Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Diameter mech. seal

 
Schrijver mcu
Gast 
#1 | Geplaatst: 27 april 2003 19:10 | Aangepast door: Moderator 
Hallo,

Wie kan mij meer duidelijkheid verschaffen over de diameter van de seal.
Ik heb een nieuwe seal gekocht en deze heeft een diameter van 28,8 mm terwijl de diameter van het huis 28,0 mm is en ik vind dit verschil erg groot om dat door te persen.
Als iemand mij kan vertellen en overtuigen dat dit verschil normaal is dan pers ik hem wel erin en anders ga ik terug naar de dealer kijken voor een seal met een diameter van 28,2 als deze er zijn tenminste.
Wie weet of er vershillende boring diameters zijn bij verschillende typen CX500.

Tevens ben ik een "special tool" aan het maken om de seal te vervangen zonder het blok te demonteren en ziet er veel belovend uit.
Als deze actie nu naar alle tevredenheid verloopt zal ik het geheel met foto's op de site laten zetten zodat een ieder de tool kan maken en misschien nog wel verbeteren.

Jullie horen hier nog wel van,
Groet Marc.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 27 april 2003 20:02 
Hoi Marc,

voor de CX zijn twee groottes van mechanical waterpomp seal in gebruik.
Voor de vroegere CX'en de kleinere, voor de latere de grote.
Die krengen zijn duur; vervanging (ik geloof voor de grotere diameter) biedt de mechanical seal die in de Yamaha XZ 550 wordt gebruikt; dat scheelt de helft met de prijs van de Honda seal.

Ik weet ook dat de passing nauw is; dus dat de seal snel te groot lijkt voor de boring. Ook dat je snel de cup die in de boring komt te zitten 'crushed'. Vandaar dat wordt aangeraden de seal door de Honda dealer met het speciale gereedschap te laten monteren (die daar ook niet happig op is).

Zelf heb ik een drukplaat met bus gemaakt om de seal zonder demontage van het motorachterdeksel te kunnen monteren. Alleen heb ik die in al die jaren nog niet nodig gehad (mijn woon-werk CX lekt nu een beetje en bouwt geen druk in het koelsysteem meer op dus ik zal er binnenkort wel aan moeten geloven; de temperatuur blijft overigens nog binnen de toleranties op dit moment. Dat zal in de zomer denk ik wel anders worden ?). Meestal ging met het verversen van de koelvloeistof lekkage wel over of anders even het waterpomprad demonteren en met een nieuwe koperen ring en nieuwe dopmoer hermonteren.

Ik ben benieuwd naar jouw 'tool' en ervaringen daarmee.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver mcu
Gast 
#3 | Geplaatst: 27 april 2003 21:33 
Hallo allemaal, ik ben in het polytechnisch zakboek gaan speuren naar perspassingen en deze vemeld dat bij perspassingen bij de maat van 18 tot30 mm (CX boring=28 mm) het maximale maatverschil 50 µm mag zijn en dat is 0,050 mm.
Conclusie CX kent 2 maten seals.
1:gat is 28mm ; seal is 28,05mm
2:gat is 28,7mm ; seal is 28.75mm

Gr Marc.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 27 april 2003 22:02 
en dat klopt (zie ook het bb van onze zweedse CX vrienden) !
Verder wordt daar medegedeeld (Sture Linberg heeft veel research gedaan naar de seal - van hem ook de 'vervanger' van Yamaha) dat de 'kleinere' seal door Honda niet meer wordt geleverd. Ook zijn er experimenten geweest met het laten zitten van de cup in de boring en het opnieuw inlijmen van de rubber 'harmonica' zodat het keramische deel toch wordt vernieuwd.
Ook ik heb dat ooit eens gedaan en het heeft best wel lang (de afgelopen 12.000 km bij mijn woon-werk CX) gehouden, tot nu dus. Het lijkt mij een kwestie van de juiste lijm bestand tegen vloeistof zowel als hoge temperaturen.
Wie van ons heeft daar kijk op / verstand van ? Ik wil het best nog een keer met mijn CX proberen hoor.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver mcu
Gast 
#5 | Geplaatst: 27 april 2003 22:28 
Hans bedankt,
Op de zweedse Cx site heb ik het gevonden!!!

CX CDI = 19217-611-000 of (28,05mm)
Yamaha =11H-12438-10-00 (xz550)

CX Transistor = 19217-657-023 (28,75mm)

Die laatst heb ik nu thuis en is dus duidelijk de verkeerde.

Beste CXers schrijf deze nummers in jullie vraagbaken!

Groet Marc.

Schrijver tinusaanhetij
Gast 
#6 | Geplaatst: 29 april 2003 23:10 
Hoi Hans en anderen,

De foto van je "tool" zie ik graag tegemoet op de site. Verder wil ik iedereen graag attenderen op de mooie foto's van deze reparatie op de blueyonder-site. Weten jullie toevallig welke seal(nr., diam.) in de 650 thuishoort, en of daarin de Yamaha seal past?
Mijn reparateur (welke ik nu heb afgezworen) had er ook de pest aan. De eerste keer mislukte het hem, zie ook m'n verhaal "revisie van de distributie" onder "techniek".
Groeten, en hopelijk tot ziens in Vechta?
Martin

Schrijver he Red Baron
Gast 
#7 | Geplaatst: 30 april 2003 00:12 
Nummers heb ik gen verstand van , maar bij mijn vorige Silverwing, een Gl500 uit '82 heb ikzelf de "komplete" waterpomp vervangen. Volgens het handboek moest het achterdeksel opgewarmt worden tot ca. 100 graden, bijvoorbeeld in de oven. Heb ik gedaan en om te oefenen de oude bus er een keer ingeslagen zodat ik er gevoel voor kreeg. Ik had namelijk geen zin om bijna 100 gulden in een klap kapot te slaan. Daarna heb ik ge nieuwe bus ingeslagen, het werkte perfect. Nu hen ik sinda kort een GL650 met onder andere een lekke waterpomp. Als dus iemand een alternatief onderdelnummer weet hou ik me aanbevolen. Ik ben nu bezig om een verrijdbare motorblokkrik te bouwen. De vorige keer ging het (de)monteren van het blok wat moeizaam.
Groet, Nico

Schrijver mcu
Gast 
#8 | Geplaatst: 30 april 2003 20:25 
Het is de bedoeling om die seal nu eens te wissellen zonder dat verrekte blok uit te bouwen.
Verder moet de seal langzaam erin geperst worden en niet geslagen.
A.s. vrijdag ga ik m'n geruilde seal ophalen en heb tevens 2 yamaha seals besteld.
Rommel zat om m'n "tool" uit te testen
Als alles naar tevredenheid werkt komen de foto's op de site.

Groet Marc.

Schrijver The Red Baron
Gast 
#9 | Geplaatst: 30 april 2003 23:36 
Ik ben benieuwd hoe het afloopt. Ik wil de foto's ook graag zien.
Dat slaan ging bij de GL500 goed. Doordat het lichtmetealen huis bij 100 graden meer uitzet t.o.v. ed relatief koude bus ging de bus er soepeltjes in.
Vandaag heb ik dus een hulpgereedschap gemaakt om het blok uit het frame te krijgen zonder hulp van twee sterke kerels. Het is gelukt. Het blok staat keurig buiten het frame.
Groet, Nico

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 30 april 2003 23:50 
In plaats van het uitgebouwde achterdeksel te verwarmen kun je de seal een dag in de vriezer (in een plastik zakje) koelen en zonder het achterdeksel te demonteren er in persen.

Mijn 'tool' bestaat uit een losse bus die op de seal-cup wordt gezet en een drukplaat die door in boutgaten van het waterpompdeksel geplaatste tapeinden kan worden aangedrukt.
Ik weet niet of het werkt want ik heb nog nooit (maar binnenkort wel) een waterpompseal hoeven te vervangen.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 3 mei 2003 13:59 | Aangepast door: kaspar 
Zouden jullie evt. het webadres van de seal reparatie site willen doorgeven? Nu werkt alles bij de mijne nog. Maar wie weet moet ik de klus ook een keer doen.
bvd Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver mcu
Gast 
#12 | Geplaatst: 7 mei 2003 15:30 
Als alles goed gaat komt binnenkort een foto reportage op de site over het vervangen van de mech.seal zonder het blok uitelkaar te slopen!!

Gr Marc.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Diameter mech. seal

Dit onderwerp is gesloten. Je kunt niet meer reageren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven