Jerrimy,

als je het asje waarop het tussentandwiel draait uit het blok trekt, dan valt het tandwiel er van zelf ook uit. Demontage van de dynamorotor is niet nodig. Daar lijkt wel wel over nagedacht door ome Honda !!

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver jerrimy
Gast 
#5 | Geplaatst: 3 april 2003 21:47 
Aha dan nog zou ik graag de rotor willen verwijderen helaas is dat met mijn poelie trekker nog niet gelukt (zal wel niet gaan lukken ook) heb jij hiervoor tips??

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 3 april 2003 22:39 
Je moet dat ook niet doen met een pullytrekker maar met een drukbout. Die moet dan wel van voldoende sterkte zijn anders mol je de binnenschroefdraad van de rotor.
De rotor zelf moet je dan vastzetten / tegenhouden. Daar is een speciaal stuk Honda-gereedschap voor dat de krukas aan de voorzijde van het blok (dus het voordeksel moet er dan af) blokkeert.
Zelf doe ik dat met het leggen van een strop rond de rotor waarvan ik de rest rondom het motorblok zelf draai en vastzet. De rotor kan wel doorslippen maar uiteindelijk zit de strop zo vast dat je eerst de centrale bout (waarmee de rotor op de krukas zit) kunt losdraaien en daarna met de drukbout (en eventueel wat korte tikken met een hamer op de drukbout onder spanning) de rotor van de krukas losdrukt.
Het is mij opgevallen dat in het ene geval de rotor(bout) veel vaster kan zitten dan in een ander geval. Maar ik heb op deze manier alles zonder beschadigingen (de omtrek van de rotor is daar gevoelig voor! -> die ronde koperkleurige 'dingetjes' zijn pulsgever voor de onstekingsspoelen) los gekregen.

Succes,
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Anoniem
Gast 
#7 | Geplaatst: 4 april 2003 15:30 
Met een wielmoer/slagsleutel op perslucht krijg je die centrale bout gemakkelijk los zonder iets tegen te houden of te beschadigen.

Succes Marc(mcu)

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Defect startmechanisme GL500 '82 !?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 5
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven