Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Stationair toerental afstellen

 
Schrijver Martin Wyers
Gast 
#1 | Geplaatst: 7 maart 2008 17:28 
Het stationair toerental zit op ca.1500 tpm. Dit lijkt mij aan de hoge kant.

Tussen beide carburateurs zit een boutje/veertje met een zwart plastic draaiwieltje. Kun je hiermee het toerental verlagen, of is er een andere mogelijkheid. Op het gashandvat zit een beetje speling dus te strak afgesteld waardoor de gasschuiven omhoog worden getrokken lijkt me niet aan de orde.

Martin

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 7 maart 2008 17:49 
Je stelt het toerental inderdaad af door het wieltje tussen de carburateurs linksom of rechtsom te draaien. Eerst start je de moto, en dan kijk je wat er gebeurd als je er aan draait.
Tussen 1000 en 1100 tr/min is OK. Als je eerst de choke gebruikt moet je natuurlijk wachten met afstellen tot hij warm is.
Groeten, Daniël.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 7 maart 2008 17:52 
draai maar naar 1200 toeren met het zwarte draaiwieltje.
en als dat niet wil dan is de kabel te strak.
andre
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 7 maart 2008 17:54 
he daniel was me voor kan vlugger typen dan ik denk ik.
gr andre
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 7 maart 2008 19:38 
een andere kleine tip maar in jou geval mischien niet aan de orde is als het toerental niet omlaag wilt dan moet je de carburateurs synchroniseren.

Groeten,

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 7 maart 2008 22:26 
mijn cx draait overigens niet zo lekker op 1200 toeren en draait gewoon perfect op 1500 toeren stationair, dus ligt er net aan wat je hoog vindt
gr chris
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver Martin Wyers
Gast 
#7 | Geplaatst: 8 maart 2008 08:01 
Met draaien aan het wieltje gaat het stationair niet lager. Dus wordt het "synchroniseren" Mag ik vragen hoe je dat doet?

Groet,

Martin

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 8 maart 2008 08:17 
Volgende week zal ik dat voor iedereen uitlegen
Nu even geen tijd hiervoor
Groeten O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 8 maart 2008 09:50 
Loop eerste de gas kabels na en kij of deze voldoende los staan.
Het synchroniseren is alleen odig als mensen er met hun handen aan komen die het niet goed doen. In de regel is dat ook niet nodig. Het staat altijd goed, tenzij er aan gesleuteld is. Dus, voor dat je er aan begint,,,,,,

Maar er zijn twee methode's om het te doen.
1e is om te meten hoe ver da gas klep open staat. Dan het verschil er tussen meten. Doe het als volgt, je hebt een meet pen van 0.6 mm dik. Mag ook 1mm dik zijn, maar dan wordt het wel moeilijker. Neem bijvoor beeld achterkant van een boortje. als je het hebt, 0.5mm dik.

Dan ga je met de stationair schroef stellen terwijl je het meet pennetje tussen de gas klep houd en het huis van de carbarateur. Steeds dichter stellen tot dat je met het pennetje weerstand voelt met verschuifen. Dat is het moment dat je de meer waarde voelt. Ga nu naar de ander kant en meet of het net zo stroef gaat. Als dat niet het geval is, dan heb je een meetbaar verschil en moet je gaan stellen. Kijk maar eens in het licht en stel het toeren tal steeds verder omlaag. Tot dat de gasklep helemaal dicht is. Zie je verschil, dan weet je het. Door die smalle licht spleet moet je dus meten met het pennetje.

Dit noemen we statich meten en bekijken met de ogen.

2e methode is als volgt, maar dan moet je wel de kleppen eerst stellen.
Dit om de doorstoom goed te hebben in het motoblok.

Maak een plank van 120 cm hoog en 30 cm breed.
Haal haal een dunne heldere slang op van pak hem beet 4 meter. Liever 5 meter.

Deze slang moet je aan kunnen sluiten op de schroefjes van de aanzuigbuizen. Neem een draad end en boor met een boortje van 1mm een gat in het draad eind van m5. En zie hier, je aansluit nippels.

Kom ik weer terug op die slang en die plank. spijker in een U boch de slang op de de plank met de opening naar boven. De u zit in het midden van de slang. Vul de u met lampen olie met een kleur. Beide benen van de u met 60 cm vullen. sluit de uiteinden van de slang aan op de nippels van de aanzuigbuizen. Start de motor. EN LET OP EN KIJK NAAR DE U.
Daar waar de lampen olie omhoog word gezogen staat de gasklep te dicht. Dus nu maar gaan stellen net zolang tot dat de olei rustig in het midden van de u staat. Lampen olie rookt heel erg, dus je weet wanneer je het fout doet.

Ik heb heel snel even dit verhaal neergezet, ik hoop dat iedereen het snapt.
groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 10 maart 2008 09:18 
Marco,

ben het niet helemaal eens met jouw opmerking dat de synchronisatie van de carbs altijd goed blijft staan indien er niet onoordeelkundig aan is gesleuteld.
Waar het bij de onderdrukcarbs (ook die van de CX) om gaat is dat de onderdruk vanuit de cylinders de gasschuiven gelijktijdig omhoog en omlaag gaan (en dus dat de gasnaalden aan elke cylinder een gelijke hoeveelheid benzine doorgeven). Na verloop van tijd zal door slijtage (zuigerveren, kleppen) de onderdruk per cylinder gaan verschillen.
Door synchronisatie op gezette tijden voorkom je dat de ene cylinder meer moet werken dan de ander en je, naast versnelde slijtage, een ongelijke loop krijgt.
Dat zie je heel duidelijk als je dezelfde set carbs op verschillende motorblokken monteert. Er zijn dan altijd verschillen in synchronisatie.

Zoals je het beschrijft kun je synchronisatie heel simpel uitvoeren. Alleen zal de vloeistof niet rustig in de slang blijven doordat de onderuk pulseert (vandaar dat veelal kwik als vloeistof wordt gebruikt; da's veel zwaarder dan lampenolie oid). Het is m.i. met een dunne vloeistof alleen maar de indicatie van gelijkloop van de carbs.
Het beste resultaat bereik je met gedempte onderdrukmeters.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Stationair toerental afstellen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven