Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

reservoir koelsysteem legen

 
Schrijver rel
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 17 maart 2007 09:56 
Bij het verversen van de koelvloeistof heb ik eerst reinigingsmiddel van Wynns gebruikt, vervolgens doorgespoeld. Niet erg vervuild, best mooi groene vloeistof. Maar valt op dat in het reservoir die (verkeerde) groene vloeistof blijft zitten. Heb ik door even draaien overdruk opgebouwd, dop van expansievaatje af, nylon plugje eruit, radiatordop blijft dicht, spuit de overdruk eraf, maar loopt vaatje nauwelijks leeg. Zou leeggezogen moeten worden. Zelf via slang op de vulopening geblazen. Dan duw ik er wel wat uit, maar nog niet veel, menselijke longen zijn niet sterk. Wat is er aan de hand, is dat leegzuigen van het expansievaatje door de onderdruk in het systeem als de nylon stop eruit is theorie? Zit er wat verstopt of wat?
Groeten rien

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 maart 2007 10:04 
Slangetje erin, aanzuigen en hevelen. Succes.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver rel
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 maart 2007 10:10 
oke, dat werkt om te legen. Ga ik doen.
Maar dan blijft de vraag staan waarom het op vanzelf leegzuigen mij niet werkt. Oja. Ook overloopslangetje van het reservoir had ik afgedicht, anders helpt blazen (via jerrycanvulslang met stukje binnenband als pakking) ook niks. Rien

Schrijver rel
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 17 maart 2007 11:52 
Vervolg: Systeem met water gevuld, radiateur en kunststof reservoir, warm gereden, zelfde wijze afgetapt en nog geen resultaat. Dus reservoir loopt niet leeg. Valt op dat hevelwater uit het reservoir koud is gebleven, dus geen deel genomen aan de circulatie. Als de meter in het midden staat, warmer is ie niet geweest, zou dat dan moeten? De circulatie is eerst binnen het blok tot de bedrijfstemp is bereikt en daarna via de radiateur. Maar dan ook via voorraadvat? Behoort het vooraadvat koud te blijven of niet? Is er wat verstopt of niet?
Groet rien

Schrijver rel
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 17 maart 2007 11:55 
Oh ja, niet onbelangrijk, van de bodem van het voorraadvaatje kwam via de hevel wel bruine rommel mee.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 17 maart 2007 12:14 
Om het vaatje goed te kunnen legen/schoonmaken, moet het eigenlijk worden gedemonteerd.
Dat kan niet zonder het motorblok iets naar voren te schuiven.
Dus motor op de bok, krik onder het blok, de bouten uit de beide ophangoren verwijderen, net als de bouten door het frame bij de middelste en voorste ophangbeugel, de vergrendelingsbout uit de cardan en het blok een paar cm naar voren schuiven.
Dan heeft het overloopvaatje (het is geen expansievaatje) net voldoende ruimte om het tussen frame en blok weg te nemen.
Het is eigenlijk helemaal niet veel werk. Zeker omdat voor de rest alles aan kabels en bekabeling gewoon kan blijven zitten.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver rel
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 17 maart 2007 12:39 
Ik geloof dat ik het overloopvaatje (begrepen) door te blazen in hevelslangetje en met een klein borsteltje te ragen en paar maal vullen/legen ook wel aardig schoon heb gekregen.

Over de kernkwestie:
Uit de term overloopvaatje zou je kunnen begrijpen dat het geen deel neemt aan de normale circulatie. Vuile toestand duidt daar ook op. Als ik de tekst bij de tekening op de elsham site nog eens goed lees staat daar dat "excess coolant overflows from the top of the radiator" in het vaatje terechtkomt. Idem. Dus toch niets verstopt?

Schrijver rel
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 17 maart 2007 12:49 
Bij topic Koel vloeistof vervangen 10 okt 2006 stond over dat leegzuigen vaatje (Dikkezeug)

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 17 maart 2007 14:38 
klopt, dat was ik inderdaad die deze truc bechreven had maarre, je hieft hiervoor geen doppen los te draaien want dan raak je de druk kwijt.

Het overloopvaatje is bedoeld om overtollige vloeistof op te vangen of als er niet voldoende water in de radiateur zit dan zou het vacuum effect vloiestof uit het vaatje aan moeten zuigen. Het hele systeem staat in principe onder druk als de motor warm is en als je dan de aftap plug los draait maar de rest laat zitten dan zou het moeten werken. Bij mij heeft het in ieder geval wel gewerkt in het verleden.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver rel
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 17 maart 2007 14:42 
Uitgetest dat de (enige) verbinding tussen vaatje en blok via de bovenzijde vande radiateur loopt. Als de radiateurdop erop zit en er via slangetje kolom vloeistof bovenop staat en onderzijde wordt afgetapt vindt toetreding plaats via de dop. Die verbinding was dus oke, niets verstopt.
Via deze verbinding zuigt bij tekort het systeem uit het vaatje aan.

En vaatje maakt dus geen deel uit van de circulatie, blijft correct koud.
Tot zover de zelf bedachte problemen, die niet bleken te bestaan.

Dat leegzuigen van het vaatje bij aftappen via de bovenzijde radiateur is in theorie mooi, maar zelf ondervonden dat zelfs als het systeem bomvol is, er toch (valse) lucht via de nylon aftapdop aanzuigt. Je zou die hevelwerking (want dat is het) kunnen helpen door aan te zuigen, maar niet zo aanlokkelijk. rien

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 17 maart 2007 16:36 
Heren Motorrijders het is zo simpel als wat.
Koop een accu zuur weger of een koelvloeistof meter,
en walla als je de weger er uit haalt heb je een mooije
leeg zuiger voor Olie-Koelvloeistof en Accu weger
Dus schaf er een aan en je hebt er jaren plezier van
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver rel
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 17 maart 2007 22:44 
en nu zit er mooi roze paraflu van fiat in, hè hè. met een nieuw rubber ringetje onder de nylon tapplug, verder niets vervangen. Zag geen foutjes.

Behalve dan dat het ontluchtingslangetje van de benzinekraan ontbrak. Waarom moet dat eraan en waarheen?
Vergat ik dat onderdrukslangetje. Liep ie niet. Door de via dat slangetje doorgegeven onderdruk gaat de benzinekraan pas open, merkte ik.

Handig ook oude jan, groot formaat pipet.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 reservoir koelsysteem legen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven