Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Haperingen in de ouwe getrouwe

 
 
Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende »

Schrijver Hans

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 5 maart 2007 10:21 | Aangepast door: Hans 
Regelmatig roem ik mijn woon-werk CX. Nooit klagen, altijd onberispelijk starten en lopen, mij nog nooit laten staan en dat alles voor miniem onderhoud en zonder poetsbeurten (ook niet na de winterperiode).

En nu ....... nu hapert ie sinds een week. Het is de rechter cylinder niet altijd meewerkt . Soms stottert de motor, houdt in, ploft eens in de uitlaat en vreoooooom het vermogen is plots weer beschikbaar. Lastig als ik inhaal. En ook stationair wil ie dan niet meer lopen. En de andere keer, niets aan de hand gewoon weer als vanouds !

Maar goed, het lijkt mij niet de stator (juist omdat maar 1 cylinder symptomen heeft); probleemloos draait de motor tot 10.000 t/min. Lijkt net of ie af en toe wat te weinig benzine of te weinig lucht krijgt (maar goed die symptomen worden vaker beschreven en het is vaak dan toch de stator). Heb vorige week de bougies vervangen en vanmorgen een reiniger door de benzine gedaan, maar heb niet de indruk dat het echt helpt.
En het is begonnen in de regen.

Ik ga de komende dagen op onderzoek uit.
Stekkerverbindingen schoonmaken, bedrading nalopen, schakelaars schoonmaken. Dan de bougiedop controleren, andere CDI box monteren, bobine vervangen etc. Ook even de compressie controleren en de synchronisatie van de carbs. Misschien ook eens een ander setje carbs plaatsen.

Als het dan toch de stator zou blijken te zijn, dan is dat voor mij de 1e keer. Maar goed, dat mag ook wel een keer, deze CX draait zo'n 15.000 km per jaar en heeft er nu toch al weer 230.000 km opzitten.

Ik hou jullie op de hoogte.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#2 | Geplaatst: 5 maart 2007 10:30 | Aangepast door: coenox 
Het kan van alles zijn, maar de keren dat ik dit heb meegemaakt was het de CDI box. En ja, als je die op reserve hebt is dat heel gemakkelijk te controleren.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 5 maart 2007 11:01 
En het is begonnen in de regen.

Heeft het misschien te maken met het verhaal van het ontluchtings pijpje van de carburateur? (zie dit verhaal) Volgens mij had degene die hiermee bezig is geweest ook last van het slecht lopen van het blok in de regen.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 5 maart 2007 12:33 
Heren al vast bedankt voor de reacties.

Ga vanavond inderdaad eerst maar eens de CDI omwisselen (heb gelukkig nog een "emmer vol" van die dingen liggen). En dan maar kijken hoe ie morgenvroeg loopt. Zou gemakkelijk kunnen zijn dat een van de condensatoren in de CDI aan het doorslaan is. Kan hem dat ook niet kwalijk nemen met een leeftijd van inmiddels toch richting de 30 jaar.

Het starten gaat nog steeds subliem. De motor had voor het laatst gelopen vorige week donderdag. Vanmorgen kraan open, choke uit, contact aan en 1 druk op de knop en gelijk goed en mooi rond lopen.
Het miezerde wat toe ik vertrok en halverweg (bij Valkenburg a/d Geul regent het bijna altijd :() kreeg ik de volle laag. Maar over het hele traject haperde de rechter cylinder af en toe; dus een hoosbui lijkt niet echt uit te maken. En als ie dan (ook in de stromende regen) door zijn hapering heen is dan loopt ie weer op vol vermogen en ook mooi stationair.
Maar ook aan carburateurs heb ik nog wel het een en ander liggen.

En als het echt sputteren blijft dan hang ik er desnoods een ander motorblok onder. Heb ik gelukkig ook nog een paar goede van op reserve.

Maar mijn uitdaging is natuurlijk dit technisch probleem gewoon op te lossen!
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 5 maart 2007 12:53 
Haal de weerstanden uit de BOGIE doppen
Maak met een lange schroevendraaijer ook binnen in het koperen doorgeef stukje goed schoon [er zit altijd wel oxidatie daar en dat geeft het probleem van niet goed kontact ] vooral bij regen en bij schoonmaken [met water en zeep ]dan gebeurd dat.
De veertjes uit treken de lengte van de weerstand ,als je dit gedaan hebt controlleer dan met een ohm meter ,dat die goed aan geeft ,
groeten ouwe-jan
Hans regent het wel eens in Limburg,goede raad gebruik een paraplu
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver puk
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 5 maart 2007 13:47 
Hans, het zou ook kunnen dat je haar scheurtjes hebt in de bougiekabel die dan enkel doorslaat bij zeer vochtig weer;, kun je ook eens chekken
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Schrijver edward
Gast 
#7 | Geplaatst: 5 maart 2007 16:33 
Hans, je hebt er zelf vast meer verstand van dan ik, maar ik doe toch een poging. Het lijkt wel een soort prijsvraag, als een deskundige een keer een vraag stelt.

Als je maar aan één kant problemen hebt, ligt de stator idd niet voor de hand. Ik zou het dus gooien op de ontsteking rechts (bobine, boezjiedop) of brandstoftoevoer/luchttoevoer rechts, waarbij door de onregelmatigheid van het euvel het laatste het meest voor de hand ligt.

Kortom, een vuiltje in je carbs (of vlak daarvoor/daarna).

Succes,
Edward

Schrijver Hans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 5 maart 2007 18:48 
Vanavond naar huis gereden; droog weer en....... geen enkele hapering. Wel bij het afremmen op de motor een licht geplof in de uitlaat. Volgens mij staat er 1 carb (waarschijnlijk de rechter ?) wat zuinig afgesteld.
Tja zou het dan toch ergens vocht zijn?

Net even de bougiedopen doorgemeten; rechts 4,25 kOhm links 4,63.
Carb synchronisatie gemeten; stationair keurig -0,20 en bij gasgeven gingen de naalden gelijk op en neer.

Dus morgen wordt regen voorspeld; kijken of er dan wel weer haperingen zijn. Ik hoop het niet, want het lijkt mij dan zoeken naar een speld in een hooiberg te worden.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 5 maart 2007 19:10 
Hans,

Dergeluijke symptomen hebben een tweetal leden in Engeland ook gehad en daar bleek het toch echt de stator te zijn die het probleem verhielp. Ik zou eens moeten zoeken op het engelse board want er was daa ergens een theorie over geschreven.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 5 maart 2007 19:37 
Probeer een ander stel carburateurs te monteren. Als het dan goed werkt, weet je meteen wat je kunt doen als het zulk takke-weer blijft...

Gr, Roelof.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 5 maart 2007 19:51 
Hans haal die weerstanden er nou maar uit je zult merken dat dat veel beter is
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Hans

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 5 maart 2007 20:35 | Aangepast door: Hans 
Toch leuk zo'n open discussie.

Wouter, diep in mijn (technisch) hart hou ik inderdaad rekening met een beginnend defect aan de stator. Zou goed kunnen want die zit er al meer dan 100.000 km in (dat is wat ik zelf met dit blok heb gereden de afgelopen jaren).
Maar goed, anderzijds weiger ik dat te geloven omdat het niet de 'bekende' stator symptomen (in houden bij 5000 t/min) zijn.
De motor trekt nog door tot ver in het rood.
Dus laat ik mij graag verrassen door het verhaal op de engelse site.

Misschien dat na 75 km vandaag de carb reingiingsvloeistof zijn werk heeft kunnen doen. Ik zal het morgen wel weten of inderdaad vocht de oorzaak is.
Kan altijd nog de white-wire-fix proberen.

En Jan,
als de weerstanden van de bougiedoppen goed zijn laat ik ze gewoon zitten. Ik gebruik altijd bougies zonder interne weerstand (dus zonder de R in de aan duiding).

Het goede is dat ik nog steeds volste vertrouwen in mijn trouwe maatje-CX heb; ook al loopt ie af en toe wat mank, op 1 poot, hij brengt mij altijd toch ook weer thuis.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 6 maart 2007 09:10 
Vanmorgen weer met 1 druk op de knop starten (maar goed dat deed ie altijd al, ook na langere standtijd).
Helaas (??:)) was het vanmorgen droog. Dus op de rit naar het werk geen enkele hapering. Snorde als een katje !
Wacht dus nu eens met smart (???) op een verfrissend buitje.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver JosvanR
Gast 
#14 | Geplaatst: 6 maart 2007 13:01 
Hans, lijkt mij een vochtprobleem (makkelijk praten achteraf). Het opsporen is vers 2. Ik geloof er absoluut niet in dat een stator onder invloed van vocht kuren gaat vertonen.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 6 maart 2007 19:34 
Vanavond in de miezerregen naar huis ..... ja hoor na een par km's waren de haperingen er weer een beetje; en toen ik bijna thuis was weer in volle omvang.
Het lijkt dus op vocht en het meeste vocht hoopt zich onder het rijden (ondanks de volle Rickman kuip) toch op onder de tank. Ga daar morgenavond de zaak maar eens nalopen.
Wordt vervolgd.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Haperingen in de ouwe getrouwe

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven