Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Meetwaarden pickups?

 
Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 31 aug. 2007 20:06 
Slecht nieuws: de pickups/pulsgevers zijn niet meer te verkrijgen. sloperij Woesthoff heeft ze niet (meer). Internet tevergeefs afgestruind. En Honda levert alleen maar de pickups, maar dan wel inclusief stator en vliegwiel. Kosten 890 euro! Dus dat doen we maar niet.

Voordat ik de boel weer dichtmaak met de oude pickups wil ik ze eerst doormeten. Wie weet wat de waardes zijn?

Groet Marcel
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver antonio
Gast 
#2 | Geplaatst: 31 aug. 2007 20:26 
joost hilders weet dat wel dat is de elektrieker hier

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 31 aug. 2007 22:40 
Zijn dat die dingen die naar buiten toe een witte en een blauwe draad hebben ? Twee spoelen, in serie geschakeld ?

De ene moet dan tussen 77-95 ohm zijn, en de ander moet tussen 387 - 473 ohm zijn, t.o.v. massa dus.

of haal ik nu weer een aantal dingen door elkaar ?


Harmony,
Hans.
( soms wat wazig )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 31 aug. 2007 22:44 | Aangepast door: brinkcx 
Marcel,

in de lijst van standaard waarden voor de gemeten weerstand zitten ook de puls spoeltjes, die moeten 185-225 Ohm zijn als ik 't goed zie in m'n spiekbriefje voor stator meten.

Zie de bekende plaatjes van Rob Davis hier bij de Engelse Cxers.


Succes,

Frans

[bericht heeft dat van Hansv gekruis zie ik, maar zie de plaatjes, daar staat wat wat is en de te meten waarden. F]
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 1 sept. 2007 09:11 
Jongens bedankt. Ik ga er vandaag nog mee aan de slag.

Groet Marcel
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 1 sept. 2007 11:22 
Foute boel! Ik heb de spoelen doorgemeten: de "lage toeren" spoel was 558 ohm (aan de hoge kant) maar de lage spoel had maar 5 ohm (moet tussen de 77 en 99 zijn). Wie heeft er nog een set liggen? Desnoods neem ik de hele stator daarbij over.

Groet van een droevig gestemde CX500-liefhebber.
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 1 sept. 2007 22:05 | Aangepast door: brinkcx 
Marcel,

er gaat hier wat mis geloof ik. Op de stator zelf zitten de spoelen die de CDI van de nodige energie voozien, bij hoge en lage toeren, die komen uit op wit/blauw in het tweepolige stekkertje, en meestal sterft daar de hoge toeren spoel (volgens de meldingen op het net tenminste, ik heb er ook nog zo eentje liggen). We mogen toch aannemen dat de nieuwe stator OK is en die spoelen goed zijn.

De PULS spoelen voor de timing zelf zijn die losse dingen, en daar heb ik nooit veel bijzonders over gehoord of meegemaakt. Volgens het al eerder genoemde plaatje meet je die dus op pin 3 en 7 van de "grote"cnnector tov pin 5 (aarde/min). Maar dat is als de boel gemonteerd is. Heb je ze los in de hand dan moet je meten met de ene meetpen op het metalen huisje van de spoel zelf, en de andere op het draadje wat er dus uitkomt.

Wat meet je op die manier ? Als er daar eentje van gestorven is heb ik misschien nog wel wat liggen.

gr.

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 1 sept. 2007 23:42 
Frans, je hebt gelijk: de pulsspoelen zijn oke!
Maar de meetwaarden van de coil highspeed en coil lowspeed op de stator zijn resp. 5 en 558 ohm. Gemeten zoals op schema UK-afbeelding: dus de combinaties van stekkertjes 8/9 en 5/9. Of kun je de weerstand daarvan alleen maar meten wanneer alles gemonteerd is?

Weet je, ik denk dat ik de boel maar gewoon weer in elkaar zet. Er vanuitgaande dat met de nieuwe stator de klachten verholpen zijn.

Groet en ik houd je/jullie uiteraard op de hoogte.

Marcel
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 2 sept. 2007 23:06 
Hoi Marcel,

de bekende meetwaarden gelden voor de gemonteerde toestand, anders hangt niet overal de min aan elkaar. Als je de boel meet met alles (incl. de vervroeging spoeltjes) gemonteerd in het losse deksel zou het wel moeten kloppen geloof ik.

gr.

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Meetwaarden pickups?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven