Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

balhoofdlagers

 
Schrijver lainke
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 30 april 2007 21:51 
vrienden,
ik ben momenteel mijn balhoofdlagers aan het vervangen door conische lagers. Bij de kogellagers is een rubberen keerring om te voorkomen dat het vet eruit loopt, wordt die bij de conische lagers ook gemonteerd en waar boven of onder de dikte ring??
wie kan mij daarbij raad geven
grtz
Alain

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 30 april 2007 22:33 
Onder is de plaats voor de dikke ring,dan de conische lager,alles goed in het vet zetten ,goed aandraaijen dat je het niet meer zowat kan draaijen en dan de moer een kwartslag terug en alles af monteren
groeten ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 1 mei 2007 10:14 
die rubber ring met stalen binnen kern word niet meer gebruikt in de nieuwe opstelling.
Het klopt dat je het nieuwe lager zo kan zien zitten.
De nieuwe stalen ring wordt als eerste geplaatst op het onderste balhoofd plaat.
dan het grote lager en het kleinste lager boven op.

Maak alles goed schoon voor dat je begint. Haal bramen weg.
monteer de buiten schaal deelen eerst in het frame en vet nog niks in.
Bovenste schaal deel is heel goed met een hamer te monteren van boven af. Er blijft wel een paar mm uit steken.

Nu het onderste schaal deel. Deze moet goed en rech gemonteerd worden.
Dit gaat niet altijd naar wens. De truk om het goed te doen is om deze er in te persen. Gebruik hier voor de onderse balhoofd plaat met binnen lager en al. monteer het geheel nu zonder vet. Zet met behulp van het boven lager alles onder druk en sla af en toe met een rubberen hamer de balhoofd plaat van onderen af aan op zijn plek. Blijf het geheel onder spanninghouden door steeds de grote moet boven op aan te draaien.
Draai dit net zolang aan tot dat het geheel zwaar gaat sturen. Dus blijf de balhoofd plaat bewegen.
Als het goed is zit nu het onderste schaal deel goed op zijn plek.

Haal belhoofd plaat weer weg en ga alles met koglelager vet in smeren.
Druk het vet goed in je lager, en blijf deze rond draaien.
Doe ruim vet op bijde schaaldelen die nog in het frame zitten.
Hierna kan men alles weer monteren.
Het is de bedoeling dat deze zo strak mogelijk komt te zitten.
Het mag als het ware iets afremmen. Probeer te bepalen wanneer het vet zijn remmende werking heeft of wanneer de lager stroef gaan lopen omdat je het te strak aandraaid.
Iest remming mag maar niet te veel. In de regel moet het balhoofd plaat na een klein setje met een rechte vinger gelijk stil staan. Door slaan is te los. Pijn aan je vinger is veel te strak.

Te strak is het moeilijk file rijden, maar het gaat wel lekker bij 140 km per uur.
Te los gaat file rijden heel lekker maar ben je de werking van het lager kwijt.

Dus overtuig je er van dat het goed staat zo.
en gebruik overdadig vet.
Haal over 2 jaar alles weer los en maak alles weer schoon.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver JosvanR
Gast 
#4 | Geplaatst: 1 mei 2007 11:49 
Wat nog wel eens wil helpen is om de lagerschaal een nachtje in de vriezer te leggen. Door de kou krimpt de schaal een fractie en zal hij makkelijker te monteren zijn (is mijn ervaring)

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 balhoofdlagers

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven