Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

andere sproeiers nodig? wie biedt advies?

 
Schrijver kaspar
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 13 sept. 2007 19:09 
hoi,
zoals jullie kort geleden lazen ben ik bezig geweest met mijn "cx650a"

Mijn vraag is: andere sproeiers nodig? zo ja hoe groot?

De situatie is nu als:
Het bastaard blok heeft 650 cilinders en krukas.
CDi ontsteking van een 500
500 carburateurs met sproeiers, gasschuiven en gasnaalden van een 650.

Probleem: kruissnelheid / lage belasting was te arm: moeilijk oppakken, twijfelen. Lag niet aan cdi unit, want nieuwe unit van rupert bood hetzelfde resultaat. Bleke bougies. Conclusie: arm mengsel. Veel gas geven, meer toeren: deed ie het prima. Vollast en hogere toeren mengsel beter denk ik.

Wat heb ik gedaan? via een beun-ingreep met ringetjes heb ik de gasnaalden hoger in de schuiven gehangen. (hoort niet, lukt wel) resultaat: lage belasting mooi oppakken, loopt mooi met niet teveel belasting, lage toeren. Echter: snelweg, veel gas is moeizaam. Ik denk daarbij nu mengsel te rijk.

Hoe los ik dit op?

In hoeverre verschillen de sproeiers en naalden van de 500 en 650 van elkaar?

k.
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 13 sept. 2007 19:18 
Je hebt nu zoveel 500/650 onderdelen gemixt dat het einde zoek is. Het beste wat je kunt doen is 'm op een testbank zetten en het vermogen en de uitlaatgassen laten doormeten.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 13 sept. 2007 20:16 | Aangepast door: ouwe_jan 
Kaspar de onsteking die je op deze motor hebt gezet vloek met de ontsteking diagram van de 650,en ook de kleppen diagram klopt niet met de onstekings tijd stip , daarom zit je overal net goed of niet goed ga naar een testbank en laat ze daar maar zegen wat je moet doen
MotorXtra Nijverheidsweg 5 vraag naar een Dynorun
3628 GD Kockengen
0346-242186
of E-mai:sander@motorxtra.nl
hoop dat je het doet ben zelf daar geweest met mijn motor die ik
niet goed kon krijgen en de fout was een kleinigheid
Groeten Ouwe_Jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 13 sept. 2007 22:50 
Heey Kaspar,

Heb je inmiddels wel een goede verbinding tussen de carburateurs en het blok? Toen ik bij je was had je daar nog problemen mee. Mischien is het een optie om iets met ijzeren bochtjes aan elkaar te lassen? en uiteraard twee plaatjes aan de blokkant.

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 14 sept. 2007 08:29 
Floris en ouwe jan hebben beide gelijk, toch verneem ik iets in je tekst dat een vraag tekens heeft. Je zet je gas naalden hoger in. Dit leverd wel het gewenste resultaat op bij lage toeren maar gaat dan weer problemen geven bij hoge toeren. Als bij hoge toeren vol belasting dan teveel benziene gegeven wordt, zijn de sproeiers dus duidelijk te groot. Je ziet dat het nu allemaal wel heel ingewikkeld wordt. Laat de zaak testen op een rollenbank. In dronten staat er ook eentje, adres weet ik nu even niet. Iets met Jansen Motoren dacht ik.

Dan nog even terug naar de bougies, bij de 650 zijn die vaak erg wit. Ze staan erg schraal afgesteld. Het klopt dat als het mengsel schraal is dat dan de motor erg heet word. Hiervoor heeft Honda er op de 650 grotere waterpomp waaier gemonteerd die een veel groter opbrengs heeft. Daarom is dat waterpomp huis dekseltje duidelijk anders dan van alle 500 modellen. Ik hoop dat je de 650 waier met deksel gemonteerd heb.
Dan wil ik nog medelen dat Honda niet altijd het gewenste mengsel aan bied. Dus de afwijking die jij gevonden hebt kan wel eens een normale tekortkoming zijn. Honda gaat van gemiddeden uit. Dan is er nog een mogelijkheid, er zal eens gekeken moeten worden naar het verschil van nokken as. De 500 en 650 kunnen een anders kleppen diagram hebben. Als daar ook nog wat te behalen valt kun je dus een 500 nokkenas af zagen en in een 650 bouwen. Adie gidionse een kennis van mij rijd een 650 met een afgezaagde 500 nokken as. Hij vind het zelfs beter rijden dan de oude 650 nokken as. Dus wie weet zit daar ook nog een puntje van aandacht.

Mischien heb je er nog wat aan deze teks, zo niet jammer. Maar houd ons op de hoogte, ik leer weer bij door jouw vragen. Groetjes Marco Becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 14 sept. 2007 23:33 
Dank voor je reactie Marco. Ook dank aan de anderen.

Ik ga hem maar laten testen denk ik. Ik zat al te fantaseren over andere carburateurs, of zelfs injectie. Maar ja, dat bestaat wel, maar is wel erg duur. De cx turbo heeft ook injectie, hoe kom je er aan? en zou dat dan ueberhaupt wel werken? Ook zijn er aftermarket kits in de handel voor 1250 euro. (Hoewel ik mijn 650a een geinig object vind, vind ik het dat niet waard).

Misschien moet ik het toch nog eens proberen met carburateurs die echt helemaal van de 650 afkomen. Bijvoorbeeld van een GL: staan die wel parallel naast elkaar? Dan blijft alleen de cdi ontsteking over als factor die roet in het eten kan gooien.

Overigens, Erik: het is me gelukt om met klemmen en het lassen van stukjes pijp een tussen-spruitstukje te maken voor de linker carburateur (en niet de rechtse, zoals eerst). Het licht meer voor de hand het linker spruitstuk aan te passen dan de rechtse, omdat die langer is en je dus meer speelruimte hebt om iets passend te maken en ertussen te proppen.

Voor dik 50 euro heb je een lasapparaat tegenwoordig bij de Gamma. Als je er dit soort dingen mee kan doen, laat je hem daar niet voor liggen!
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 4 okt. 2007 22:36 
ik heb nu een dynotest gedaan:
resultaat: volgas prima mengsel.
lagere belasting, half gas: mengsel veel te arm beiderzijds.
Opnieuw heb ik de naalden (nu sowieso al iets dunnere, misschien versletener naalden uit een andere set carbs) gewisseld, en iets hoger erin gehangen.
Het probleem is nu min of meer opgelost.

Gr. Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 andere sproeiers nodig? wie biedt advies?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven