Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Carbs synchroniseren

 
Schrijver Vzes
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 16 april 2003 15:59 
Ik wil een goedkope carburateur synchroniser in elkaar flansen. Nu heb ik hier twee holle schroeven, die in de schroefgaten van de inlaten passen. Hier wil ik precies 10 meter slang tussen hangen, en op precies 5 meter een merkteken zetten.
Als ik nu de slang in een lus hang, met het merkteken precies onderaan, en de slang vul met een kleine hoeveelheid vloeistof, kan ik hiermee dan makkelijk de carburateur mee synchroniseren?
Gutst de vloeistof dan niet alle kanten op?

René

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 16 april 2003 20:53 
Rene,

hou snel op met dat primitieve gedoe. Voor minder dan Euro 50,-- vindt je gemakkelijk een synchronisatieset met 2 vacuummeters (gelukkig heeft de CX er niet meer nodig).

In jouw voorstel gutst alles de slangen uit en krijg je de zaak bijna nooit goed.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver niekvdh
Gast 
#3 | Geplaatst: 16 april 2003 23:18 
Ik heb de mijne gekocht bij Hein Gericke in Leiden. Werkte jij daar niet? Prima winkel, die mensen doen wat ze zeggen. Ik had wat spullen gekocht en vooruitbetaald, maar hij bleek niet te kunnen leveren. Betaalde netjes alles terug, herkende me een half jaar later en wist ook nog hoe of wat. Ik ga er zeker weer heen.

Niek

Schrijver jerrimy
Gast 
#4 | Geplaatst: 17 april 2003 11:39 
Kun je nagaan hoe weinig klandizie daar komt,....hahahaha Ik heb trouwens vernomen dat de onderdelen sectie bij Hein gericke eruit gaat, dus dat ze alleen kleding blijven verkopen......Jammer

jerrimy

Schrijver wim
Gast 
#5 | Geplaatst: 17 april 2003 15:24 
Je kunt het primitief noemen, maar 50 euro is niet niks. Van Marco Beckers heb ik hetzelfda advies gekregen: Koop geen dure klokken, maar neem 10 meter transparante slang, monteer die op een planken vul de slang met lampolie. Koppel de slang aan de inlaatstukken en start de motor. Laat hem iets sneller stationair draaien om het "schommel" effect tegen te gaan. Door de synchronisatie schroef te verdraaien kun je de niveau's bij elkaar brengen.
Ik ga het zeker proberen, motorrijden is tenslotte al duur genoeg en wat dingetjes uitproberen geeft ook veel plezier (tenminste voor mij). Succes!

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 17 april 2003 20:39 
Wim,

goed gereedschap is geen duurkoop! en verhoogt het plezier in het sleutelen en onderhoud. Carb synchronisatie moet gewoon bij stationair draaiende motor worden uitgevoerd (althans de basisafstelling) en het vacuum moet dan bij het oplopen van het toerental gelijkmatig optreden.

De "Marco-methode" kan dan ook nooit nauwkeurig zijn en de kans bestaat dat de lampolie in de cylinder wordt gezogen. Daarbij denk ik dat je aan onderdelen voor het zelfbouwpakket ook al wel enige euro's kwijt bent en dan is het verschil met professionele meters ineens niet zo groot meer.

Tja, motorrijden is altijd al duurder geweest dan fietsen dus .....?

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 17 april 2003 21:53 
Ik ga het van het weekend toch even proberen.
Ik heb op de slang na alles liggen, en testen kan geen kwaad natuurlijk.
Punt is dat ik met zeeer dure digitale vacuummeters van mijn werk geen nette waardes krijg. Waarschijnlijk vanwege het gebrek aan demping ofzo.
En dat olie, of motorolie, in de zuiger gezogen kan worden lijkt me niet snel gebeuren, aangezien het vacuum van de ene cylinder de andere in evenwicht houd.
En anders, het was maar een gedachtesprong van me, en het testen van gereedschap en meetapparatuur is nu eenmaal mijn werk.
Ik post wel mijn resultaat. :-Ŝ

René

Schrijver Hans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 17 april 2003 23:04 
Rene,

ik krijg met handmatig gedempte mechanische vacuummeters best wel goede waarden (stationair zo rond de -1,4). Daar kan ik de synchronisatie goed op afstellen.
Ook bij het gasgeven en terugval van het gas lopen de meters best wel gelijk. Aangezien de dealer voor dat klusje zo'n Euro 40,-- vraagt, is de investering van rond de E 45,-- best interessant (en inmiddels maak ik 'winst').

Ben toch benieuwd hoe het jou vergaat met de slangen-constructie.

Als jij geen synchroon waarden krijgt dan lijkt mij een speurtocht naar een luchtlek in het totale inlaatsysteem op zijn plaats.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Floris63
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 18 april 2003 14:13 
Rene, ik heb hier geen ervaring mee maar als je toch zelf gaat bouwen is dit artikeltje wellicht interessant.

www.powerchutes.com/manometer.asp

succes,
Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 20 april 2003 20:46 
Zo, het is me gelukt. Ik ben tevreden over het resultaat.
Ik heb wat afbeeldingen op mijn homepage gezet.
Voor de doe het zelfers is dit misschien ook eens iets om te proberen.

Overigens had ik gezegt dsat ik vreemde waarden kreeg met mijn vacuum meters op mijn werk. Hans zei dat ik misschien een vacuumlek had, en dat is ook zo.
Voor de tweede keer in korte tijd is het vacuummembraam kapot gegaan van mijn benzinekraantje. Dit zoog valse lucht aan. Grrr.

René

Schrijver niekvdh
Gast 
#11 | Geplaatst: 21 april 2003 12:20 | Aangepast door: niekvdh 
René, je link naar de je homepage werkt niet. Je bent zelf aan het htmellen geslagen, maar dat conflicteert met de PHP-code. Als je op de knop URL invoegen klikt, neem je het http-adres op in [url=], dan volgt de tekst en dan [/url]. Een andere manier is gewoon je url tikken, zonder de tags, de bijdrage plaatsen en hem dan oproepen om te bewerken. Dan kan je tussen de tags de tekst veranderen in wat je wilt, terwijl de link hetzelfde blijft. Zo heb ik de link 'je homepage' gemaakt.
Leuk dat je met zulke simpele middelen een verschilmeter hebt gebouwd. Hoe heb je de aansluitnippels gemaakt?

Niek

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 21 april 2003 12:58 
Bedankt Niek voor de correctie.
Ik ben vergeten http:// in het gedeelte in [url=...] te zetten. Dat zal het zijn.

Over de nippels: Die heb ik van mijn werk. Ik werk veel met systemen met vacuum, en ik heb uit de voorraad even twee pluggen geleend. Ik heb echter geen idee waar ik die in een winkel zou moeten halen. Misschien een modelbouw zaak ofzo.
Als er geintereseerden zijn wil ik wel eens gaan snuffelen in groothandel boeken, of misschien kan ik ze via mijn werk regelen.
Stuur maar een mailtje als je er twee wilt. Ik kan echter niet met zekerheid zeggen of het me werkelijk lukt...

René

Schrijver Hans

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 21 april 2003 17:13 
Hoi Rene,

leuke homepage !
Eindelijk ook eens een gezicht bij de vituele nick-name "Vzes".

Nooit gedacht dat de home-made synchroset zo goed zou werken. Misschien toch nog een tip; als je dikkere olie neemt worden de onderdruk variaties nog meer / beter gedempd. Daarom nam men 'vroeger' ook altijd kwik in dergelijke meters. Volgens mij heeft kwik het hoogste sg van alle vloeistoffen maar het is giftig.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 24 april 2003 21:06 
Rene, als je 4 mei naar Bunnik komt kun je dan misschien een paar setjes van die nippels meenemen?

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 24 april 2003 22:22 
Wel uuuh,

Je herkent me aan een witte roos in het borstzakje van mijn ripfluwelen colbert en een New York Times onder mijn arm.
Het wachtwoord is CX...

Zonder dollen, ik zal eerst even moeten kijken of ik wel kan op 4 mei.
Ik ben bang van niet, want ik zit vlak voor een verhuizing. Spullen pakken enzo.
Ook moet ik nog even kijken of ik een handje vol kan krijgen.

René

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Carbs synchroniseren

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven