Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Voorvork keerring

 
Schrijver erikcx
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 14 april 2007 10:13 
Beste CX-ers

Ik weet het, het is niet de eerste keer dat erover getypt word maar ik kom er niet uit!

Ik ben bezig mijn voorvork keerringen te vervangen, niet de eerste keer voor mij wel bij deze voorpoten. Aangezien er veel info op deze site staat heb ik daar eerst in gelezen en geprobeerd met tips van CX-ers de klus te klaren.

Bij de rechter poot kreeg ik, met een beetje moeite en een klein beetje verwarmen met een brander, de keerring er goed uit.
Ik zou dit niet typen als het bij de linker poot ook zo makkelijk ging.....

Ik heb de inbusbout los, de borgring er uit en de keerring met veel moeite een mm omhoog gekregen door de onderpoot als slagstuk te gebruiken terwijl de binnenvast zit. Dit is alles wat mij gelukt is! de keerring ongeveer een mm omhoog! met warme of koude poot het maakt niet uit ik krijg 'm niet verder!

wie o wie weet wat ik nog kan doen???

alvast bedankt voor al uw greoede tips (hoop ik)

Groet Erik

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 14 april 2007 11:24 
Erik doe het eens anders om
Zet het onderste gedeelte vast in een BANKSCHROEF
Horizontaal en gebruik de verchroomde stang als uitdrijver
je moet er wel goed mee heen en langzaam terug gaan
dan komt de keering er uit zo niet dan gaat de geleidelager er uit of deze blijft zitten ,maar de chromestang komt er dan uit
Dan kan je de keering door zaagen of met een Dremmel door slijpen maak alles goed schoon daarna, en gebruik vet dat ook voor de remzuigers word gebruik ,dat is zeer geschikt voor alluminium
owe-jan die nu vacantie gaat houden
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 14 april 2007 12:24 
De reden dat de poot er niet uit wil omdat de glijbus die onderaan de poot zit, nu klem zit in de glijbus boven in de buiten poot.

Reden, te lang door gereden met de glijbussen. Er is te veel speling ontstaan waardoor het geheel klem is gaan lopen. Het is als het ware een wig geworden die zig steeds vaster gaat zetten.

Ga er van uit dat de poot weg gegooit kan worden.

Toch heb ik al twee keer mee gemaakt dat ik binnen en buiten poot kan her gebruiken. De glij bussen kun je weg gooien. (kom ik later op terug)
Echter er is met heel veel lomp geweld en harde klappen de boel uit elkaar geramt.
Ga als volgt te werk, span binnen poot (horizontaal)in de bank schroef. Draai er wel even van te voren een stevige stof om linnen of zo. Geen wollen sok of handdoek maar echt een stof die zich niet laat samen persen. Ik weet nu ook even niet hoe ik het uit moet leggen.

Dan maak je de buiten poot goed warm. Smeer er wat olie bij de keerring op. Pas als die olie voeldoende gaat roken is de poot warm genoeg. Ga niet verder. Poot is nu ongeveer 240 graden.

Pak met een doek de buiten poot vast en beweeg die met kracht na buiten van de binnen poot af. Je kan als het soepel gaat ook het gewicht van de biuten poot gebruiken als een hamer. Met een verme arm beweging zwiep je de buiten poot steeds verder de binnen poot af. Let op, die doe je met lomp geweld. Volgens mij blijft ten aller tijde de binnen poot ok.
Buiten poot kan beschadigd raken. Je hebt geen keus.


Mocht het echt niet willen, ik heb nog wel een hoop twede hands poten staan.

Dan zou ik nog op de glijbussen terug komen, deze zijn van brons, maar er zit een grijse teflon coting op het glijdende vlak. Als het hier brons kleurig is dan zijn ze verrot. Ik meen dat deze bussen ongeveer 22 euro per stuk kosten en je hebt er maar 4 totaal nodig.


Ik hoop dat je het begrijpt, en dat je over de taal fouten heen kan lezen, ik ben nog moe en heb tot 3.00 uur gewerkt.
Groetjes marco becker.
Tel 0321 312336
vliegersveld 37
8256 gn biddinghuizen.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 14 april 2007 12:31 
Erik,

Bij THV hadden ze een nieuw speeltje. Een thermometer die mbv een infrarood-straal/laser o.i.d. de temperatuur op een bepaald gedeelte van bijv. een blok kan aflezen. Erg handig om te weten welk gedeelte van een motorblok het warmste wordt.

Maar Eldert hield dat apparaat ook op de verwarmde onderpoot gericht, en het gaf toen meer dan 60 graden celcius aan.....

Dus een "beetje" opwarmen was het niet. Ergens tussen goed warmstoken en een beetje opwarmen in, zou ik zeggen.

Harmony,
Hans.
( die ook geen expert is in keerringen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#5 | Geplaatst: 14 april 2007 14:36 
Hallo heb nog wel lek vrije voorpoten in de schuur liggen komen van een cx 500 B af.

famluierweert@home.nl

Schrijver udent

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 14 april 2007 19:14 
Is de springring boven de keerring er wel uitgehaald????
Groeten Theo.
theo cx ds

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 15 april 2007 10:33 
Beste cx-ers, Bedankt voor de snelle reacties!!

Udent: ja is er af!

Arno: Ik heb poten van een 650C (één remschijf voor) nodig...

Hans: Ik ben met een beetje begonnen (ik denk weer dan 60 graden) en aangezien dat niet werkte ben ik langzaam verder gegaan naar hogere tempraturen totdat ik uit eindelijk het bovendeel van de poot niet meer aan kon raken, boven de 150 graden.

Marco, bedankt voor je lange uitgebrijde reactie:
De buiten en binnen poot zitten nog net niet vast aan elkaar op die glijbus, als ik probeer de delen te splitsen slaat de ring die onder de keerring zit vast op de glijbus, met een beetje wrikken komt die weer los.
er is (door mij) niet lomp gewerkt, wel met kracht, volgens mij zit ik ermee dat de glijbus makkelijker beschadigt dan de keerring loskomt, daardoor 'sla' ik steeds de glijbus vast op een ring die onder de keerring zit.
Of ik op de 240 graden ben gekomen weet ik niet zeker, ik heb wel rook van mij olie zien komen (die ik er inderdaad als voorzorg bij had gedaan) vervolgens heb ik de onderpoot als slagstuk een zo lang en snel mogelijke beweging laten maken om de keerring er uit te krijgen met boverngenoemd resultaat.

Jan: ik heb de binnenpoot vast gezet, ik denk dat dat het zelfde werkt als de buitenpoot vastzetten. Prettige vacantie!


Gezien de reacties (vooral van marco): Heeft er iemand een paar voorpoten voor mij? Natuurlijk het liefts in goede staat, van model 650C met een remschijf voor.

Als er nog iemand een idee heeft hoor ik het graag, ik zou de poot toch graag los krijgen!

Bedankt voor de reacties, groet Erik

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Voorvork keerring

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven