Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Hoi, mijn Custom rijdt!

 
Schrijver Joost Hilders
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 8 aug. 2007 22:48 | Aangepast door: Joost Hilders 
Tussen alle berichten over "probleempjes" klein en groot en de tal van adviezen van alle lezers wil ik toch ook even een "goed nieuws-bericht" plaatsen.

Mijn Custom rijdt!

Alhoewel de stator niet 100% in orde is (zie alle artikelen en vooral de laatste van Harmony) heb ik gistermiddag, na een grondige inspectie, min Custom weer aan het draaien gekregen. Deze had ca. 4 maanden niet meer gelopen.

De vonk is naar mijn idee niet mooi, maar wel goed aanwezig. Bij het testen vonkten de bougies niet alleen tussen de electroden (mooi blauw) maar ook naar de rand, wat toch duidt op een stevige vonk.

Tijdens de vonkcontrole rook ik ook de benzinedamp al en toen ik uiteindelijk, enigszins gelaten - ik had dit immers al zo vaak geprobeerd - de motor starte hoorde ik haar duidelijk sputteren.
Na enige pogingen (op de eigen accu zelfs) sloeg de motor aan en begon netjes stationair te lopen.

Gauw mijn motorpak aan en rijden dus. De remmen moesten ook nog wennen, maar na wat proefjes kwamen ook die weer los! zoals ikzelf ook dus.

Vandaag startte de motor vrij snel (niet zo snel als mijn andere CX, maar ja wat zegt dat?) en heb ik er zo'n 90 km op gereden.
Wat een genot! even wat gas... en hup 7500 toeren, prima trekkracht en komt volwaardig mee ..

Maar tja, toch meet de stator niet helemaal goed (Marco!) .... Zou het door het mooie weer komen? Ik weet het niet, maar ben er in ieder geval heel blij mee.

Dat wilde ik even kwijt, met in gedachten dat ik nu weet dat een nieuwe stator (op termijn) een overzichtelijke kostenpost is en ik me daar ondertussen op kan voorbereiden.

Oh, ja,...... Nu de volgende CX aan de praat helpen...

Groet,
Joost
(Die ook naar SJK komt met zijn dochter)
* Lichtblauwe CX500 met Honda-kuip. * Zwarte CX500 * GL650D Interstate

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 8 aug. 2007 23:02 
Hey Joost,

Das altijd fijn om te lezen dat je CX weer loopt! Veel succes en rij safe!

Groet Erik. ( die best weet hoe het voelt om iedere keer weer op een "andere" motor te stappen, die van mij is de afgelopen 2 weken 3 keer veranderd )
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 10 aug. 2007 11:45 
Was het toch de linker carbarateur?
En zo ja, wat had je dan gevonden, vuil of miste het dopje.
Groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Joost Hilders
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 10 aug. 2007 22:27 
Marco,

Tja, waaraan lag het nu?

Ik denk zelf aan een combinatie van fouten;
De motor heeft een tijd (buiten) stilgestaan, wel onder een dekzeil.
Ik twijfelde zowel aan de benzine-aanzuiging als aan de vonk.

Dat zal ik toelichten:
Eerder al had ik geprobeerd de motor te starten, zelfs met hulpstartkabels, maar ze wilde niet aanslaan.
Sterker nog; het leek net alsof de startmotor de zaak maar moeilijk kon ronddraaien. Mijn andere CX maakt bij het starten altijd een zuigend geluid, net alsof er de-compressie was tijdens het starten. Deze CX gaf echter geen enkel teken van willen starten.
Bij controle vond ik de vonk te mager en via het forum kwam ik op het idee de stator na te meten. De stator heeft inderdaad afwijkende waarden (te laag) , maar ik ging er vanuit dat een zekere afwijking geen probleem op zou leveren.
Helaas lukte het me ook na meerder pogingen niet de motor aan de praat te krijgen.

Waarom nu dan wel?
Tja, In de trend van "nu moet het" heb ik nogmaals alles gecontroleerd.
Boegies eruit, vonkcontroleren, laten ronddraaien zonder de bougies erin en ruiken of er een benzinedampmengsel uit de bougiegaten komt.
Ook heb ik de as van de choke ingespoten met WD40 omdat ik vond dat deze wat stroef liep. Aangezien ik op het forum had gelezen over een "niet meekomende choke-veer" ...
Toen dat goed was heb ik quickstart in het luchtfilter gespoten,
Bij het starten op de eigen CX-accu hoorde ik enig gepruttel.
Na wat pogingen, nog wat quickstart en het gevoel voor de juiste choke-stand (dat is toch bij elke motor weer anders....) sloeg de motor aan en liep al vrij snel mooi regelmatig.

Als je me nu vraagt: "waarom lukte het nu wel en wat was de oorzaak", dan kan ik daar dus geen éénduidig antwoord op geven.
Nu, enige dagen verder merk ik dat dagelijks gebruik het starten doet verbeteren en dat ik deze motor leer kennen t.a.v. de choke-stand .
Mijn andere CX start vrijwel zonder choke, direct bij de eerste keer starten. Van die CX is de stator 100% conform de meetwaarden.
Resteert als verschil...wie het weet mag het zeggen...

Joost Hilders,
(Die gisteren met veel plezier ruim 100 km heeft gereden op zijn rode CX-Custom en die op zijn zwarte CX naar SJK komt)
* Lichtblauwe CX500 met Honda-kuip. * Zwarte CX500 * GL650D Interstate

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Hoi, mijn Custom rijdt!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven