Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

waterpompseal

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver sjouke
Gast 
#1 | Geplaatst: 7 maart 2007 11:29 
Hallo allemaal, ik wil me even aan jullie voorstellen en gelijk een vraag stellen. Ik ben Sjouke Dijkstra en heb sinds eind vorig jaar een mooie CX 500 uit 1978 op de kop getikt. Na een tiental jaren niet meer gereden te hebben begon het toch weer te kriebelen na het lenen van de motor van mijn broer. Ik wist gelijk wat voor type motor ik wou n.l. een cx omdat ik het blok zo gaaf vind. Zoals al eerder beschreven ben ik nu de trotse eigenaar van een CX, welke ik voor het luttele bedrag van 200 euro op de kop getikt heb (starten en lopen). De enige 2 problemen zijn een lekke koppakking (geen ludge maar loopt over buitenkant blok/kop) en een ws lekke waterpompseal (waarbij uit ga v/d vele beschrijvingen en reacties op dit forum). De koppakking levert geen problemen op alleen weet ik niet welk type waterpompseal ik nodig heb. Mijn vraag aan jullie is dan ook kan iemand mij het type geven en is de veel genoemde seal v/d Yamaha XZ 550 evt ook geschikt voor mijn CX?. Ik wacht jullie reacties met spanning af. Groetjes Sjouke.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 7 maart 2007 11:38 | Aangepast door: Hans 
Ververs eerst eens even de koelvloeistof. In veel gevallen wordt daardoor de lekkage van de waterpompseal verholpen.
Kost een paar eurootjes en kan dus veel kosten/werk schelen.
Het gaat inderdaad om de seal van Yamaha XZ 550 die ook op de CX past, maar niet altijd. De CX heeft 2 maten mechanical seals gekend; een kleine en een wat grotere. De kleine (die overigens niet meer leverbaar is) past uiteraard niet in het grote gat en wil je de grotere gebruiken dan moet de diameter van de passing worden aangepast.

Ik neem aan dat je met een lekke koppakking bedoeld, lekkage van de kleppendekselpakking ? Da's inderdaad een fluitje van een cent om te verhelpen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver sjouke
Gast 
#3 | Geplaatst: 7 maart 2007 12:09 
Hallo Hans, bedankt voor je snelle reaktie. Het is het proberen waard en kan inderdaad veel werk en geld besparen. Volgens mij is het de koppakking maar is er mischien een manier om het verschil tussen lekke koppakking en lekkage v/d kleppendekselpakking te onderscheiden. Groetjes Sjouke.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 7 maart 2007 12:47 
Ja die is er.
Bovenop de cylinder zit het kleppendeksel (ca 8 cm dik en met 2 boutjes bevestigt). Tussen het kleppendeksel en de daaronderliggende cylinderkop zit een rubberen pakking (die zie je ook duidelijk van buitenaf zitten). Onder het kleppendeksel zit het kleppenmechanisme.
Onder de cylinderkop (ca 10 cm dik en waarop de carbs zijn aangesloten) zit de cylinder (die 1 is met het motorcarter en als zodanig niet apart te onderscheiden) waartussen beide de koppakking zit (dat is een heel smal streepje die als je goed kijkt kunt zien zitten).
Als de koppakking lekt dan zie er van de buitenkant meestal niets van; hij lekt dan tussen de waterommanteling en compressieruimte. Je hebt dan of olie in het koelwater of de koelvloeistof verbrand (witte rook uit de uitlaten) als de motor loopt.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ton Oostveen
Gast 
#5 | Geplaatst: 7 maart 2007 12:52 
Hallo Sjouke,

Ik ben ongeveer een jaar geleden weer op de motor gestapt, dus net zoiets als jou verhaal. Ook weer een cx, en de vorige eigenaar van mijn cx gaf als rede van verkoop onder ander aan dat hij geen zin had de waterpomp seal te vervangen want die lekte. Ik ben eerst maar eens een tijdje gaan rijden en inderdaad was er een lichte lekkage, ik heb toen koelvloeistof vervangen en ben vrolijk door gereden en inderdaad was na enige tijd van intensief gebruik geen lekkage meer te bekennen. Dus probeer dat eerst maar eens en wie weet, veel lekkage problemen onstaan m.i. door roest vorming en aanslag door langere tijd stilstaan.
Een lekke koppakking of een lekkend kleppendeksel moet eenvoudig te onderscheiden zijn, zie je olie lekkage bij het kleppen deksel, tja dan vervang je simpelweg de kleppendeksel pakking, een lekke koppakking geeft meer problemen, vermogen verlies, meer herrie, eventueel water in de olie of omgekeerd. Check de binnen kant van je kleppendeksels op vocht en check je keolvloeistof op de aanwezigheid van olie.

We horen het wel.

Groeten
Ton Oostveen

Schrijver sjouke
Gast 
#6 | Geplaatst: 7 maart 2007 13:33 
Hallo Hans en Ton, zo te zien lijken mijn problemen minder erg dan ik voor ogen had. Het is de moeite waard om beide suggesties morgen uit te proberen( ik heb nl bij de motor ook 2 vandie rubberen pakkingen meegekregen). Ik laat nog van me horen hoe het gegaan is. In ieder geval ben ik jullie zeer erkentelijk voor jullie snelle en gedegen reakties. Groetjes Sjouke.

Schrijver edward
Gast 
#7 | Geplaatst: 7 maart 2007 14:30 
Kennelijk wist de vorige eigenaar wat er aan de hand is. Als je van hem twee van die dikke rubberen pakkingen hebt meegekregen durf ik wel te wedden dat je geen lekke koppakking hebt, maar alleen olielekkage onder je klepdeksel. Vervang die pakkingen wel allebei!

Lijkt al met al dus erg mee te vallen.
Succes,
Edward

Schrijver Ton Oostveen
Gast 
#8 | Geplaatst: 7 maart 2007 15:10 
Wel vreemd dat ie ze zelf niet even had vervangen, ziet er toch beter uit een moter zonder lekkage en het is werkelijk een fluitje van een cent om ze te vervangen.

Groeten,
Ton (die zelf heel wat meer aan het vervangen is in zijn tweede cx blok)

Schrijver voorbijganger
Gast 
#9 | Geplaatst: 7 maart 2007 18:50 
Koppakking lek? let dan op de witte rook zoals hierboven ook is beschreven.
geen witte rook toch de kleppendeksel pakking denk ik.

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 7 maart 2007 19:19 
Haal de bougies eruit en draai dan de motor even rond op de starter. Afhankelijk van waar de koppakknig lek is an het zijn dat er een spuit water uit komt en dan weetje het meteen!

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 7 maart 2007 19:25 
Reni of Sjouke
Ik wacht af wat je gevonden hebt
Dan zal ik je er mee helpen dat het goed komt
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver sjouke
Gast 
#12 | Geplaatst: 8 maart 2007 15:59 
Hallo allemaal, zoals het er nu voor staat is het geen lekke koppakking maar is de lekkage onstaan bij het kleppendeksel. Dank voor deze suggestie. ik heb alleen nog een vrraagje, de rubbers waren net als de randen v/h kleppendeksel bedekt met een gelige harde substantie. Wat wel leek op uitgeharde bisotix. Is dit normaal en moet ik voordat ik de rubbers vervang deze ook nog ergens mee in smeren? Alvast bvd en de groeten van Sjouke.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 8 maart 2007 16:08 | Aangepast door: Floris 
De vorige eigenaar heeft de rubbers in de deksel vastgelijmd, dat is een veelgebruikt handigheidje. Tip: vernieuw ook de binnenringen die rondom het bougiegat zitten, anders heb je kans dat de olie-lekkage door blijft gaan. Oh ja: wees voorzichtig met het aandraaien van de bouten van de deksels. Het schroefdraad beschadigt nogal gemakkelijk.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver sjouke
Gast 
#14 | Geplaatst: 8 maart 2007 16:15 
Hoi Floris, raad jij me deze tip ook aan of gewoon plaatsen? En vast is vast of niet? Je bent snel rouwens, dank hiervoor groetjes Sjouke.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 8 maart 2007 16:29 
Het vastlijmen heeft niets te maken met de afdichting en is dus niet strikt noodzakelijk. Het is alleen een handigheidje om te voorkomen dat de rubbers uit de groef springen tijdens het plaatsen van de deksels. Als je wilt lijmen, gebruik dan wel hittebestendige lijm.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 waterpompseal

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven