Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

puzzel ?

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Hans

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 4 okt. 2006 21:30 | Aangepast door: Hans 
Het volgende probleem is leuk voor een lange winteravond-zoektocht. Maar omdat het mijn woon-werk CX betreft, kan ik daar niet helemaal op wachten.

Het gaat om mijn richtingaanwijzers. De volgende verschijnselen doen zich voor:
1. met contact aan knippert het lampje van de niet ingeschakelde richtingaanwijze heel flauwtjes mee.
2. zet ik stadslicht aan dan blijven de knipperlichtlampjes beiden hetzelfde doen als onder 1., terwijl ook het lampje van het standlicht in de koplamp meeknippert.
3. zet ik dimlicht op dan branden beide knipperlichtlampjes (zonder dat de richtingaanwijzerschakelaar op links of rechts staat) vol. De lamp in de koplamp brand zeer zwak; gloeit meer. Het stadslichtlampje brand wel vol.Geef ik richting dan knippert er niets. Ook het realis hoor ik niet.
3. het groot licht doet het niet meer. En dus heb ik in die stand van de lichtschakelaar het verschijnsel als onder 1.
4. ik heb het knipperlichtrelais al verwisseld voor een goede; geen verandering
5. ik heb de achterste knipperlichten even losgemaakt; de lampjes van de richtingaanwijzer in de cockpit branden vol maar er knippert voor niets. Ook het relais hoor je niet.

Zelf denk ik aan sluiting / contact van draden achter de koplamp. De schakelaars op het stuur heb ik al ingespoten met contactspray evenals het contactslot.

Het gebeurde gisteren ineens onder het rijden. Wat ik zo vreemd vind is de kruisbestuiving tussen koplamp en richtingaanwijzers.

Dus wie kan voordat ik a.s. zaterdag de uitdaging met gereedschap te lijf ga (kuip er af,
- de bedrading doormeten/ stekkers schoonmaken en de zaak goed aansluiten
- gelijk de kapotte lampjes in de toerenteller vervangen,
- rechter koppakking + klepseals vervangen,
- het koelsysteem doorspoelen
- de remblokken voor vervang incl nieuwe remvloeistof
- en een af en toe lekkende rechter carb schoonmaak (vlotterkamer ?),
- en dan ook gelijk nieuwe olie er op, kleppen en nokkenasketting stellen
- dus eindelijk weer eens groot onderhoud pleeg met het oog op de donkere maanden voor en na de kerst,
het eerste puzzelstukje leggen ??
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver joba
Gast 
#2 | Geplaatst: 4 okt. 2006 22:15 
Hallo Hans,
Als ik het zo lees lijkt het mij dat je te weinig massa hebt.
Ik zou even de massa van de richtingaanwijzers rechtstreeks aan de min pool van de accu maken, dan weet je of het daar al dan niet in zit.
Succes, Jos.

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 4 okt. 2006 22:15 
Hallo Hans, ik denk dat je gelijk hebt wat betreft sluiting/contact van de bedrading achter de koplamp. Het lijkt erop dat daardoor een aantal lampen in serie komen te staan, waardoor het dimlicht nog maar zwak brand. Echt zeker weet ik het ook niet, als er iemand een andere verklaring heeft, laat maar horen.
Je hebt in elk geval wat te doen komend weekend!
Succes, Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 4 okt. 2006 22:15 
Klinkt als sluiting....

sterkte!


Harmony,
Hans.
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 4 okt. 2006 22:20 
Hallo Hans,

laat me dan maar eens mee puzzellen :

1) lampje knippert mee : ik gok op losliggende draad (of slecht kontakt) van knipperbollen. Stroom zoekt zich nu een weg terug naar min via de niet-actieve knipperbollen, dat zie je op kleine lmapje
2)zelfde met nog een lampje erbij
3)stroom van dimlicht nu via alle knipperbollen terug
3B) begrijp ik niet

Controleer om te beginnen eens grondig alle verbindingen naar min/frame (groen) en de verdeler daarvan in/bij de koplamp, dan zal 't wel beter gaan gok ik.

succes,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Michaelr

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 5 okt. 2006 07:26 
Hoi Hans,

Het lijkt mij duidelijk slechte massa, dit is meestal de oorzaak van slecht en fout brandende verlichting.

Zie bijvoorbeeld mensen die op vakantie gaan met caravan of aanhanger die een jaar niet is gebruikt, massa stekker en contactdoos zijn een tijd niet gebruikt en er zit corrosie op, dit schoonmaken en voila, 99 % doet alles het weer, beetje WD 40 doet wonderen.

Sluiting?? in de koplamp, dan moet deze wel vaak los zijn geweest, want wat goed zit en niet vaak los is geweest zal weinig iets fout zijn.

Ook dan denk ik weer corrosie aan de verbindingen.

groeten Michael
Gl500 (RodeWoerd) GL650 (Puk) CX650E (Lammetje) CX500A
CX500E (Orca)

Schrijver voorbijganger
Gast 
#7 | Geplaatst: 5 okt. 2006 09:15 | Aangepast door: voorbijganger 
Wat ook nog zou kunnen bedenk ik me aan de hand van wat Michealr schrijft is:
dat er een draad/draden in of net buiten de koplamp is/zijn doorgeschuurd die contact maakt met een andere draad.

Schrijver wijnstok
Gast 
#8 | Geplaatst: 6 okt. 2006 12:26 
Hallo Hans,
Ik zou zelf eerst de koplamp verwijderen, en starten met de bedrading van de voorste knipperlichten en de koplamp (grootlicht/dimlicht) los te nemen. Dan de bedrading die vanaf de knipperlichtschakelaar komt doormeten, met en zonder spanning erop. En kijken of daar iets afwijkends te vinden is. Steeds even checken of het losnemen en vastzetten van de stekkertjes al verbetering geeft. Zo niet, dan gewoon doorgaan met het volgende deel van de bedrading. Zo moet je op een gegeven moment iets vinden. Probeer in elk geval gestructureerd te werk te gaan. Teken desnoods de bedrading even na op een papiertje, zo kun je makkelijk aftekenen welk deel je al hebt gecontroleerd. Op deze wijze moet het lukken. Als je er zelf geen gat in ziet wil ik eventueel wel een helpende hand toesteken, ik woon tussen Arnhem en Zutphen, anders veel succes.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 6 okt. 2006 13:11 | Aangepast door: Hans 
Yep, zo had ik zelf ook al in gedachten. In ieder geval bedankt voor het aanbod van de helpende hand, maar ik woon in zuid Limburg dus da's niet even naast de deur.
Ik kom er ongetwijfeld uit (desnoods leg ik er gewoon een andere kabelboom in !) maar ik vond de beschreven verschijnselen zodanig vreemd dat ik jullie het niet wilde onthouden.

En nu de kuip er toch helemaal af moet; ik heb zoals beschreven nog meer klusjes aan deze CX op het program staan. Maar ik vind het vervangen van de koppakking en klepseals (of zelfs een totale blokrevisie) gewoon leuker om te doen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver voorbijganger
Gast 
#10 | Geplaatst: 6 okt. 2006 14:56 
Mocht je een elektrisch schema nodig hebben? (van een 1978 CX)
mail dann ff naar voorbyganger@hotmail.com

Schrijver voorbijganger
Gast 
#11 | Geplaatst: 6 okt. 2006 14:58 
Mocht je een elektrisch schema nodig hebben? (van een 1978 CX)
mail dann ff naar voorbyganger@hotmail.com

Schrijver voorbijganger
Gast 
#12 | Geplaatst: 6 okt. 2006 15:00 
Mocht je een elektrisch schema nodig hebben? (van een 1978 CX)
mail dann ff naar voorbyganger@hotmail.com

Schrijver Hans

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 7 okt. 2006 22:20 
Vandaag de koppakking van de rechter cylinder + de klepseals vervangen.
Zo op het oog niets te zien aan de oude koppakking. De klepsaels waren helemaal uitgehard en het rubber viel gewoon uit elkaar toen ik de oude er uit pulkte. Waarschijnlijk na zijn 200.000 km + nog de originele! Dus een nodige reparatie.

Ja en dan de elektra.
De oorzaak zit of in de kabelboom naar de kuip of in de kuip zelf.
Dus morgen maar eerst de kabelboom er af halen, nalopen op interne breuk/sluiting en weer opnieuw (met frisse kabelschoentjes) installeren.
Helpt dat niet ja dan moet ik in de kleine ruimte van de kuipbakken proberen de kabels te vinden en door te meten.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 8 okt. 2006 17:47 | Aangepast door: Hans 
Oorzaak van de elektrische 'kermis' gevonden.
Jawel, een slecht masa contact.

Dus Jos had het (als eerste) bij de juiste eind. Bedankt !
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver MAST

Moderator 
#15 | Geplaatst: 8 okt. 2006 19:40 
Hallo Hans, mooi dat je de oorzaak van het elektra probleem gevonden hebt. Weer wat geleerd! Is het nog gelukt om de rest van je plannen uit te voeren?
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 puzzel ?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven