Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Van eerste naar tweede

 
Schrijver Lincky
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 11 dec. 2006 19:04 
Hallo,
via deze weg had ik graag geweten of er nog CX-rijders problemen kennen wanneer ze in eerste versnelling doortrekken en ze dan willen opschakelen naar de tweede versnelling.
Als ik in een hoog toerental (snel optrekken) wil opschakelen dan krijg ik hem meestal niet in zijn tweede versnelling. Wanneeer ik dan het gas wat los dan springt hij onmiddellijk in zijn tweede versnelling. Met de rest van de versnellingen heb ik geen problemen. Enkel wanneer ik van eerste naar tweede ga bij het snel optrekken.
Heeft er daar iemand ervaring mee?
CX 500 Euro '82

Schrijver hdieteren
Gast 
#2 | Geplaatst: 12 dec. 2006 10:10 
Hallo,
dat heb ik ook zo nu en dan, alleen heb ik eerder het idee dat ik dan een schakelfout maak. Ik merk dat als ik een snelle tik geef met mijn voet, zeg maar wat ruwer schakel het probleem zich zelden voordoet. Probeer ik daarentegen wat voorzichtiger te schakelen, met meer gevoel, dan gebeurt het juist vaker.

Is dit oplosbaar of moet ik gewoon opletten?

groeten Hans

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 12 dec. 2006 11:39 
Oplossing, Het kan zijn dat je met een te dikke olie rijdt. Ga over op semy sinthetiche olie (hoe je het ook schrijfen mag want ik ben schrijfblind).

Dan moet je de dikte 10w40 aan houden.
raad zaam is ook om de speling te controleren op je koppelings hendel. In jouw geval moet deze zo krap mogelijk zijn. Het gaat er om dat hendel kabel en het armpje van de koppeling iets speling moeten hebben.
Probeer het een en ander maar eens uit. en voel op het armpje hoeveel speling er is. Klein beetje is genoeg.

Dan ben ik er achter gekomen dat de kopping een belangrijk verhaal is. Ook al is deze nog niet versleten, kan deze nog wel voor andere problemen zorgen. Een van de problemen is schakelen.

Heb jij het volgende probleem, als je de motor in zijn 1 zet met ingetrokken koppeling, en de motorfiets wil al wel gaan rijden dan kunnen het twee dingen zijn.
1e een verkeerd afgestelde kabel, ga in dit geval naar max speling en blijft het probleem dan heb je het 2e probleem.

2e De koppeling slipt nog niet maar is al wel versleten. er is een gladde laag op de platen onstaan. Hierdoor wordt de olie niet voldoende weg gelijd en blijft als het ware plakken. Dit kan door verkeerde olie komen maar het kan ook zijn dat de platen op zijn. Dat wil nog niet zeggen dat deze slipt. Vervang alle platen met voering en het schakelt weer een stuk beter.

het klopt dat de 2e versneling het wel eens niet naar behoren wil doen. dat komt omdat de verschillen groot zijn en er moet nog door een nutraal heen geschakeld worden. Bij 8000 toeren gaat dat niet zo geweldig meer.

er is niks mis met de versnellings bak maar het zit hem in de olie of koppelings platen.

Nog iets anders, als schakelen altijd wat rouw gaat kun je eens teflon aan de olie toevoegen. Dit verbeterd schalen. Het kan zijn dat de koppeling iets gaat slippen maar dat gaat gouw weer over. Ik heb het pas gemerkt nadat ik 4x over de toegestaande hoeveelheid was gegaan.
Dit was namelijk een test.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
groetjes marco becker,
Tel 0321 312336
Vliegersveld 37
8256 GN
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver hdieteren
Gast 
#4 | Geplaatst: 13 dec. 2006 09:09 
Hallo Marco,

bedankt voor de tips! Ik ga eens experimenteren.

groeten Hans

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Van eerste naar tweede

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven