Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Handleiding demonteren achtervork

 
Schrijver hanssen
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 22 april 2003 12:54 | Aangepast door: Moderator 
Hallo,
Wie kan mij vertellen hoe ik de achtervork moet demonteren?

Groetjes Jos

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 22 april 2003 18:51 
Jos,

als het een gewone CX(C) is dan opbokken, achterwiel eruit (vergeet niet de remstang en bevestigingsarm) evenals de beide schokbrekers. Dan de cardanas losmaken (borgbout onder de rubber caranmof lossen).
Aan de linker zijkant vindt je onder een rubber dop een grote (eigenlijk 2 gekonterde) moer, die draai je los en met een inbussleutel draai je de lagerstift er helemaal uit.
Dan kun je de achtervork er met een naar linksonder draaiende beweging (het vorkuiteinde draait dan naar rechts weg) uitnemen.

Waarom moet de vork er uit wat wil je controleren ? Kijk eens goed naar roest op de doosvormige versteviging van de achtervork. Zonodig lassen als dat nog kan !).

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver hanssen
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 23 april 2003 07:44 
Hoi Hans,

Enkele jaren terug heb ik deze motor van een vriend gekregen, hij staat nu al +/- 9 jaar stil en heeft voorheen al die tijd vochtig gestaan.
Ik ben alles aan het demonteren zodat ik heel het frame goed kan schuren en kan behandelen met loodmenie en hammerate dus als hij klaar is zal roest tot een verleden behoren.
Verder heb ik alles opnieuw gespoten, en ben ik de blok aan het polijsten, heel veel werk dus maar als hij klaar is dan is hij als nieuw.

Groetjes Jos

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 23 april 2003 20:41 
Jos,

een CX roest plaatselijk van binnenuit door en wel met name in de frameophangoren voor het motorblok en de uitlaatdempers en in de verstevigingsdoos van de achtervork. Ook de middenbok wil wel eens doorroesten (en vaak is de as waaom de bok draait daarin vastgeroest dus is de middenbok moeilijk uit het frame te verwijderen) en breekt dan gewoon af (vaak als je em opbokt en dan valt de motor dus om).

Stralen, verzinken met aansluitend poedercoaten is een heel goed alternatief tegen CX roest. Als je dan aansluitend (zoals ik bij mijn dagelijkse woon-werk-CX heb gedaan en ik rij echt het hele jaar door !) die motorblokophangoren van onderen sealt en van de bovenzijde vult met olie en ook sealt, en in de achtervorkdoos de openingen aan weerszijden van de vorkbenen sealt en bovenin een gaatje boort waarin je olie laat lopen en vervolgens met een stopje dichtmaakt, dan kan ie er echt jaaaaaren tegen. Althans na 5 jaar woon-werk verkeer in alle weersomstandigheden heb ik niet het minste spoor(tje) van roest.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver hanssen
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 24 april 2003 15:51 
Hoi Hans,

Zo slecht is mijn frame niet er zit oppervlakkig wat roest maar rot is het niet dus doe ik het toch maar op mijn manier , ook omdat ik bijna klaar ben en al heeel veel tijd heeft gekost.
Wat bedoel je met sealt?

P.S als ik klaar ben is mijn motor alleen bedoeld voor het zonnige weer dus regen ziet hij niet meer.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 24 april 2003 21:13 
sealen betekent 'dichtstoppen met bijv een siliconenkit' en wel zodanig dat de olie in die motorophangoren er niet uit en het water er niet in kan.

En trouwens Jos, een beetje CX'er rijdt gewoon in de regen hoor !

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver tinusaanhetij
Gast 
#7 | Geplaatst: 29 april 2003 23:17 
Vrienden,
Ik ben zelf watervast, maar mijn cx roest vooral op het chroom, van de waterpijp links langs het blok en ook de voorvork. Na een regenbui zie je het opbloeien. Weten jullie ook iets voor bestrijding en preventie hiervan?
Groeten,

Martin

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Handleiding demonteren achtervork

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven