Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

nu de voorvork

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver rel
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 15 okt. 2006 14:10 
had ik net tijd gespaard met de toerentellerkabel (zie dat onderwerp), zie ik dat er een beetje olie op de grond ligt, uit de voorvork, jawel. Nog niet eerder geconstateerd. De geringe overdruk van de vorige eigenaar maar gauw opgeheven. (Inmiddels eerste 1000 km weg op mijn nieuwe aanschaf.) Was wel van plan morgen circa 100 km te rijden. Hoe kwalijk is deze lekkage van de keerring, mag reparatie nog even uitgesteld of is het dom nog te rijden? Remmen?

Groeten rien

Schrijver jerrimy
Gast 
#2 | Geplaatst: 15 okt. 2006 15:36 
Het komt de wegligging niet ten goede als er te weinig olie in 1 vorkpoot zit maar zolang de vork niet doorslaat is er weinig kans op schade.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 15 okt. 2006 15:41 
Hoi Rien,

Volgens mij is minder olie in 1 poot niet zo'n groot probleem. het is wel zo dat de wegligging minder lekker wordt, maar als je snelheid niet te hoog, je bochtn niet te snel, en je banden goed zijn, zie ik niet in waarom je onmiddelijk zou moeten ingrijpen.

Ik weet uit ervaring dat het best twee maanden kan wachten.

Harmony,
Hans.
( die in de winter een poot gaat uitdraaien )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Floris
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 15 okt. 2006 16:09 
De vorkolie kan in je remklauwen lopen. De gevolgen laten zich raden.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 15 okt. 2006 16:23 
Ik ben het helemaal met Floris eens. Je loopt het risico dat de olie de remklauwen en mogelijk ook de schijf gaat vervuilen wat mij niet prettig lijkt als je bij een kruising er achter komt dat er niks remt. Ook zal je dan wat werk heben om de schijf en remklauw weer geheel te ontvetten. Een extra klus die je kan vorkomen. Dit kan je in mijn mening niet uitstellen en moet met spoed gerepareerd worden voor je eigen veiligheid.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver voorbijganger
Gast 
#6 | Geplaatst: 15 okt. 2006 17:08 
Toevallig heb ik vorig jaar een maand of 3 rondgereden met een lekke keering.
Niet van een CX maar van de BMW ik veegde wel bij elke stop de olie van de voorvork af.

Ook sleet mijn voorband noagal scheef af ik heb toch gauw zo,n 3500 km gereden zo, met geen problemen.

Remmerij kun je ook weer schoonmaken met remmenreiniger lijkt me.

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 15 okt. 2006 18:25 
Tsja, Het is een ieders eigen risico maar ik vind dat nu de verkeerde boodschap wordt overgebracht hier. Keerringen moeten gewoon ZSM vervangen worden voor je eigen veiligheid!!! Het lijkt mij nou niet zo praktisch om bij elk stop licht af te stappen en je remmen te reinigen. Je hoeft maar een keer hard te moeten remmen en er dan achterkomen dat je schijf met olie vervuild is om er spijt van te krijgen dat je het niet hebt vervangen. Hier in de Uk is dit ook meteen een APK afkeuring.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver voorbijganger
Gast 
#8 | Geplaatst: 15 okt. 2006 19:27 
Wouter,

ik zeg niet dat het niet moet, ik geef mijn ervaring van vorig jaar weer. Ik heb toen besloten om ff door te rijden.
Het is een keuze geweest waarbij ik meerdere zaken heb afwogen.

vandaar

Schrijver Floris
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 15 okt. 2006 20:15 
Voorbijganger, ik vind niet dat je tegen mensen kunt zeggen dat ze een paar maanden kunnen blijven doorrijden met het risico dat er olie op de remmen gaat lekken. Dat is een slecht advies en ik hoop dat niemand het gaat opvolgen.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 15 okt. 2006 20:19 | Aangepast door: Hans 
Inderdaad niet te snel een doemscenario schetsen. Je kunt ook gewoon bij het oversteken van de straat worden overreden.
Een zwetende keerring is op zich niet zo erg; inderdaad soms even de voorvorkpoot schoonvegen en desnoods wat olie bijvullen. Ik heb nog mooit meegemaakt dat er bij het inveren olie uitspoot of dat olie op de remkauw terechtkomt.
Wel is het niet prettig rijden met een veerpoot die wat wat minder veert. En met het komende winterseizoen voor de deur kan het zelfs gevaarlijk zijn bij regen of andere gladheid (zoals bladeren op de weg !).

Vaak is de oorzaak van een lekke keerring pitting vorming (roestpuntjes dus) in het hardchrome van de vorkpoot. Als je die niet weghaalt heb je zo weer een nieuwe lekkage als je een nieuwe keerring monteert. Als de roest nit te erg is kun je het voorzichtig met een mesje wegkraben en het plekje met heel fijn waterproof schuurpapier glad maken. Ik heb daar ook als meer definitieve oplossing best goede ervaringen mee.
Het mooiste is natuurlijk de poten opnieuw laten hardchromen en daarna op maat laten slijpen. Maar een ander goed paar gebruikte kopen is veel voordeliger.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver rel
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 15 okt. 2006 20:58 
Nog maar een maandje geleden voor de RDW geweest om de motor, waarvan framenummer niet klopte, te laten keuren. Lekkage is nog maar net opgetreden, had ik wel gemerkt, want de schuurvloer is vers gecoat. Maar er lag wel meer dan een enkel druppeltje. Ga er zeker niet lang mee doorrijden, maar de vraag was hoe akuut het probleem is.

Jullie verdeelde reacties lezende, waarvoor dank, nog eens even flink op en neer geveerd, en dat brengt zo niets teweeg.De poten lijken mooi glad. Tja..
Groeten Rien

Schrijver voorbijganger
Gast 
#12 | Geplaatst: 15 okt. 2006 21:28 
Het hoeft niet altijd roest te zijn die de lekage veroorzaakt. Het kan ook een aangekoekt insekt zijn. Of een zandkorrel die niet op het verkeerde moment op de verkeerde plaats zit.

By the way ik raad niemand iets aan ik heb een weergave gedaan van een feit zoals ik dat zelf heb ervaren.
Ik ga er vanuit dat mensen zelf hun conclusies kunnen trekken na het lezen van ervaringen door anderen.

De een zal wat voorzichtiger zijn dan de ander en ik ben nu een maal wat expirimenteel ingesteld.
Dat heeft me ook het nodige geleerd. O.a. geen angst aan laten praten want angst is een slechte raadgever.

Wie kent niet het spreekwoord :"bepaalde mensen lijden het meest an het lijden dat ze vrezen?

Schrijver rel
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 16 okt. 2006 21:32 
Hoe ging het verder.
Vanochtend vroeg heb ik het stofkapje gelicht en gemerkt dat de vorkrand overlopend vol olie zat. Daarom was er met schuin wiel ineens een heel plasje uit gelopen. Olievrij gemaakt en schijven met thinner behandeld. Remklauwen bleken nog olievrij.

Op pad geweest, voor de diagnose en het mooie weer gewenst, ja toch?

Gemerkt dat 1 rit geen merkbare olieproductie geeft. Is dus meer zweet dan lek.

Merk ik nu dat een half borrelglaasje olie minder op links verschil maakt in de rijeigenschappen? niet overduidelijk. Niet bij sturen, wellicht bij fors remmen.

Morgen nog eens proberen. lijkt me verantwoord.
Groeten rien

Schrijver Stoffel
Gast 
#14 | Geplaatst: 19 okt. 2006 14:01 
Het wissele van een keering is echt eenvoudig. De poot hoeft niet eens uit elkaar.
Je poot uitbouwen. Haal de stofkap omhoog Wip de klemveer er uit die de keerring vast houd.En wip de keerring ermet behulp van 2 houtschroeven uit. Schoonmaken. en nieuwe even invetten intikken veerring er weer in stofkaer op. poot inbouwen. Klaar.
Ik heb dat wel vaker gedaan. Heel mij familie rijdt motor. Ze zijn allemaal wel een keer aan de beurd geweest.

Schrijver rel
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 19 okt. 2006 22:07 
aha, dat valt dus mee.
Las ik dat de hoeveelheid olie nauw komt, links en rechts precies evenveel. Met rijden merk ik het niet

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 nu de voorvork

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven