Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Max 2800 toeren

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver peelen
Gast 
#1 | Geplaatst: 13 feb. 2007 14:06 
Wie heeft de oplossing ?
Betreft een cx 500 custom van 1980,bij nadering van 3000 toeren begint de motor in te houden.
Dit is gekomen nadat men de contactsleutel rechtstandig uit het contact heeft getrokken terwijl de motor nog liep !

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#2 | Geplaatst: 13 feb. 2007 15:09 
Hallo Peelen

Gewoon Pech, je onstekking is vermoedelijk defect, en deze zit midden in het blok, je kunt eerst proberen of de CDI nog wel goed is, bougie`s koppen ect na kijken, meestal bij koude motor gaat hij wel boven de 3000 toeren zodra de motorolie warm is wil hij niet harder als 3000 toeren, je hebt dan sluiting of onderbreking van de onsteking.
Is een bekende kwaaltje van de CX motor.

Groeten Arno

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 13 feb. 2007 15:18 
Meestal begint een CDI CX met defecte stator in te houden zo rond de 5000 t/min. Dus 3000 t/min is behoorlijk vroeg.
Lijkt net of ie geen benzine meer krijgt. Vaak is het uiteindelijk toch de stator, maar je kunt proberen eerst andere mogelijke oorzaken te elemineren zeker omdat het inhouden bij jou al zo vroeg in de toeren plaatsvindt.

Over dit verschijnsel is al heel veel geschreven op dit forum. Je kunt de 'zoekfunctie' bovenaan gebruiken (bijv: stator - inhouden - 5000 t/min - etc zullen zoekcriteria kunnen zijn).
Als het de stator is dan kun je onder het kopje "Techniek" in de banner zien hoe de reparatie uitgevoerd moet worden.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ray
Gast 
#4 | Geplaatst: 13 feb. 2007 16:46 
Ik denk dat je contactslot hier niets mee te maken heeft, dat lijkt mee een toevalligheid, maar andere techneuten hier, correct me if I'm wrong.
Ik denk dat je er eerst goed aan doet de stekkerblokken onder je buddyseat eens los te halen en goed te reinigen. Het is volgens mij de eerste stap in de onstekingsvevroeging, en daarvoor zitten drie paar draden op een wit stekkerblok (en een massa). Maak dat eerst maar eens schoon, want dit weer is hét weer om gecorrodeerde stekkers op te lopen.
Benzineflow ook maar eens controleren: tank 'm vol en laat via de aftapschroef wat benzine doorstromen, dan heb je in lek geval verse benzine. Als het stokt dan kan je benzinekraan nog dicht zitten: is er veschil in doorstroomsnelheid in "on" en "reserve"???
Check ook de rubbers tussen carbs en blok: van valse lucht worden de meeste motoren ook niet blij.
Bougies! Kun je soms niet veel aan zien, maar de CX is heeel gevoelig voor aftakelende bougietjes. Bij twijfel direct vervangen!
Als dit allemaal niet helpt, moet je je CDI en stator gaan doormeten.....
Maar eerst van het meest simpele en voor de hand liggende uitgaan...
Succes
Ray ( die altijd in simpele oplossingen denkt...)

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 13 feb. 2007 17:08 
Contact slot, heeft er niks mee te maken denk ik, Ook ik denk dat het een brandstof probleem is.

Krijgt de motor wel genoeg benziene en hoe is de compressie?
Hoe is de lucht filter?

En als dat allemaal goed is, dan zou het de cdi unit moeten zijn.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 13 feb. 2007 18:35 
Peelen
Jou vader is toch niet die voetballer
Maar alle gekheid op een stokkie [CX 500 ]
Vertel eens waar je woont dan zijn er altijd club leden die jou kunnen helpen ,ik woon in Wieringerwerf in West Friesland
Is het dicht bij jou in de buurt dan een E-mailtje naar mij gestuurd en dan maken wij een afspraak hoe en wat er gaat gebeuren
groeten van Ouwe_jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver peelen
Gast 
#7 | Geplaatst: 14 feb. 2007 16:01 
Hartelijk dank voor alle goed bedoelde oplossingen,ik begrijp dat de exacte oorzaak zo op papier niet is vast te stellen,maar ik dacht,stel dat dit een veel voorkomend verschijnsel is dan grijp je na een dergelijke mail in een keer naar het goede ( foute ) onderdeel.
Dus ik ga maar eens beginnen om de boel systematisch te controleren en door te meten.
Uiteraard mail ik de bevindingen na de nodige onderzoeken

Schrijver peelen
Gast 
#8 | Geplaatst: 26 feb. 2007 13:42 
Wie kan voor mij een CDI unit correct doormeten ?
In de reparatie voorschriften van Honda dient er gebruik gemaakt te worden van een speciale test unit SANWA ELECTRIC TESTER type SP 10 D
Toemaar ! welke hobbyist heeft een dergelijk apparaat ?
ouwe-jan mischien of michel ?
Bob

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#9 | Geplaatst: 26 feb. 2007 17:46 
Gewoon eerst ergens lenen die zo`n CDI heeft,

Groeten Arno

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 26 feb. 2007 17:53 | Aangepast door: MAST 
Lees het verhaal over de CDI "even" door, in het verhaal kom je ook tegen hoe je de CDI kan testen, geschreven door Rupert.
Klik hier voor het CDI verhaal.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hans

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 26 feb. 2007 23:16 
Volgens mij is die SANWA gewoon een doodnormale (in dit geval analoge)multimeter.
Honda schrijft dit model voor omdat daarmee de testwaarden de fabriekswaarden het meest betrouwbaar kunnen benaderen.
Dus probeer gewoon een moderne digitale multimeter; dan weet je gelijk al wat meer.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Arie Jonkman
Gast 
#12 | Geplaatst: 27 feb. 2007 13:11 
Wat is de aan te raden stationer instelling voor CX500C 1982
Nu heb ik vaak last ( nog na 30 min gereden te hebben ) dat als ik moet stoppen en terugschakel de motor uitvalt.
Loopt nu sttioner op 800 toeren.
Welke schroef moet ik hiervoor nemen ?

Schrijver edward
Gast 
#13 | Geplaatst: 2 maart 2007 10:39 
Arie,

800 stationair klinkt stoer, maar is te laag. Niet alleen vanwege stilvallen, maar de oliedruk neemt bij lage toeren zodanig af, dat je blok bovenin het risico loopt op te drogen. Met alle gevolgen van dien.

Links onder je carbs vindt je een kunststof schroef, die kun je met de hand linksom en rechtsom draaien. Ik zou je toerental op ten minste 1000 draaien. Doe dit bij een warme motor, maar dat spreekt voor zich.

NB: ik kan mijn warme CX terugdraaien tot nettekes onder de 500 toeren voordat ie gaat haperen. Klinkt super, maar is qua oliedruk dus niet helemaal gezond. Als de jouwe bij terugschakelen uitvalt loopt je motor niet optimaal. Misschien moet je je carbs synchroniseren?

Succes,
Edward

Schrijver peelen
Gast 
#14 | Geplaatst: 5 maart 2007 15:04 
Heb de CDI box door laten meten,resultaat .... naar de filisteinen.De volgende vraag is natuurlijk ; wie heeft er voor mij een goed werkende CDI box.
Zo,n onding blijkt dus nogal eens de geest te geven als ik zo m,n oor te luisteren leg bij de CX bezitters.
Lijkt mij wel een handige zet van Jan Honda om deze dingen niet het eewige leven tegeven, wordt lekker aan verdient.
Tussen haakjes "ouwe -jan wat is je mail adres ".
M,n woonplaats is Lemmer
Bob.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 5 maart 2007 17:56 
Bob, wie heeft de CDI doorgemeten en met welke apparatuur is dat gebeurd? Mijn ervaring is dat - als een CDI kapot is - de motor helemaal niet loopt. Dus ook niet 'half' zoals jij beschrijft.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Max 2800 toeren

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 6
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven