Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Amerikaanse bouten

 
Schrijver rel
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 16 feb. 2007 21:49 
waarom passen mijn sleutels toch zo slecht.
Canadese CX, amerikaanse maten bouten zitten erop!

Is dat vaker vertoond, af fabriek, of later vervangen?


groeten rien

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 16 feb. 2007 22:05 
Mijn CX komt ook uit Canada. Maar daar passen gewoon mijn metrische sleutels op.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver voorbijganger
Gast 
#3 | Geplaatst: 16 feb. 2007 22:19 
In canada meten ze gewoon met metrische maten, ook word er in kilometers en liters gerekend.

Ik weet dat in de jaren 70 plannen bestonden om Amerika ook om te zetten naar metrische eenheden. Dat zou echter zo veel gaan kosten dat men er van af gestapt is.
Ik ben in begin jaren 80 een aantal maal in de USA en Canada geweest (en een motor gehuurd) Dus..

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 17 feb. 2007 08:43 
Heren en Dames op Japanse motoren zitten gewoon metrische maten op
Rel ik denk dat de koppen van de bouten en moeren rond zijn door te veel sleutelen
Je kan er ook nieuwe bouten en moeren opzetten,dan passen de sleutels altijd [MITS DEZE NIET VERSLETEN ZIJN ]
Ouwe_Jan Die altijd FACOM en GEDORE gebruikt en geen pisbak-ijzer
Want goed koop is Duurkoop [ronde bouten en Moeren ]
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 17 feb. 2007 09:37 
Naar mijn idee moeten er gewoon metriche maten op de cx zitten. ook op mijn yamaha xs650 uit canada zitten gewone metriche maten. Let wel, soms zit er wel een mijlen teller op. Dat is soms dan wel weer aangepast.
Ik denk dat er verkeerd sleutel materiaal gebruik wordt of in het verleden is gebruikt. Hierdoor worden de randen van een bout of moer verkracht.

Wat voor merk gereed schap gebruikt jij dan?
En kun je afgeronde hoeken waarnemen op de bouten en of moeren?

Ja en de tand des tijd wil ook nog wel eens toeslaan. Op mijn yamaha xs650 uit canada zijn hier en daar bouten vervangen voor amarikaanse maten. Dus ik heb sommige gaten weer moeten voorzien van nieuw schroefdraad en nieuwe bouten.

wat ik wel weet is dat op de cx/gl andere schroefdraden zijn gebruikt dan normaal van toepassing is. Neem de moeren op de radiator/sub frame. Deze is steek 14 van maat. Daar kun je met een hoop geweld m10 opdraaien. Steek 17. Maar het schroefdraad komt niet over een.
En zo zijn er nog een paar meer bouten die niet helemaal kloppen. Eigenlijk bedoelen ze met metrich dat er in mm gewerkt word. En het schroefdraad voor m12 is dan 1.75. Ik heb hier hier over de spoed dan wel te verstaan. Honda zou er dan bijvoorbeeld een spoed van 1.5 voor gebruiken. Dus wel mm maar niet echt gangbaar. Dit was al voorbeeld bedoeld want we hebben volgens mij geen m12 op de cx zitten.

Dan kan het zijn dat je denk dat alles meet steek 13 of 17 is uitgevoerd. Fout. de meeste bouten op de cx zijn steek 12 en steek 14. Dan hebben we nog steek 10 (dat is dus m6) en steek 17. (dat zo m10 moeten zijn)
Waarom heeft honda zo veel moeite gedaan om van die steek 13 af te blijven? nouw heel simpel. Steek 13 is het getal 13 en dat is een ongeluks nummer. Toch kun je op die plaatsen weer steek 12 is gebruikt best steek 13 monteren. Het schroefdraad is dan toch altijd m8.

Ik hoop dat je er uit komt.
groetjes marco becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver rel
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 17 feb. 2007 23:31 
Oke dus niet af fabriek.
concreet probeerde ik de valbeugels te verwijderen. Daar kom ik met m13 echt niet ver, teveel speling. Maar m 12 past niet. Deze bouten/moeren zien er redelijk uit. Op een andere 650 E zit aldaar een grotere maat . M14 geloof ik.
Heb nu een 1/2 (12,7 mm) in combinatie met 9/16 ringsleutel besteld. Dan ga ik verder proberen.
Groeten rien

Schrijver rel
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 15 maart 2007 21:28 
uiteindelijk ben ik eens dat het toch de bramen aan de moeren waren die passingprobleem opriepen. Heb er uiteindelijk aan gevijld en voorzichtig warmgestookt de valbeugels losgekregen.
Een ander schroefdraadraadsel bij de spiegel, met niet metrische schroefdraad, bleek een helicoil te zijn.
Groeten rien

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Amerikaanse bouten

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven