Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Is dit geloofwaardig?

 
 
Pagina  Pagina 2 van 2:  « Vorige  1  2

Schrijver Eric GL 500
Gast 
#16 | Geplaatst: 20 april 2008 11:56 
Ik stuurde Marco een mailtje met ook wat vragen over olie... die ik zelf had.... misschien hebben jullie er nog wat aan....

Ik heb met belangstelling je artikel gelezen over olie.

Ik heb altijd gehoord dat als je een natte koppeling hebt, zoals een cx of gl 500 dat je dan geen teflon moet gebruiken omdat je koppelingsplaten dan gaan glijden... dus slippen.
Klopt, daarin heb je gelijk. Was ook mijn zorg. Maar het blijkt dat zelf bij overdadig veel teflon gebruik meerdere malen er geen nadelige bijwerking aan de koppeling optreed. Wanneer dan wel. Als de koppeling al slecht is, en of de veerspanning laag is. Dan wel. Dus gaat de koppeling slippen, dan is de koppeling waarschijnlijk aan zijn eind. Op dit moment ken ik ongeveer grof weg 10 mensen die er al mee rijden. Geen van allen gaf aan dat ze er een probleem van onder vonden.

Verder lees ik, misschien niet goed, dat je auto olie in je GL 500 kunt gooien?
Motor maakt toch meer toeren? Toeren tal is niet van belang, wel de smerings graat van de olie.
Ook hiervan hoorde ik dat auto olie toevoegingen kent die de koppeling doen slippen in geval van natte koppeling (autos hebben toch droge koppeling?
Ook hierin heb je gelijk. Maar in de praktijk wordt er juist gezegd dat je dure motorolie moet aanschaffen om de koppeling te beschermen. Allemaal gelul. De oude mineralen olie die vroeger gebruikt werd was uit de auto industrie over genomen. De olie die ik nu gebruik zou inderdaad een nadelige uitwerking hebben op de natte koppelingsplaten, omdat de smerings graad veel beter is. Maar ook hier weer merken wij dat er geen problemen zijn. Ik heb ongeveer nu dik 100 cx ,en met deze olie op pad gestuurd, en vaak is het antwoord dat de motor beter loopt en beter schakelt.
En tot slot een vraag over als teflon goed werkt, waarom zouden dan niet alle oliefabrikanten dit standaard in hun olie doen.
Das een goede vraag. Ik kan er ook geen antwoord op geven. Verwacht ook geen wonderen van teflon. Maar dat neemt niet weg dat ik er wel gek mee ben.
Toch, als de olie zo goed wordt dat deze niet meer vervangen hoeft te worden, dan verkoop je minder van het product. Dat zou een antwoordt kunnen zijn. Maar zeker weten doe ik dat niet.

Ik vraag je dit omdat ik mijn, nog aan het opknappende, GL nog 50 jaar wil laten doorrijden en daarom goeie olie wil gebruiken.
Dan is de olie zeker geschikt voor. Ik race nu al een tijde er mee rond. Met zeer hoge toerentallen contstand van 8000 toeren. En het gaat nog steeds goed. Ik ben al 65.000 kilometer verder. Wel vervang ik vrij snel de olie. Rond de 7500 kilometer.
Verder een prima artikel, uitvoerig, en leuk om te lezen. Dank je wel.

Heb nog een vraag.... Ik heb dus een GL, weet jij of elke cx radiator daar op past of moet ik een speciaal type hebben?Nee, een gl radiator heeft de ingang in het midden zitten en zit op een ander sub frame. Bij de cx zit de ingang aan de rechter kant. Je ziet het niet want het zit onder de tank.

Verder was die cx dag in Veghel succesvol.. en de koffie was goed...... Heb een vonkversterker gevonden..... en gekocht..... hij loopt weer op 2 cilinders!
Jammer dat ik er niet kon zijn.
Groetjes marco becker,,,, en nog vele kilometers.

PS de beste olie gebruik ik altijd om te frituren hi hi hi...

Schrijver reinier
Gast 
#17 | Geplaatst: 20 april 2008 16:49 
@ Erik:
Zou je voor de duidelijkheid nog kunnen vermelden over welke olie je het hebt bij "dat de motor beter loopt en beter schakelt" en hoe de teflon-toevoeging heet die je er dan doormengt?

Reinier (die zelf ook wel wat soepeler zou willen zijn)

Schrijver Eric GL 500
Gast 
#18 | Geplaatst: 20 april 2008 22:27 
Reinier,
Voor de duidelijkheid: ik had een aantal vragen over olie en stuurde die naar Marco Becker per email. Ik kreeg het bovenstaande antwoord van Marco, ik weet dus niet precies om welke olie het gaat...
Op de site staan nog meer dingen die Marco geschreven heeft over olie... hij heeft een heel goed artilkel geschreven.. Even googelen. (ben hier maar pas, weet nog niet hoe ik een link moet invoegen)

groet,
Eric

Schrijver Eric GL 500
Gast 
#19 | Geplaatst: 20 april 2008 23:30 
hier is het emailadres van Marco: mailto:marcobecker@zonnet.nl

groet,

eric

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#20 | Geplaatst: 22 april 2008 21:04 
Het is idd mogelijk.... althans 350.000 geef ik geen garantie op.
Een goede vriend van mij heeft met zijn Toyota Landcruser 2x een wereldreis van een jaar gemaakt zonder ook maar 1x olie te verversen.
Je moet er dan wel zeker van zijn dat het olieverbruik 0 is.
Dus durf ik wel te zeggen dat "bij normaal gebruik is slijtage ook minimaal"
we veel langer met onze olie kunnen doen dan er voor geschreven wordt.

Greetzzz pjot. (die zijn geld ook liever aan wat anders besteed)
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Pagina  Pagina 2 van 2:  « Vorige  1  2 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Is dit geloofwaardig?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Fernando ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven