Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Distributie ketting

 
Schrijver mrk
Gast 
#1 | Geplaatst: 17 mei 2003 13:03 | Aangepast door: Moderator 
ik heb een vraagje ik weet dat de distributie soms problemen geven bij een cx maar waaraan kan je zien of een ketting versleten is en kan je dat wel zien en waanneer is een spanner versleten en bij hoeveel km moet zon ketting en spanner vervangen worden.
b.v.d.
marc

Schrijver coenox

Voorzitter 
#2 | Geplaatst: 17 mei 2003 15:30 
Heb je al bij :: Alles over CX & GL ,onder workshops en techniek (sleutelen) gekeken ? Staat een heel artikel. Versleten distributie kun je vooral horen.

Overigens zijn de 'geleerden' het voor zover ik weet niet eens over bij hoeveel km alle vervangen moet worden. Om de 50.000 is heel veilig, maar er zijn er genoeg die langer doorrijden.

Coen

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 mei 2003 17:00 
De levensduur van een distributieketting hangt vooral af van het periodiek spannen. Immers als de ketting de kans krijgt om te gaan 'slaan' dan zal de slijtage kwadratisch toenemen. Ook de kettingspanner krijgt het dan daardoor zwaar te verduren.
Zelf loop ik elke 2500/3000 km even de klepspeling na en stel dan gelijk de ketting. Bij elke 2e keer ververs ik de olie + filter.
Heb eigenlijk nooit problemen. M.i. moet de ketting dan wel zeker 80.000 km mee kunnen.

De handmatige spanner zelf is wel een ander verhaal. Daar heb ik al vaker last mee gehad; die wil vlak onder het bovenste bevestigingsoog graag breken. Als je kijk naar de constructie is dat ding op het punt waar die het meest wordt belast het dunst (maar misschien moet dat dynamisch materiaal technisch ook wel zo). Alleen juist daar breekt ie, meneer Honda!

Als ik dan toch het blok open heb dan vervang ik ook gelijk de ketting (eigenlijk best wel een duur geval m.n. als je het per schakel bekijkt).

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver terry

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 18 mei 2003 10:59 
Heb nu 87000 Km op de teller; en de ketting doet het nog prima.
Olie wordt regelmatig vervangen en ook het spannen wordt regelmatig nagekeken.(samen met kleppen stellen)

Schrijver JosvanR
Gast 
#5 | Geplaatst: 19 mei 2003 09:37 
Nu we toch bezig zijn: HOE merk je dat de ketting gespannen moet worden? Ik vraag dit omdat ik een licht getik hoor in mijn blok, ter hoogte van de distributieketting. Kleppen zijn OK dus dat kan het m.i. niet zijn. Het is geen "harde" tik dus ik maak me er niet al te veel zorgen over maar toch....

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 19 mei 2003 22:46 
Jos,

niet afvragen HOE, maar dat ding gewoon regelmatig spannen. En trouwens een CX rammelt altijd wel. Ik zou mij pas zorgen maken als ik helemaal geen geluid meer uit het blok hoor komen.
Vaak is dat het rammelen een gevolg van het iets uitgeslagen zijn van de koppelingskorf die als 'balansas' fungeert voor de krukas. Ook de kleppen willen wel tikken, maar als je die stelt zoals reeds eerder door mij in dit forum gemeld, dan krijg je het bijna weg.

Als je uit het blok (rechtervoorzijde) een zwaar rammelend/tikkend geluid hoort komen dan is geheid de nokkenaskettingspanner gebroken. Dat moet je eigenlijk subiet (laten) herstellen.

Voor het overige zou ik mij geen zorgen maken. Met regelmatig onderhoud gaat een CX blok zeker 150.000 km mee. En dat is nu juist het leuke aan een CX je kunt vrijwel alles zelf doen. Dat moet je wel durven!

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Roadkill
Gast 
#7 | Geplaatst: 20 mei 2003 14:09 
Volgens deze site

www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk kun je met een tandartsspiegeltje via het vliegwiel inspectie gat zien hoever je kettingspanner staat. Mocht ie bij het spannen vast zitten dan kun je met een schroevendraaier via hetzelfde gat het ding los duwen.

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 25 mei 2003 13:35 
Als een CX te stil wordt, is het tijd om je ernstig zorgen te maken! M.a.w. een paar rammeltjes horen er bij. Pas als het ernstig anders dan anders gaat klinken, moet je gaan oppassen. Als een blok goed presteerd, niets aan doen!

gr. Roelof.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Distributie ketting

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven