Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

benzineniveauzender 650e

 
Schrijver rel
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 22 maart 2007 23:30 
weet iemand waar die zit en of je er aan kan stellen. Want mijn tank zit vol en de zender geeft nu ineens aan dat ie bijna leeg is. De tank is eraf geweest, maar zenderdraadje niet los gehad
Groeten rien

Schrijver beussie
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 22 maart 2007 23:58 
De benzineniveaumeterzender zit onder in de tank dus je moet de tank eerst leeg maken en dan kan je er bij (4 moertjes losdraaien en dan voorzichtig de zender er uithalen en dan kan je 2 dingen doen de vlotterbediening verbuigen maar ook de weerstand lospeuteren en de schuiver van de weerstand schoonmaken en evt. iets verbuigen.
Maar ik zou eerst de stekkerverbinding van de tank controleren want als de benzinemeter het eerst wel gedaan heeft en na demontage van de tank niet meer zal het aan de stekkerverbinding liggen en dat bespaart je een hoop werk. Succes er mee en we horen wel hoe het gegaan is

Schrijver rel
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 27 maart 2007 15:39 
inmiddels gemeten dat de weerstand van de zender 120 ohm was, terwijl de tank halfleeg was, nog niet op de reserve. Dus stel 8 liter. Zou bij 6 liter 95-100 moeten zijn. En vol 4-10

Dus de weerstand doet wel wat maar is te hoog. Zal de tank nu vol gooien en kijken wat er dan gebeurd. Ook eens geschud aan de tank, want herinner mij dat ik de motor recent scheef had gehouden bij lage tankinhoud. Misschien iets blijven hangen.

Schrijver rel
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 27 maart 2007 19:03 
Heb nu de tank vol en yes de meter slaat weer vol uit. Denk eigenlijk dat het schudden effect had. Gewoon mechanisch vlotter uit het lood gezeten. Kan dat?


Gemeten (met de daartoe heden speciaal aangeschafte multimeter) dat de weerstand vol 13 ohm is . Dat is iets te hoog, zou vol tussen 4 en 10 moeten zijn.

De meter gaf eerder ook al erg pessimistisch aan. Groeten rien

Schrijver rel
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 27 maart 2007 19:35 
oja weet nu nog iemand hoe je die weerstand kan beinvloeden???
Of stellen??

Schrijver MAST

Moderator 
#6 | Geplaatst: 27 maart 2007 20:11 
Als het een vaste weerstand is, kan je die niet beinvloeden. Vervang de weerstand voor een van de juiste waarde (kleurcode tabel weerstanden) of probeer er een regelbare (ook wel: potmeter) weerstand in te zetten.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver rel
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 27 maart 2007 22:01 
marcel,
Volgens peter(s) is het een vlotterbediende variabele weerstand, zender genoemd, in de tank. De weerstand varieert van 4 tot 100 ofzo ohm. Heb m voorlopig lekker laten zitten.
Hoor graag eerst wat ik meer precies kan verwachten alvorens m te demonteren. Groeten rien

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: 27 maart 2007 22:46 
Hier volgt een tip van Ouwe-Jan uit een eerdere posting over dit onderwerp: Plaats een weerstandje na de voeding naar je benzine- meter. Hoe groot die moet zijn, weet ik niet ,maar met een draaibare weerstand kun je erachter komen hoeveel de weerstand moet zijn.
Doe dit met een lege tank, dan met vijf liter er in, dan moet hij op begin reseve komen, daarna helemaal vullen dan weet je dat de weerstand goed is die je er tussen wilt zetten.
ouwe-jan

Op deze manier kan je de vlotter laten zitten.
Marcel.(ik moet dit ook nog eens doen, mijn meter is erg pessimistisch)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver rel
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 28 maart 2007 21:30 
Prima idee van de tandem marcel-oudejan. Er moet bij pessimisme dus weerstand bij, niet af.

Zou dat niet beste tussen de zender en de benzinemeter geplaatst zou ik denken. Je corrigeert de zender.

Weerstand zou bij mij dan 10 ohm of zoiets moeten zijn (halflege tank
20 meetverschil, vol 5 tot 9 meetverschil). Beste een regelbare dus.

Ga ik proberen

Maakt het nog uit of je groene of gele draad neemt? Een van beide komt van de zender af en gaat naar de benzinemeter.
Rien
Gr rien

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 benzineniveauzender 650e

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven