Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Multimeter voor beginners

 
Schrijver rel
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 27 maart 2007 19:34 
Weleens gebruikt maar aangehikt tegen de aanschaf.
De gebruiksaanwijzing is zo summier.
Nu gekocht, uitleg bij aanschaf.
Voor de gelijkgestemden:

de meter meet bij mij:
V slingertje. wisselstroom. spanning. Let op dat ie minstens op 300 staat bij meten van 220 elektriek, anders is het gelijk einde meter. Je meet of er spanning staat op elektrisch toestel of stopcontact

V= betekent gelijkstroom, spanning eigenlijk. voor accu, penlight, 1,5 volt of 6 of 12 of 24 volt.
Ook hier geldt ruim instellen. dus voor de 12 V accu altijd op 20 zetten en niet lager. Staat er spanning op of niet. Heeft een penlight nog por?

Ohm Omega, omgevallen C met voetje. Meet weerstand. kabeltje gebroken, of benzineniveauzender. 1 =oneindig; betekent draad kapot
0 is volle verbinding. Houdt de polen tegen elkaar en je meet toch iets.
Onhandig is dat de meter K meet en niet ohm.
voor fijne werk op 1 of 2 zetten. 1K = 1000 ohm. Dus als je meet
k =0,010 dan is dat een weerstand van 10 ohm. Hier kan verkeerd instellen geloof ik weinig kwaad.


A laat ik zitten. Niet voor beginners schijnt.

Al met al handig nu ik weer weet hoe het werkt.
Koop een digitale. Ik kocht er een met 4 schuifkeuzes voor wat je wil meten
ander schuifknopje voor de schaal. Je hebt er ook veel met draaiknop als een wasmachineknop.

Groeten rien.

PS nu nog graag een aanvulling over het meten of de dynamo laadt of niet. en meer

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 27 maart 2007 20:18 
Over de dynamo is al heel veel geschreven. Kijk maar bij "techniek". Daar vind je oa dit verhaal.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 27 maart 2007 21:15 
a = Ampere dat is wel eens gemakkelijk als je moet weten hoeveel stroom er door gaat

Ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver rel
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 27 maart 2007 21:37 
Daaruit maak ik op:

Je haalt bij draaiende motor die bepaalde stekker los.
Je meet ONDERLING tussen de drie gele draden.

Die waarden moeten ongeveer gelijk zijn en oplopen bij hoger toeren. Als dat zo is is de dynamo goed. En dan laad ie dus ook. Is dat de kern?

De multimeter zet ik op Vslingertje 300. want 14 volt bij laag toeren en meer dan 100 volt wisselspanning bij 6000 toeren komt er kennelijk zomaar uit.
rien

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 28 maart 2007 08:07 
Hart stikke goed 14.90 is het hoogste laad voltage mag ook iets lager zijn
groeten ouwe-jan [100 volt is prima ]
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 28 maart 2007 08:25 
Klopt,,,
even een tip,, weet je niet goed hoe je ampere moet meten, doe dat dan ook niet.
De amperage die op de fiets is gebruikt is wissel stroom en ligt boven de 20 ampere. Geloof me, je moet al een dure meter hebben als je dit goed wil meten.
Let op, Ampere word altijd met een aan gesloten verbruiker gemeten. Nooit tussen de plus en min.

Geloof me dat ik tijdens lts examen achter in de klas tot 3 toe een ampere meter hoorde klappen. Hij van de ampere over de lamp een het meten. Ja dan krijg je kortsluiting. Spanning meet je over de lamp en ampere zet je voor of achter de lamp.

Dat is dus ook gelijk het probleem. Een spanningsmeter is altijd zeer hoog omig, een hoge weerstand dus. Hierdoor kun je nooit kortsluiting maken.

Een ampere meter is laag omig, dus bij verkeerd aansluiten is er meteen kortsluiting.
Er word in de meter over een schund weesrtand gemeten van zeer lage weerstand. Hier gaat een spanning over staan tijdens de meting. Dit word dan door de meter omgezet naar ampere. Snappen we het nog?

Strekking is, pas op met ampere meten, weet wat je doet. Wil je je meter naar de klote helpen,,,,, meet dan de ampere tussen bijde accu polen maar na. Wedden dat je de 200 haald. Nu maar hopen dat er een zekering in je metertje zit.
groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver theojansen
Gast 
#7 | Geplaatst: 28 maart 2007 09:32 
vroeger had ik een bmw waar een amperemeter in de cockpit zat.
de meter stond op '0' met contact uit en gaf tijdens het rijden aan of er een laadstroom was. handig?, ik weet het niet.
theo.

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: 28 maart 2007 12:47 
De stroomsterkte (Ampere) meet je altijd IN de stroomkring, de spanning (volt) OVER de stroomkring.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver rel
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 28 maart 2007 12:50 
Ja dat herinner ik me nu weer van vroeger, waar mijn vader in zijn VW personenauto een hele cockpit had gebouwd met meters, waaronder een laadstroommeter. Zelf had ik nu ik terugdenk ook ooit een amperemeter op een motor, jawa 125 cc of BMW R25/2. Met dank aan mijn vader.

Dus de moraal van het verhaal. Het resultaat van de activiteit van de dynamo, meet je met de hoeveelheid amperes.

Maar een aardige indicatie van laadactiviteit is toch ook of je bij vanuit stationair flink gas geven de koplamp feller ziet branden?
Groeten rien

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 29 maart 2007 13:05 
Stelling,,, Dus de moraal van het verhaal. Het resultaat van de activiteit van de dynamo meet je de hoeveelheid amperes....

Ik heb hier toch wat moeite mee, Het is de combinatie verbruik en spanning wat de ampere bepaald. Is er geen afname/ verbruik dan zal de dynamo wel 14.2. volt leveren maar geen amperage. Dus pas op met amperes meten. Als er geen verbuiker is aan gesloten dan kan men wel spanning meten maar geen ampere.

Een veel gehoorde uitspraak is bijvoorbeeld, nu hebben stroom. Dit kan niet,, het is de spanning die men heeft.

groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Multimeter voor beginners

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ brinkcx ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven