Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Help, olielek bij schakelpookje

 
Schrijver Roadkill
Gast 
#1 | Geplaatst: 9 mei 2003 19:15 | Aangepast door: Moderator 
Er lekt olie langs de plek waar het sckakelpookje het blok uit komt, zit hier een keerring of iets dat te vervangen is zonder het blok te demonteren?? Verder lijkt de olie erg dun, maar het koelvloeistof peil is goed..... Welke olie moet er in een CX, speciale motorfiets olie, of elke 10W40 (van een goed merk naruurlijk) goed?

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 9 mei 2003 19:42 
Die keerring kan heel simpel worden vervangen. Pookje eraf, olie aftappen, keerring er uit pulken, nieuwe keerring er in, pookje er op, olie er in en rijden maar weer.

Als je koelvloeistof in de olie hebt, dan is de olie een witachtige emulsie. Het is dan zaak gelijk het defect te verhelpen, want smeren doet dat spul dan voor geen meter meer.
Elke minerale 10W40 olie van een goed merk is goed. Zelf gebruik ik half-synthetische olie.
Die hoog liggende nokkenas wil bij een CX op den duur op de nokken wegslijten. Ik hoop dat door goede olie zo veel mogelijk te voorkomen. Tevens zorg ik er altijd voor dat de olie aan max op de peilstok staat. Dat is goede voor de warmteafvoer van het blok (en daar is de dynamostator je ook dankbaar voor).
Wat eigenlijk nog belangrijker is dan goede olie is reglmatig (ik doe dat om de 6.000 km) olie verversen en ook elke keer een nieuw oliefilter monteren. Daarnaast heb ik een magnetische olieaftapplug om in de olie zwevende metaaldeeltjes te 'vangen'.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Roadkill
Gast 
#3 | Geplaatst: 9 mei 2003 19:47 | Aangepast door: Roadkill 
Dit verschaft in ieder geval wat duidelijkheid, de olie is niet wittig maar pikzwart, is inderdaad aan verversing toe,

Die kering zit dus aan de buitenkant van het blok zeg maar, die hoeft niet geperst te worden of zo.

ik weet niet of olie, naar mate die 'slijt' dunner word, heb alleen ervaring met diesels, en die gebruiken meestal 15w40, en die olie is bijna meteen pikzwart...

Schrijver rens
Gast 
#4 | Geplaatst: 9 mei 2003 22:20 
Hoi,

Van die dieselmotoren is het probleem dat door de hoge compressie in een diesel er sneller brandstofresten doorlekken langs de zuigerveren en olieschraapveer. Deze brandstof maakt je olie heel snel zwart. In principe ook dun maar in de warme olie verdampt dit weer snel en kan via je carterontluchting worden afgevoerd. Op auto's met benzinemotoren zie je ook dat de ontluchting in de luchtfilter uitkomt en vervolgens zal verbranden in de cilinder,

Rens

Schrijver Roadkill
Gast 
#5 | Geplaatst: 9 mei 2003 23:04 
Kan bij een motorfiets ook brandstof in de olie komen, als bijvoorbeeld je kleppen niet goed staan, of als je hem verzuipt??

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 9 mei 2003 23:24 
Nee

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver MG-01-VS
Gast 
#7 | Geplaatst: 10 mei 2003 10:24 
zou daar maar niet zeker van zijn,denk maar aan carter explosie
dus hans antwoord is ja

Schrijver mrk
Gast 
#8 | Geplaatst: 10 mei 2003 19:25 
nou dat valt best wel mee hoor als je kleppen niet goed staan krijg je daarom geen benzine in je olie als je je olie gewoon tijdig ververst is er geen probleem en hoef je je geen zorgen te maken en als je hem verzuipt komt er mischien maar zon klein beetje in je olie dat dat te verwaarlozen is.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 12 mei 2003 00:29 
Dank je Marc.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Anoniem
Gast 
#10 | Geplaatst: 10 juni 2003 11:29 
Ik heb een identieke lekkage bij dit pookje, echter ik krijg de keering er niet uit gepulkt! Hoe kan ik dit alsnog voor elkaar krijgen?

Olie heb ik al afgetapt onderaan het blok.


Alvast bedankt!


Grtjs,

Eelco

Schrijver Roadkill
Gast 
#11 | Geplaatst: 10 juni 2003 14:02 
Het is mij inmiddels gelukt, steek een dunne schroevendraaier langs en door de keerring heen, hij hoeft er niet heel uit, dan de nieuwe goed er op drukken en voila, klaar

Schrijver Anoniem
Gast 
#12 | Geplaatst: 12 juni 2003 16:48 
Perfekt! Er zit ook een veertje achter toch?

gaat lukken?

Bedankt!

Eelco

Schrijver Roadkill
Gast 
#13 | Geplaatst: 12 juni 2003 17:27 
nee geen veertje, binnen in de keering zit een rubberen dingske dat voor de afsluiting zorgt, verder is het gewoon een kwestie van goed aanduwen tot de ring egaal zit met het blok, let nu wel op dat je er niet met je schroevendraaier dooeheen gaat want dan kan je opnieuw beginnen.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Help, olielek bij schakelpookje

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ FransR ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven