Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

zwabberen

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver rel
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 7 okt. 2007 21:47 
Hoi hoi
Mijn Cx 650E zwabbert, met name bij lage snelheden tot 70 km, kan het stuur niet loslaten.
Er is een betere (Continental) voorband opgegaan, is gebalanceerd, geen verschil.
Motorzaak heeft er naar gekeken, daar kwam geen duidelijk oordeel uit.
Toch vervelend.

Mijn andere cx (500B) heeft er geen enkele last van..

Waar zou dat vandaan kunnen komen? Balhoofd draait soepel, velg en frame lijken me recht. Nogmaals balanceren?
Iemand een idee?

Schrijver beussie
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 7 okt. 2007 22:18 
Hoi met Beussie
Ik heb hetzelfde gehad met m`n CX650E en dat kwam door een niet juist olieniveau in een voorvork(defecte keerring en dus wat olie er uitgeperst) Kan ook de lucht zijn die er boven moet zitten maar meest waarschijnlijk verkeerde of niet juiste of een niet juist olieniveau in 1 of 2 voorvorkpoten
succes met de zoektocht
mvg. Beussie

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 okt. 2007 08:24 
Hoi Rel en Beussie,

Ik heb met de GL hetzelfde probleem. Ik zal bij mij de olie eens vervangen. weet ik zeker dat dat ook goed is en dan kijken of ie rechtuit wil.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver MIOB
Gast 
#4 | Geplaatst: 8 okt. 2007 08:44 
je zegt dta het balhoofd soepel draait, iik neem aan dat je het ook op speling gecontroleerd hebt? Dat si het eerste waar ik aan zou denken.

Schrijver rel
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 8 okt. 2007 23:15 
Ik zal allebei de mogelijkheden nog maar eens nagaan. Balhoofd zou je vooral bij bochtenwerk moeten ervaren, maar wie weet.

Beussie, ben nog bij de aankomst van de groot-ammers toerrit geweest, stond een dag eerder paraat..

Schrijver rel
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 9 okt. 2007 22:32 
getest en balhoofd is goed. Blijft olie als verdacht over.

Het ligt toch niet aan een wellicht meer steile voorvork bij de e, kunnen andere e-rijders stuur straffeloos loslaten?

Schrijver MIOB
Gast 
#7 | Geplaatst: 10 okt. 2007 09:43 
Steil als in doorgestoken/korter?

In dat geval kan je proberen je achterveren korter in te stellen, als het dan geholpen heeft ligt het idd aan een steilere voorkant. (van de voorpoten doorsteken wordt de motor instabieler)

Schrijver rel
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 10 okt. 2007 22:00 
Nee steiler als meer rechtop. Zoals een omafiets ten opzichte van een racefiets. De omafiets heeft een luie voorvorkstand en wil vanzelf rechtdoor, ook zonder handen. De racefiets heeft een veel nerveuzer directer stuurgedrag, waarbij je het stuur niet meer kan loslaten.
De vakterm is de sprong geloof ik. Dus zit er verschil in stuurgedrag tussen a/b en e was de vraag.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 12 okt. 2007 10:46 | Aangepast door: Hansv 
Rel,

Op het gevaar af dat ik de oorzaak ben van lachsalvo's en koffie over toetsenborden etc, maar ik dacht (kan me vergissen) dat die 'steilte' meestal 'balhoofdhoek' heet.

de balhoofdhoek

Harmony,
Hans.
( mijn eurocent in zakje, bij gebrek aan duiten )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver MIOB
Gast 
#10 | Geplaatst: 12 okt. 2007 10:55 
ja, dat bedoel ik dus ook, als je de voorpoten doorsteekt gaat de voorkant omlaag en staat de voorvork steiler.

Probeer het eens, die achterveren korter maken.

Schrijver rel
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 12 okt. 2007 22:05 
Balhoofdhoek, heel goed. Staat niets over balhoofdhoek in peters hoofdstuk over frame.
Verder hou ik me liever bij de originele uitvoering.
Trouwens, 650e heeft geen achterveren. Wel originele gedachte hoor.

Schrijver MIOB
Gast 
#12 | Geplaatst: 13 okt. 2007 10:46 
Niet? Heeft een 650 totaal geen hogteverstelling achter??

Zo origineel is het idee niet. Ik heb net een eigen seatpipe gemaakt voor mijn supersport en daarvoor heb ik de achterkant ook opgehoogd, daar wordt hij instabieler van. Met een slap frame als van de CX krijg je dan gezwabber.

Maar achterkanten ophogen/voorpoten doorsteken wordt veel gedaan.

Schrijver rel
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 13 okt. 2007 23:12 
Hoi miob,
heb over doorsteken en meer van dat werk gezocht en iets gevonden op

http://www.baswinkel.nl/00001/00002/Vering_afstelling2/

leuk om te zien dat er inderdaad van alles mogelijk is en gedaan wordt.
Ik ga nu ook eens kijken of de beide poten wel gelijk gemonteerd zijn, even ver doorgestoken in jouw terminologie. Bedankt voor dit doorkijkje.
Seatpipe ga ik ook goochelen.

Schrijver MIOB
Gast 
#14 | Geplaatst: 14 okt. 2007 22:11 
seatpipe:

http://img215.imageshack.us/my.php?image=motor019xd3.jpg

Oftwel: uitlaat onder je zitje.

Maar ik denk niet dat ongelijk doorgestoken het probleem is, gewoon beide te ver. ALS ze doorgestoken zijn. Ik droeg het aan als mogelijkheid. Je kunt kijken of je de achterkant van de motor lager afgesteld kan krijgen, het is een poging waard.

Schrijver Ray
Gast 
#15 | Geplaatst: 15 okt. 2007 16:18 
Het is ook een beetje een CX kwaaltje hoor, gewiebel tot 70 km/u. Ik kan mijn stuur ( 650E) wel loslaten,. maar bij bepaalde snelheid gaat het stuur slingeren.
Jullie hebben het over twee dingen: balhoofdhoek en naloop. Naloop is de denkbeeldige lijn van je voovork tot aan de grond( vork doortrekken) en de lijn van de as van je voowiel loodrecht naar beneden. Hoe groter de afstand tussen de twee raakpunten hoe meer stabiliteit ( chopper = omafiets) hoe korter , hoe scherper sturend/wendbaarder ( racemotor)
De balhoofdhoek veroorzaakt dus de naloop. Verhoog je de achterkant met een zg. riser-kitje, dan verander je dus de hele geometrie van de motor. Niet mee klooien dus.
Groeten
Ray ( die denkt dat het ook speling in de achterbrug kan zijn)

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 zwabberen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven