Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Welke olie in voorvork

 
Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 13 mei 2008 21:09 
Tja een CX500 hebben is leuk. Het is ook leuk hem naar de zin te maken. Overmorgen naar achterdempers kijken van een sloper van een mede clublid. Vandaag progresieve veren voor de voorpoten besteld. Nu mijn vraag:

Wat voor olie reden jullie mij aan als ik de zaak niet te stug wil hebben? Volgens het boek moet er ATF olie in. Toch lees ik ook 10w of 20w vorkolie.

Mijn probleem is dat ik gauw vrij pijnlijke polsen heb (RSI) en dus de boel lekker soepel wil houden zonder de duikneigingen die de originele veren mij geven. Op mijn CB450N had ik bussen op de veren gemonteerd. Dat was eigenlijk wat te veel van het goede.

Kortom ik zoek advies over de vervolg stappen na de veren, ook al omdat ik niet 6 keer poten wil los en vast maken om te proberen wat lekker werkt. Er zijn er vast die dat al voor me hebben gedaan toch?
CX500A 1979

Schrijver udent

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 13 mei 2008 21:37 
ATF 33

gr Theo.
theo cx ds

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 13 mei 2008 21:54 
ATF 33?? Was da...? En waar koop je het? Bij Kroon olie kom ik ATF A/F en D tegen...

Ook vork olie in 5/10 en 15...

Help wat moet ik doen?? En waarom trouwens ATF en geen vorkolie?
CX500A 1979

Schrijver theojansen
Gast 
#4 | Geplaatst: 13 mei 2008 22:08 
bij je motorolie boer kan je ook voorvorkolie kopen .
ligt aan het merk welke dikte je zal moeten hebben voor een CX.
ATF is inderdaad het honda voorschrift
,maar iedere olieleverancier heeft ook vorkolie, zelfs voor een CX.
succes, theoj.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 14 mei 2008 09:34 
ATF olie,,,,,, en de dikte is SAE 10.
Jammer dat ik mijn verhaal over de voorvork nog niet af heb. Daarin leg ik het een en ander over uit.

Je kan bij de motorboer de juiste voorvork olie verkrijgen. Geef dan de dikte op. SAE 10.

Of ga naar de auto handel en haal gewoon ATF olie op. Voor de automatiche transmissie.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 14 mei 2008 11:49 | Aangepast door: ejfrolich 
Dag Marco,

Helemaal duidelijk is het nog niet. In de autohandel komen verschillende soorten ATF olie voor. Verder begrijp ik dat ATF en Vorkolie gelijkwaardig zijn maar dat er in vorkolie verschillende diktes zijn. Met dus dito verschil in demping...

Is het nu zo dat SAE10 gelijk is aan ATF A of is dat weer niet het zelfde. Nogmaals, ik wil een stevige maar niet te veel stuiterende voor vering krijgen ivm mijn handen. Ik zou willen dat de CX klinker weggetjes redelijk soepel overkomt.

Oh en nog een aanvullende vraag.
Ik lees ergens dat je de vorkpoten moet spoelen voor je er nieuwe olie in laat lopen. Ik lees dat dat met benzine wordt gedaan. Op het eerste gezicht lijkt dat niet echt geschikt om keringen heel te houden... Moet dat met benzine of kun je beter in beide poten een keer nieuwe olie doen en dat er weer uit laten lopen voor je definitief vult?
CX500A 1979

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 14 mei 2008 12:33 
ik heb de poten leeg laten lopen, doekje erin en eruit, en de nieuwe olie erin, geen problemen mee gehad als je maar zorgt dat er geen vuil in zit.
gr chris
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 14 mei 2008 12:53 
Mail jouw adres even naar mij, dan zal ik je het verhaal dat nog niet helemaal af is toe mailen. Hierin beschrijf ik de mogelijkheden om de voorvork aan te passen.

En spoelen raad ik iedereen aan, maar dan wel als alles leeg gesloopt is.

Stuur je vraag even naar, marcobecker@zonnet.nl.
Zaterdag zit ik weer in mijn boeken zaak en dan zal ik het je mailen.
Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Ghia
Gast 
#9 | Geplaatst: 31 aug. 2008 16:40 
Ik spoel met petroleum..

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Welke olie in voorvork

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 1 [ brinkcx ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven