Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Plaatsen O ring Waterpomp ?

 
Schrijver ajschpbwr

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 28 april 2008 10:13 
Wie heeft er een goede tip om de O ring, HEEL, in de behuizing van de waterpomp te krijgen. Het gaat om de O ring die in de waterpomp de afdichting verzorgt van de metalen pijp die naar de radiator loopt. Ik heb er inmiddels een aantal pogingen opzitten. Het probleem is dat de ring over de verdikking van de pijp rolt met als gevolg dat deze afgekneld word en vervolgens lekt.
In afwachting van de gouden tip.

Adrie Scheepbouwer
Neemt tegenwoordig zijn Deauville mee op vakantie.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 28 april 2008 11:36 
Hallo Adrie,

klinkt bekend....

eerst : de O-ring hoort tussen de twee verdikkingen, niet ervoor dat gaat altijd fout.

Zorgen dat alles schoon en glad is, zonodig voorzichtig met een stukje fijn schuurlinnen ook het gat in dekseltje doen. Vervolgens met een beetje siliconen of kranenvet erop monteren. Het is een handigheidje, ik ken geen truuk met een gereedschapje of zo. Er zijn wel mensen die twee ringen gebruiken, waarom is me nooit zo duidelijk geweest.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 28 april 2008 11:36 | Aangepast door: Marcel Gosselink 
Beste Adrie,

Wat je in ieder geval moet doen (maar misschien heb je dat al gedaan) is een nieuwe, en dus wat strakkere, O-ring gebruiken. Zorg er ook voor dat de buis goed droog is en de O-ring minder gemakkelijk gaat 'opstropen'.

Succes,
Marcel
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver theojansen
Gast 
#4 | Geplaatst: 28 april 2008 11:45 
hoi Adrie, belangrijk is dat je de nieuwe gemodificeerde brede ring gebruikt. heb je die niet dan een NIEUWE gebruiken, want die oude zijn of te hard of uitgelubberd en dan lekt de boel alsnog. ik doe een beetje vaseline op de afdichtring en met soepele draaiende beweging de waterpijp in een keer op ze'n plaats zetten.
natuurlijk eerst de binnenkant van het watepompdeksel goed ontdoen van alluminiumoxide-of andere troep.
succes, theo

Schrijver ajschpbwr

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 28 april 2008 12:02 
Ik heb in ieder geval de fout gemaakt om de ring en pijp ruim in de vaseline te zetten, dat verklaart in ieder geval het gemakkelijke opstropen van de ring
Mijn O ringen zijn nu op dus ik heb er maar weer een viertal besteld. Heb ik in ieder geval weer 4 kansen :) .

Wordt vervolgd.

A3.
Neemt tegenwoordig zijn Deauville mee op vakantie.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 28 april 2008 16:42 
Wat Theo zei: beetje vaseline o.i.d. erop, en in één keer erin draaien. Er is niet zoveel ruimte om te draaien, dat wel, maar zo is het mij ook gelukt.

Ik heb ook, heel stiekum, met een stompe schroevendraaier het ringetje iets op de plaats geduwt. Hoefde eigenlijk al niet meer, want de montage van de pijp op het blok duwde de pijp stevig in het gat. Is ook een beetje riskant, als de ring beschadigt kun je overnieuw beginnen.

Hoe ik dat weet ?
Tja..... euh... ik had twee ringen, en toen nog maar eentje ......

Succes,

Harmomy,
Hans.
( doet wel vaker iets wat eigenlijk niet kan )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 28 april 2008 16:56 
Vasaline?, ik gebruik een klein beetje siliconen kit. En dat smeer ik in het deel waar de waterpijp in moet. Oring zelf en pijp goed droog houden. Wel even begelijden met een kleine schroeverdraaier.

O, ring tussen de bijde verdikkingen in plaatsen. Gaat het altijd goed.
groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver theojansen
Gast 
#8 | Geplaatst: 28 april 2008 18:13 
ik gebruik zelf graag een zg. vernieuwde platte ring die past precies tussen de 2 verdikkingen op de waterpijp.
theoj.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 28 april 2008 18:51 
geen vasaline en ook geen siliconevet want zoals jullie weten de rubber wordt er door aangetast want er zitten week makers daar in
Dus gewoon kogellagervet of molikoot vet
Zo lang als ik aan de CX bromtolen mag sleutelen gebruik ik TWEE O-ringen een voor de verdikking en een er tussen nog nooit een lekkage gehad daar mee
Terwijl Honda voorschrijft een plate er tussen en een O-ring er voorde verdikking
Maar door het veel te doen leerd men hier van
Allemaal de groeten van O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 28 april 2008 21:17 
Hallo allemaal,

da's leuk, de meningen lopen flink uiteen en toch rijden (vrijwel) alle CX-en zonder lekkage daar. En velen onder ons hebben wel eens meer dan één o-ring nodig gehad, ik in ieder geval wel.

Voor mijn CX (Z) staat er in het Honda onderdelen boekwerkje het volgende plaatje :
en daar staat maar 1 ringetje op, maar O.J. geeft aan dat er volgens Honda 2 tussen moeten? Zijn er verschillen per type? O-J, vertel eens?

Over de montage is het Honda (Z) manual lekker beknopt :
let op dat je 'm niet afklemt, jaja ! En dat bovenste boutje van de klemmen eerst vast was me nog nooit opgevallen, weer wat geleerd. Gelukkig nog nooit eentje gebroken.

En wat voor vet ik nu moet gebruiken ? Of toch maar geen :=)

't blijft leuk, een CX,

gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Ton Oostveen
Gast 
#11 | Geplaatst: 28 april 2008 21:43 
Hier nog een optie;

Ik had pas hetzelfde euvel, de zaak iets te snel in elkaar willen zetten.... Ik heb toen onderweg bij een Honda dealer de zaak op de stoep gerepareerd en heb toen bandenvet als glijmiddel gebruikt, ging soepeltjes en geen lekkage!

Groeten,

Ton Oostveen

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 28 april 2008 21:44 
Gatverdarrie!

Nou weet ik zeker dat ik eerst de onderste aangedraait heb, en daarna pas de bovenste....
Da's balen zeg. Nu is het helemaal fout en zo.

Maar omdat het gedoe niet lekt kan het me niks schelen.......
lekker puh!

Harmony,
Hans.
( erg moe, beetje flauw )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 28 april 2008 22:28 
Daar ben ik weer
Waterpijpaansluiting O-ringen ,ja leest U even O-Ringen
verders even de waterpijp op de tekeningen bekeken en wat zie ik daar geen twee bobels om de orgineleplate o-ring te plaatse
Denk dat dit een foutje van de tekenaar is geweest in het boek vanPeters
Maar in het boek van Clymer staat het wel goed getekend
Als iemand de tekening wilt hebben ,stuur ik deze twee wel naar Frans
O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver theojansen
Gast 
#14 | Geplaatst: 29 april 2008 16:00 | Aangepast door: theojansen 
een foto en het honda nummer van de door mij bedoelde ring;



klik voor vergroting

theoj

Schrijver ajschpbwr

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 30 april 2008 20:06 
Nou deze vraag levert in ieder geval meer reacties op dan ik eigenlijk had verwacht. In ieder geval ga ik achter de gemodificeerde ring aan. Deze lijkt me in ieder geval gemakkelijker te plaatsen dan de gewone O ring. En ja ik heb nieuwe O ringen gebruikt en ik heb ze tussen de twee verdikkingen geplaatst. En ondanks dat ging het mis. En dat was frustrerend gezien het feit dat er met succes een een nieuwe stator was geplaatst, nieuwe seal ringen voor de waterpomp waren geplaatst en dat ik de eerste ronde wel de O-ring er goed had ingekregen. Nu was de ellende dat ik een klein ringetje was vergeten waardoor de waterpomp. na een aantal kilometers gereden te hebben, ging lekken. En dat betekende dus dar de boel weer uit elkaar moest. Met als resultaat dat de O ringen opraakten en ik nog steeds niet met de CX kan rijden. Maar goed het seizoen begint pas en ik verwacht dat ik deze zomer nu weer met de CX rondjes kan rijden.

Word vervolgd.

A3
Neemt tegenwoordig zijn Deauville mee op vakantie.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Plaatsen O ring Waterpomp ?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven