Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Haperingen in de ouwe getrouwe

 
 
Pagina  Pagina 3 van 3:  « Vorige  1  2  3

Schrijver edward
Gast 
#31 | Geplaatst: 20 maart 2007 12:08 
Ik blijf het een bijzondere puzzel vinden, Hans. Vast staat dat je probleem samenhangt met slecht weer. Vocht lijkt het meest voor de hand liggend, van extreme temperatuurschommelingen oid is geen sprake geweest.

- Vocht kan volgens mij alleen via je luchtmengsel in het mechanische deel van je blok komen. Of door een lekkende tankdop in je brandstofmengsel oid, maar dat lijkt me stug).
- Storing in het het electrisch gedeelte is ook steeds mogelijk (via bedrading of vocht in CDI/bobine/bougie), waardoor je een soort halve kortsluiting oid krijgt.

Kennelijk heeft het vocht geen blijvende storingen tot gevolg, bij droog weer rijdt ie weer probleemloos. Het gaat dus niet om latent aanwezig vocht, maar om vocht wat je al rijdende over je heen krijgt. Daarna is het weer over. Je motor reageert dus redelijk acuut op vocht. Daarmee lijkt een storing in het mechanisch gedeelte het meest voor de hand liggend. Kortom, ik zou zeggen, check je CX op lekkage in het lucht- en brandstofsysteem. Daar was je al mee bezig en volgens mij doelde Floris hier ook op.

Ik kan ook niks beters bedenken.
Veel succes,
Edward

Schrijver Floris
Forum Lid 
#32 | Geplaatst: 20 maart 2007 15:43 | Aangepast door: Floris 
Hans, ik heb een suggestie: trek de overloopslangetjes van de vlotterkamers 'ns los.

Floris, wat zou daarvan het effect moeten zijn ?

Hans, ik heb ooit dezelfde problemen in de regen gehad en pas na heel lang zoeken kwam ik erachter dat de overloopslangetjes bij het opklappen van de middenbok plat erbovenop kwamen te liggen. En als het dan ging regenen, dan verzamelde zich precies op die plek het regenwater waardoor de slangetjes werden afgesloten. Gevolg: de vlotterkamers werden vacuum getrokken en de motor ging arm lopen en stotteren. Pas toen ik de slangetjes had afgekort was het probleem verholpen, en later heb ik de ze helemaal afgehaald. Die dingen hebben immers (behalve vanuit milieu-overwegingen) geen functie.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#33 | Geplaatst: 20 maart 2007 16:26 | Aangepast door: Hans 
Ok, heldere uiteenzetting.
Alleen hebben die dingen geen directe verbinding met de vlotterkamer als de aftapschroeven gesloten zijn. Maar goed de slangetjes er even afhalen is een heel simpele test.

Bij mijn CX is het overigens alleen de rechtercylinder die dan hapert.
Maar het frappante is dat ik gisteravond in de miezerregen reed en geen enkele hapering optrad terwijl diezelfde morgen bij alleen maar een nat wegdek dat wel gebeurde.
En ook vanmorgen bij een enigzins vochtig wegdek weer geen enkele hapering.
Ik begrijp er echt niets meer van.
Misschien dat ik het geluk (:) ??) heb om vanavond de thuisrit in de stromende regen te mogen rijden. Misschien dat de haperingen / het inhouden dan wel weer optreedt (of misschien ook niet en is de CX er over heen gegroeid ?).

Wordt vervolgd.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#34 | Geplaatst: 20 maart 2007 17:54 
net naar huis gereden. Geen regen wel een nat wegdek op een gedeelte van de route.
En ja hoor, de haperingen waren er weer. De CX sloeg voor een stoplicht zelfs tot 2 keer toe af.

Ga morgen (als het weer tenminste vochtig genoeg is) de tip van Floris maar eens proberen.

Andere suggesties blijven natuurlijk welkom.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#35 | Geplaatst: 22 maart 2007 09:07 
Vanmorgen regen.
En ja hoor koud de motor onder de carport vandaan gereden en de haperingen/inhouden begon al weer.
Ik kon gas geven wat ik wou, maar hij liep niet harder. Inderdaad net of ie geen benzine kreeg. Veel geplof in de uitlaat en zo af en toe pakte de motor dan ineens weer op om vervolgens toch weer af te wurgen.
Toen ik de snelweg opdraaide opeens een siddering door de motor en de gehele verdere weg in de stromende regen (zeker 15 km) liep de motor gewoon weer als vanouds.

Ik krijg het raadsel niet opgelost. Maar het lijkt er op of de ouwe getrouwe het zelf ook helemaal beu is en besloten heeft weer normaal op het gas te reageren.
Oorzaak onbekend maar het lijkt er op dat ik weer gewoon kan rijden.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#36 | Geplaatst: 22 maart 2007 17:10 
Tsja, van technische storingen die zichzelf oplossen kunnen we hier natuurlijk niets leren :-) Hou je ons op de hoogte?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#37 | Geplaatst: 22 maart 2007 20:38 
Vanavond in de regen naar huis.
Als vanouds en geen enkele hapering/inhouden :).

Heb toch een leermoment: ...... laat je ook eens prettig verrassen door de CX.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#38 | Geplaatst: 22 maart 2007 23:24 | Aangepast door: Roelof 
Aan/uit storingen hebben meestal geen mechanische oorzaak. Zoek het toch in elektrieke klachten: doorslaan bobine, doorslaan bougiekabel, connectors, vocht achterzijde blok etc. Blijft lastig zoeken als een klacht niet doorzet.
Mogelijke oplossingen: Veel WD-40 en/of (bij droog weer) ouderwetse haarlak spuiten, kabels/bobine's vervangen/verwisselen.
Suc6, Roelof.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver Hans

Forum Lid 
#39 | Geplaatst: 23 maart 2007 14:21 
Hij doet nu ook bij nat weer weer gewoon normaal.
Dus laat ik het maar zo.
En als hij er weer mee begint en ik het helemaal zat ben dan pak ik wel een van mijn andere CX'en voor het ruige woon-werk verkeer.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver edward
Gast 
#40 | Geplaatst: 23 maart 2007 15:24 
Daar zat dus duidelijk iets in de weg. Ik hou het op prut of een vuiltje in één of ander slangetje of kanaal in het verbrandingsproces. Wat je waarschijnlijk onbewust hebt weggeblazen...of wat is weggespoeld omdat je zo enthousiast in de regen bent gaan rijden ;-)

Hoedanook, weg is weg, lang leve de CX
Edward

Schrijver Hans

Forum Lid 
#41 | Geplaatst: 12 april 2007 20:34 
Tijdens al die droge dagen de afgelopen weken .....
Ja, inderdaad geen vonk gemist de afgelopen 1000 - 1100 km.
Hou jullie als beloofd op de hoogte vanaf de eerste druppels.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#42 | Geplaatst: 25 okt. 2007 14:22 
Afgelopen (droge) maanden weer zonder problemen met de CX woon-werk verkeer afgelegd.
Deze week regende het evenwel een keer hard en ja hoor ......... op gegeven moment weer dat rare sputteren en inhouden.
Ik heb besloten er voor de rest niets meer aan/mee te doen. Moet er maar mee leren leven, want na al die jaren trouwe dienst laat hij me toch niet meer staan :) !
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#43 | Geplaatst: 25 okt. 2007 22:16 
Hans, mag ik een experiment voorstellen? De volgende keer dat hij weer gaat sputteren als het hard regent, trek dan de ontluchtingsslangetjes los van de vlotterbakken.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver MIOB
Gast 
#44 | Geplaatst: 26 okt. 2007 08:18 
Ontluchtingsslangen van de vlotterbakken? Heb ik iets gemist? Biede cx'en die ik heb hebben alleen een kaal tutje zitten voor de ontluchting waar je niet echt goed een slangetje op zou kunnen bevestigen. Maar ik lees nu niet naar bovenm dat je de vlotteroverloopslangen bedoeld, tja, je kunt het proberen, maar ik geloof niet dat het werkt, waarom?

1 van mijn vlotteroverloopbuisjes is stuk als tijdelijke oplossing (hij liep gewoon leeg uit dat overloopslangetje) heb ik dat slangetje helemaal afgesloten, toch rijdt de CX als een speer.

Als het voornamelijk bij vochtig weer optreedt zal het mijn inziens toch echt aan de electra liggen. De electra van een CX hangen relatief behoorlijk open en bloot in de buitenlucht. Je kunt proberen alles in te spuiten met siliconenvet. Beetje contactspray op de stekkertjes kan sowieso geen kwaad.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#45 | Geplaatst: 29 okt. 2007 09:54 
Alles al geprobeerd. Alle stekkers onder de tellerunit los gehad en ingespoten (door de Rickman kuip zitten ze trouwens erg beschut) ook alle aansluitingen onder de tank en buddy etc.
Wat ik mij nog kan voorstellen is dat de CDI niet helemaal water-/condens dicht meer is. Als er dan in een regenbui water onder de buddy komt krijgt ie het moeilijk. Zal eens een andere CDI unit proberen.
Hou jullie op de hoogte.
Het is alleen maar een beetje ongemak (want zo vaak regent het naar het werk of naar huis ook weer niet in Nederland) want de CX heeft mij nog nooit laten staan.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Pagina  Pagina 3 van 3:  « Vorige  1  2  3 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Haperingen in de ouwe getrouwe

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Fernando ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven