Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Afstellen ontsteking CX500C 1982

 
Schrijver nico
Gast 
#1 | Geplaatst: 1 mei 2003 14:44 | Aangepast door: Moderator 
Weet iemand hoe je de onsteking afstelt bij een cx500 custom 1982?

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 1 mei 2003 15:34 
Dat is niet af te stellen.
Het enige dat je aan je ontsteking zou kunnen afstellen is de electrode afstand van je bougie.
In principe is de vervroeging te veranderen als je het motorblok opensloopt, maar dat kun je wel kontroleren met een stroboscoop lamp.

Maar verklaar je eens nader, wat mankeert eraan?

René

Schrijver nico
Gast 
#3 | Geplaatst: 1 mei 2003 19:39 
Alles is opgelost. Ik had problemen bij het starten maar het kwam doordat de vervroeging verkeerd afgesteld stond.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 1 mei 2003 23:43 
Nico,

wat bedoel je met 'vervroeging stond verkeer afgesteld'?
Ik kan mij daar geen voorstelling van maken omdat zo'n beetje alles wat met de ontsteking te maken heeft maar op 1 manier kan worden gemonteerd.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver niekvdh
Gast 
#5 | Geplaatst: 2 mei 2003 00:15 
Hans, volgens mij heb jij geen transistorfietsen. Daarbij kan je namelijk twee zaken afstellen: de spleet tussen de vervroegingsspoelen en de pulsgever, en de grondplaat van het geheel kan worden verdraaid. Dat is dus anders dan bij een CDI-ontsteking, waarbij de vervroegingsspoelen vast in het carterdeksel worden geschroefd.

Niek

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 2 mei 2003 09:57 
En toch lijkt het me sterk dat hij niet kon starten vanwege een verkeerd afgestelde vervroeging.
Die zet pas in na 2000 toeren en heeft dus niet met stationair starten te maken.

Ik hoop dat Nico nog even reageert.

René

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 2 mei 2003 13:04 
Hoi Niek,

dat klopt; ik heb geen transistorfietsen want die zijn mij te 'modern'.
Bij de CDI ontsteking kun je de grondplaat van de pulsopnemers iets bijregelen, veel zal het echter niet helpen (omdat alles toch elektronisch wordt (af)geregeld).
Als een CX helemaal niet start is er inderdaad sprake van een ander probleem / oorzaak.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver nico
Gast 
#8 | Geplaatst: 2 mei 2003 13:27 
Hoi, het is de eerste keer dat ik een motor demonteerde en van sommige onderdelen weet ik dan ook de juiste benaming niet. Ik zal toch proberen uit te leggen wat er gebeurd is.
Zoals Hans hierboven juist zei heb je de grondplaat met pulsopnemers die je een klein beetje kan verdraaien. Maar wat ik bedoel is het onderdeel(magneet) die daaringemonteerd is en die bevestigd is op de bout van de dynamorotor. Nu is het mogelijk om dit 180 graden verkeerd te monteren. En dat is wat ik eerst had gedaan. Hopelijk verstaan jullie wat ik wil zeggen. Ik heb nl. nog geen handboek maar kon toch niet wachten om aan mijn cx te werken. Misschien dom van me maar al doende leert men denk ik steeds. En ook bedankt Hans, je hebt me al heel wat geleerd!!!

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 2 mei 2003 17:12 
Nico,

als ik mij niet vergis valt dat ding (officiele naam: vervroegingsrotor)met een nok in de de dynamorotor die zelf met een spie (dus ook vast) is bevestigd op de krukas en heeft dus tov de krukas altijd een vaste positie.
Wat wel zou kunnen is dat je de draden van de vervroeger zelf verkeerd hebt aangesloten of de kabels van de bobines; dan krijg de inderdaad op het verkeerde moment een vonk.

Het komt mij voor dat je technisch best wel bent onderlegd en dat je voldoende lef en durf hebt om te sleutelen. Dus mijn advies: koop snel een (Peters) werkplaatsboek voor de CX.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Afstellen ontsteking CX500C 1982

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 6
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven